Mr_TJ Startet 1.April.2020 Link til dette innlegget Startet 1.April.2020 I disse Corona tider ser jeg for meg at det blir mye uthavn fremover. For å begrense behovet for å starte opp motoren og bruke den som generator vil jeg gjerne supplere med solcelle. Vi har en Bavaria 28 Sport med 2 kjøleskap, TV og Webasto. Så skal det selvsagt lades div tlf osv. Uten å ha regnet på det tenker jeg 100-200 W i form av 1-2 paneler jeg kan legge på vindskjermen når vi ligger fortøyd (evt et panel som monteres på Targa bøylen med mulighet for å justere retning og vinkel). Spørsmålet er hvilke paneler man skal velge. Utvalget er stort, og prisene varierer sterkt. For eksempel får man 50W ( maks 2,58A) hos biltema for 949,- biltema 50w solcelle og regulator for 599,- regulator biltema, men hvor bra er disse? Til sammenlikning har jeg funnet et 200W komplett sett fra 2 soler: 200W komplett anlegg for 5495,-. Provolt har også flere pakker, for eksempel 185W komplett anlegg. Jeg bruker heller litt ekstra for å få et skikkelig resultat, men samtidig er det ikke noe poeng i å betale for mye... Noen som har greie på dette og kan veilede litt? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Jeg hadde et 160W solcellepanel på min forrige båt. Selv om det fikk skygge av radaren deler av tiden, ladet det ca 290Wh på en fin sommerdag og omtrent halvparten på en grå nedbørsdag. Brukte Victron MPPT regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Har hatt en del solcelleanlegg og det er bra saker men det er veldig stor forskjell på den oppgitte effekten og det en i virkeligheten får ut. På min siste seilbåt monterte jeg først et panel på 120W det viste seg at det akkurat klarte å vedlikeholde batteriene om kun kjøleboksen sto på. Monterte derfor et til av samme slag men selv med disse to klare jeg ikke å ligge uten lading særlig mange dager om ungens skulle se på TV og fruen ha lese lys. Men har man bare store nok paneler er det jo glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Om du har muligheten til å lage et fast opplegg, ville jeg anbefalt det. Da får du ikke bare påfyll på tur, men også vedlikeholdslading mellom turene. Greit å slippe å kople til landstrøm i hjemmehavn bare for å lade batterier. Har selv et 100W panel kjøpt på ebay for noen år siden og Victron MPPT 75/15 -regulator. Slipper da stort sett å tenke på lading om sommeren, og bruker landstrøm for å holde varmtvannet varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Hei Eg har hatt solcellepaneler på båten sidan 2004, og er svært nøgd. Eg har hatt båten liggande utan landstraum i vekesvis, midsommars, med kjøleboksen på, og kome att til fullada batterier. Kjøleboksene er på ca. 280 liter. MPPT-regulatorar har større verknadsgrad enn andre regulatorar, og eg merka ein skilnad når eg skifta regulator. Eg er heilt eining i at fast installasjon er det beste. Du bør òg ta ein runde for å redusera straumforbruket. Dvs. skifta til ledpærer, isolera kjøleboksen etc. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Det er verdt å gå for en MPPT-regulator, men hvor stor forskjell det er på Victron og Biltema aner jeg ikke. Jeg har denne, koster ikke allverden for de litt mindre variantene av samme fabrikat: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2121&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39 Tipper 100W kan bli litt knapt, men det vil jo i det minste redusere hvor fort en tømmer batteriene. 50W ville jeg ikke brydd meg med å installere bedre å bruke pengene på noen gode flasker vin som fjerner frustrasjon fra tilværelsen i stedet for å bidra til økt frustrasjon, som uvegerlig blir utfallet med så lite effekt fra panelene. 200W begynner å bli bra. Kjøp det største du får plass til. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Hvilke paneler du velger kommer jo i stor grad an på hvordan du får montert dem. Ser Victron blir nevnt her. Jeg ville absolutt gått for en Victron MPPT. De har blitt veldig bra på pris nå og gir full oversikt og varer trolig i mange år. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Popeye70 Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 (redigert) Kaster meg på anbefalingen fra @Comforthe om å kjøpe Victron-lader. Jeg hadde en EP Solar først, den døde etter ett år, nå har jeg en Victron Blue Solar 75/15 med bluetooth-adapter, men den nye Smart Solar-serien har dette innebygget. Hvis du planlegger å ende med opp mot 250W panel tilsammen så vil en Smart Solar 75/15 være midt i blinken. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2583&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39 Redigert 2.April.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mr_TJ Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Takker for innspill. Jeg ser to muligheter: 1. Fleksible paneler som kan legges på vindskjermen, på dekk eller oppå kalesjen når vi ligger stille. 2. Fast montering på targa bøylen med mulighet for å justere vinkel - dette er sikkert den beste løsningen, men da må jeg ha skikkelige fester osv. Hvis noen kjenner til hvor jeg bør handle (og evt hvorfor) tar jeg imot tips. Prisene varierer og jeg aner ikke om prisvariasjonen gjenspeiler forskjellen i panelene. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Hej Börja med en fast gärna som går att justera och så stor du får plats med. Köp en större regulator än du behöver för att kunna lägga till en eller flera om du behöver, kanske en på minst 20 A, en MPPT laddare är effektivast. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Justerbar installasjon er nok det beste i teorien, men i praksis tror jeg de færreste gidder å justere på det. Jeg valgte å montere fast uten justeringsmulighet for å kunne få på plass størst mulig panel og samtidig slipper jeg å tenke mer på det. Da sitter det også ordentlig fast. Plassering på targa høres veldig fint ut, men pass på at det ikke blir plassert slik at du får klager på at det skygger for sola og spørsmål om en egentlig trenger det. Løst panel kan nok være nyttig når en trenger litt ekstra påfyll, men har du en plass å oppbevare det slik at det ikke blir skadet og samtidig så lett tilgjengelig at du tar bryet med å finne det fram når du trenger det? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Hej Det är bättre med en horisontell solcellspanel under större delen av maj, hela juni och största delen av juli än en panel riktad mot söder som inte vrids efter solen. Detta beror på att solen tidigt på morgonen och sent på kvällen då lyser på baksidan av panelen.https://solarlab.se/solpanel/el-produktion-solceller-sverige.php Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Slik har jeg valgt å gjøre det: https://kaos24.webnode.com/prosjekter/ 160w med Victron 75/15. Panel: https://batbua.no/produkt/solcellepanel-160w-med-alu-ramme/ Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 (redigert) Jeg bytter panelet nå. Valgte Sumbeam sine sorte rugged, for de glatte blir så fort stygge. 2 x 55 watt mener jeg holder til mitt bruk. Et foran og et bak cabinluka på dekk. https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/solpanel-sunb-55w-tough-sort-flush Redigert 2.April.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Har en gammel regulator. Tror den selges enda. Beholder den, tenkte jeg, men er nok ikke MPPT. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 tilplan skrev for 4 timer siden: Plassering på targa høres veldig fint ut, men pass på at det ikke blir plassert slik at du får klager på at det skygger for sola og spørsmål om en egentlig trenger det. Hvis jeg skal gå for fast montering er det ingen andre reelle alternativer enn targabøylen. Jo mer panelet er vippet opp jo mindre skygge kaster det. Samtidig tenker jeg at det er lurt at det ligger flatt underveis slik at det er minst mulig vindfang. -hvis det lar seg gjøre å feste et panel på targaen i det hele tatt da. Har ikke undersøkt den muligheten skikkelig. Virker som de fleksible panelene er relativt mye dyrere, og klart når man må "hente" dem frem blir det mindre brukt. Men det er god plass til 2x50w på innsiden av vindskjermen. Ikke så mye jobb å vippe dem over på utsiden da. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Fleksible paneler har vanligvis lavere effektiv virkningsgrad og mye kortere levetid. Anbefaler forøvrig å kjøpe fra Farco. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Denne tråden ble ganske omfattende vedr solcelle, anbefales en titt: Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Vurderer også å gå til innkjøp av "tilleggs-strøm". Seatronic sine paneler fra Wattsunde ser interessante ut, tenker da på WS180SF og WS125EFX. Det første WS180SF er vel ikke fleksibelt, men består av tre firkanter som kan "knekkes" i forhold til hverandre. Når det legges sammen blir det såpass lite at det er enkelt å dytte under en madrass, 82x44 cm. WS125EFX lader mindre og er større, 13,5x51 cm, men fleksibelt. WS180- har også 25 års effektgaranti, På WS125- står det ikke noe om det. Noen som har synspunkter om disse to panelene, eller Wattsunde. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 58 minutes ago, AlfArie said: Noen som har synspunkter om disse to panelene, eller Wattsunde. Jeg har ikke egen erfaring med disse, men ser at de får god karakter og omtale på Amazon. Vi har et fleksibelt 100W-panel nå, men et brettbart 120W-panel hadde vært mer praktisk for oss. Det tar mindre plass ved lagring, og ville gitt oss (potensielt) 20% mer lading. Men de var dyre... *gisp* Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.