Jump to content

Antenne for DAB og FM i båt?

Lazyjack

Recommended Posts

Ombord hos meg valgte jeg å montere dedikert dab antenne i dedikert dab antenne inngang og beholde FM antennen som går i den gamle typen antenne inngang !

Vet ikke om din radio har begge deler.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Jeg bruker den gamle FM-antenna i toppen av masta. Har satt på en aktiv splitter til dab/fm. Den kobler du til 12v--rele-utgangen bak på radioen. Fungerer glimrende og koster under 100-lappen på eBay.

https://www.ebay.com/itm/FM-AM-DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-Converter-Car-Radio-Hot/183635762706?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Redigert av Phoebe (see edit history)
Phoebe skrev 43 minutter siden:

Jeg bruker den gamle FM-antenna i toppen av masta. Har satt på en aktiv splitter til dab/fm. Den kobler du til 12v--rele-utgangen bak på radioen. Fungerer glimrende og koster under 100-lappen på eBay. Du er jo i nabobyen, så kom gjerne å se.

Har bare TV antenne i mastetoppen men det hevdes at den kan brukes med splitter. 

Hva er 12V rele utgang på radioen? 

Min løsning fungerer dersom du har en fm-antenne fra tidligere montert på båten. Splitteren setter du mellom antenne og radioen, og da med en plugg i dab-antenneinngangen og en i fm-inngangen på radioen. Dermed dekker du begge bånd. Dette er en "aktiv" splitter med forsterker, og den trenger 12 volt for å virke. De fleste litt avanserte bilradioer har en 12-volt utgang bak som gir typisk 300 mA ut. Denne er for å skru på ekstern forsterker eller andre ting som du kan starte med et rele. Altså; når du skrur på radioen går det 12-volt i denne utgangen og antennesplitteren slår seg på samtidig. Denne trekker ca 80 mA, så den fungerer greit med strømmen den får rett fra radioen. Jeg har en Pioneer-dab-radio som har denne utgangen.  Dab-mottaket er veldig bra, samme med FM. 

Bruker selv en manuell omkobling mellom FM - antenne (med overgang til DAB antenneplugg) og DAB antenne. Sikkert mer elegant med splitter, men krysser ikke grensa plagsomt ofte.

Vær obs på at Biltema sin DAB ikke har full displayfunksjonalitet mht hva andre radioer har, eksempelvis er display av artist/melodi ikke mulig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...