Jump to content

hvordan unngå gnist fra kobling dieselpumpe


krepsen1972

Recommended Posts

Har en dieselpumpe som hører til en planar dieselvarmer, pumpa er montert i et rom hvor et bensinrør går igjennom.

Det er kun pumpa som er montert i dette rommet.

Rommet er stort,  det er et teknisk rom hvor batteri, vanntank, dieseltank til varmer samt unit til flaps.

Har hørt at disse pumpene kan lage gnist noe som vil være uheldig ved en bensin lekkasje.

 

Jeg kan flytte denne pumpen men det blir litt komplisert av ymse årsaker.

Har hørt at det å fylle hele kontakten med fett vil eliminere gnist problematikken.

 

Noen som har erfaring med dette

Redigert av krepsen1972 (see edit history)
Link to post

Hvis røret går gjennom rommet uten en skjøt, vil det være svært usannsynlig med lekkasje her. Hadde ikke brydd meg om det. Problemet kan selvfølgelig være der hvis bensindamp fra lekkasje et annet sted kommer inn i dette rommet, eller hvis en lekkasje vil renne inn i dette rommet, men da antar jeg at du har et større problem andre steder.

Link to post

Tror problemstillingen er lite sannsynlig, men i prinsippet er det jo mulig å få en gnist på en slarkete kabelsko når varmer sender puls til pumpa. Selve pumpa er nok heller ikke gnistsikker pr definisjon, men er vel bare en enkel spole/elektromagnet så lite sannsynlig med gnist der. For ‘sjelefred’ ville jeg evt vurdert en krympestrømpe med lim over tilkoplingen, men det beste tiltaket ville vel være å se på hvor varmer henter luft fra både til ventilasjon og forbrenning. Om dette rommet er med i ‘sløyfa’ så kan det være det ventileres naturlig når varmer går - eller at det drar inn luft fra motorrom for den saks skyld. 

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Aldri hørt at slike pumper kan lage gnist.  Sjekk med leverandør. 

Var i kontakt med leverandør, det var han som sa at i realiteten var pumpene ikke gnistsikre, men han visste at mange løste dette med fett i pluggen uten at han hadde erfaring med dette.

Link to post
tilplan skrev for 5 timer siden:

Hvis røret går gjennom rommet uten en skjøt, vil det være svært usannsynlig med lekkasje her. Hadde ikke brydd meg om det. Problemet kan selvfølgelig være der hvis bensindamp fra lekkasje et annet sted kommer inn i dette rommet, eller hvis en lekkasje vil renne inn i dette rommet, men da antar jeg at du har et større problem andre steder.

røret har en liten skjøt der røret går ut av rommet og videre til vannutskillerfilter, sjøten er lett og holde styr på og den er høyt oppe, så problemet er nok lite

Redigert av krepsen1972 (see edit history)
Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

Tror problemstillingen er lite sannsynlig, men i prinsippet er det jo mulig å få en gnist på en slarkete kabelsko når varmer sender puls til pumpa. Selve pumpa er nok heller ikke gnistsikker pr definisjon, men er vel bare en enkel spole/elektromagnet så lite sannsynlig med gnist der. For ‘sjelefred’ ville jeg evt vurdert en krympestrømpe med lim over tilkoplingen, men det beste tiltaket ville vel være å se på hvor varmer henter luft fra både til ventilasjon og forbrenning. Om dette rommet er med i ‘sløyfa’ så kan det være det ventileres naturlig når varmer går - eller at det drar inn luft fra motorrom for den saks skyld. 

Takker for tips, tenkt denne tanken selv og kommer nok til å gjøre det.

Det er ikke kabelsko, men en skikkelig solid plugg med metal bøyle som holde den på plass

Link to post
Fantino skrev for 5 timer siden:

Tror problemstillingen er lite sannsynlig, men i prinsippet er det jo mulig å få en gnist på en slarkete kabelsko når varmer sender puls til pumpa. Selve pumpa er nok heller ikke gnistsikker pr definisjon, men er vel bare en enkel spole/elektromagnet så lite sannsynlig med gnist der. For ‘sjelefred’ ville jeg evt vurdert en krympestrømpe med lim over tilkoplingen, men det beste tiltaket ville vel være å se på hvor varmer henter luft fra både til ventilasjon og forbrenning. Om dette rommet er med i ‘sløyfa’ så kan det være det ventileres naturlig når varmer går - eller at det drar inn luft fra motorrom for den saks skyld. 

Pr dags dato så tar varmer inn luft og forbrenningsluft fra et separat rom, ville det vært lurt og dra luft fra det tekniske rom hvor lekkasjen kan oppstå, vil ikke dette være farlig i forhold til lekkasje.

Redigert av krepsen1972 (see edit history)
Link to post

Ville ikke hentet friskluft derfra, men dersom varmer henter separat forbrenningsluft så ville et avsug (der lufta inn til dette rommet kommer utenfra/fra en ‘safe’ plass) antakelig gjøre at det vanskelig kan dannes eksplosiv blanding i rommet i tilfelle lekkasje. Eneste måtte selvsagt være ved oppstart før rommet er luftet ut så da er en gjerne like langt.. Tror uansett dette er å dra det veldig langt - som sagt bør en krympestrømpe gi deg tilstrekkelig sjelefred. Jeg tror i alle fall ikke det er mange andre båteiere som har tatt aksjon på noe lignende.

 

En annet og gjerne bedre tiltak for sjelefreden som kan være vel så bra kan gjerne være å få inn alarm for brennbar gass i motorrom og andre rom der du mistenker at det kan bli eksplosjonsfarlig gassblanding?

Link to post

okey ja sjønner :) er det på grunn av at det dannes undertrykk slik at lufta trekkes ut av rommet, det er 2 stk ventiler koblet til det rommet hvor bensin rør går igjenom.

Det er utenbordsmotor så når båten ligger i ro er det liten sjangs for lekasje

Ja kommer til å følge det rådet med krympestrømpe samt alarm, takker for svar??

Redigert av krepsen1972 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...