Bigdrago Startet 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2020 Like før båtpussen starter.... kan jeg bruke denne pumpen for å få opp motoroljen på en mercruiser 1,7? https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000019997 Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Ja det skulle gå greit.Husk bare varm motor så oljen blil tynnere og lett å pumpe opp. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
omhI Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 og ikke for varm - har hørt at plasslangen har utvidet seg og at det ikke var mulig å dra opp igjen slangen ! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Synes det er mye mer praktisk med vakumsuger. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Ser ikke at biltema har en vakumsuger... de har noe annet men den koster 650,- Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Denne er fin, så lenge man ikke bruker den på bensin https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Har hatt denne i mange år og den virker like fint. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 (redigert) Mulig du er klar over det, du behøver ikke stikke rør helt til bunnen for å suge ut. Du skal bare koble deg på røret for peilepnnen og suge gjennom denne. Nederste ende på peilepinne-røret går dypt nok. Jeg bruker biltema oljesuger som det er linket til over. Har fungert greit i mange år. Redigert 1.April.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
BjornK Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 (redigert) Denne brukte jeg da jeg hadde Mercruiser 1.7 : https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/hjelpeverktoy/oljesugepumpe-12v/n469/pn1069561/?gclid=EAIaIQobChMItojL06nH6AIVgsqyCh1eeweFEAQYBCABEgK06PD_BwE&gclsrc=aw.ds Funket så fint som bare det. BjornK Redigert 1.April.2020 av BjornK stavefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Jens_P skrev for 2 timer siden: du behøver ikke stikke rør helt til bunnen for å suge ut. Du skal bare koble deg på røret for peilepnnen og suge gjennom denne. Nederste ende på peilepinne-røret går dypt nok. Huff nei nei nei. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 omhI skrev for 7 timer siden: og ikke for varm - har hørt at plasslangen har utvidet seg og at det ikke var mulig å dra opp igjen slangen ! Med slangen på denne pumpa trenger du ikke tenke på at oljen er for varm. Slangen utvider seg ikke. Den er stivere enn de gjennomsiktige plastslangene og minner mere om en wirestrømpe. Utvendig diameter er i underkant av 6mm, så denne får du ført inn i røret for peilepinnen, helt til bunns. 1.Varm olje 2. Åpne oljepåfyllingslokket 3. Pumpeslangen helt til bunns i peilepinnerøret 4. Pump til du får vakuum i pumpa, så kommer oljen av seg selv, helt til vakumet er "oppbrukt" 5. Gjenta pumping til du har fått ut oljen fra motoren Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Cerberus skrev for 2 timer siden: Huff nei nei nei. Hva er Huff nei nei nei ? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Cerberus Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Akkurat det du ser som er sitert. Akk O've Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Å? Har sett samme video på youtube at d holder å koble seg til på røret. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 (redigert) Cerberus skrev for 3 timer siden: Akk O've Under er utklipp fra håndboka for motoren. Pumpe og adaper har delenummer i Mercruiser-systemet. Mercruiser må åpenbart skrive om den snarest mulig! Følg manualen, er ofte det enkleste og billigste! Redigert 1.April.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Cerberus skrev for 3 timer siden: Akkurat det du ser som er sitert. Akk O've Hva er galt med det fabrikken anbefaler? Går peilerøret langt nok ned på denne motoren så gjør det vel det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 (redigert) Lazyjack skrev for 8 timer siden: Hva er galt med det fabrikken anbefaler? Går peilerøret langt nok ned på denne motoren så gjør det vel det. Det går nok greit å gjøre som fabrikken anbefaler, forutsatt at du har den sugepumpa og adapteren manualen sikter til. Om du ikke har det, blir utfordringen å finne en sugepumpe med sugeslange som passer til å "koble på", eller tre utenpå motorens peilerør. Redigert 2.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Bruker et av de tykkeste plastrørene som følger med oljesugeren. Dette kommer ikke lenger ned enn til der peilerøret gjør en sving og tetter greit. I verste fall så går det å dra noen runder med gaffa-tape på toppen. Dettd har funger gret for meg i de 10 årene jeg har byttet olje på denne motoren. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jannmar Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Jens_P skrev for 5 timer siden: Dettd har funger gret for meg i de 10 årene jeg har byttet olje på denne motoren. Ok.- Da går det sikkert greit i 10 år til . Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Tenker å bruke slangeklemme :) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Resultatet: Det kom bare opp 4l olje. Så neste år blir det til å åpne bunnpluggen. Det skal visstnok gå 6.75l på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Heldig du som får løsna bunnpluggen.... Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Jævli trangt så får se an hvordan det går...og hvordan skal man tappe uten å søle for mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Noen som har erfaring med denne slangen? Kobles på der bunnpluggen skal og trekkes ut gjennom dreneringshullet bak. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Bigdrago skrev for 9 timer siden: Noen som har erfaring med denne slangen? Kobles på der bunnpluggen skal og trekkes ut gjennom dreneringshullet bak. Eg har noe lignenede på mine 2 cummins motorer. Får ut all olje. Veldig fornøyd med det MEN eg bruker ikkje vakuum, men en 12v pumpe fra Biltema fordi eg skal ha ut ca 14 liter pr motor. ( og har ikkje kobling til vacuumslangen ) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.