Bjørn-Are Startet 8.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2018 Har fått tak i DP drev til min Marex 27 sc. Hva slags propeller passer best ? Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 (redigert) Hei, Ser det er dårlig med svar her. Grunnen er nok at det blir mye tipping. Skal da tippe litt en sen kveld: Er dette en båt fra midten av 80 tallet med VP 40B? Den har vel da 280DP, og bør få en fart på ca 22 knop? Om du finner utveksling på drev, kan man regne seg frem til resten. A4? Redigert 11.Desember.2018 av borre16610 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-Are Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Hei igjen Skjønner at dette ble bare tull uten verken utveksling eller motortype osv Utveksling er 1,78 Ja Borre16610, motor er 40B Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-Are Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Nå har jeg satt på nye propeller anbefalt av et anerkjent firma , dem har fått alle data. Marex 27 sun cruiser 84 modell 2900 kg nettovekt, ca 3500 kg med last vil jeg tro 815cm lengde, ca 700cm i vannlinje Volvo Penta 40B motor (diesel) 165 HK 3600 max turtall enkel installasjon 2,3 :1 utveksling men resultatet ble meget dårlig, 16 knop max , (21 knop med enkel propell) motor jobber altfor lett, mao feil utregning av propeller. er satt på A4 propeller. Er det noen som har tips, eller kanskje samme båt med duopropp og kan fortelle hva slags propeller som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Ja du skulle egentlig hatt 1.95 utveksling da men. Da hadde A4 vært brukende mellom 22 opp til 25 knop ca. Om du fikk 21 knop før så skulle det tilsvare A6 på 2.3 utveksling. Sku rekke fra 21 opptil 24 knop ca. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-Are Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 har prøvd A7 nå , funker ikke, 18 knop og ingen motstand, motor går kjapt opp på maks turtall. nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-Are Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Har kjempeproblemer med å finne rett størrelse propeller, har motor (40B)med maks 3600 omdr, 2,3 : 1 . er det noen som har ca samme båt som marex 27 sc og drev med 2,3 i utveksling som vet størrelse på propellene. har prøvd A4 og A7 uten hell, fikk 22 knop med kun enkel propp, fikk 16 med A4 18 knop med A7. motor drar rett opp på maks turtall uten å arbeide noe. sendte inn alle data til winrace, dem sendte meg A4 og det ble helbom. min lokale marina har satt på A7 som dem mente skulle bli mye bedre, helbom igjen. skjønner at man ikke får alverdens større fart med å bytte drev fra enkel til dobbel propp, men må da kunne få samme fart som med en propp. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 (redigert) Sende drevet til overhaling høres det ut som. A7 på 2,3 sku ta deg til 27-28 knop. Det er garantert ikkje utregningene som er feil her. Sier det skikkelig klunk når du setter i gir eller smyger den fint inn Redigert 2.April.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-Are Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 drevet er kontrollert og funnet ok , etter bytte av skiftemekanisme og skifte av olje. dette er utført av den lokale marina drevet lager ikke noe ulyd eller noe, smyger fint i grep Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Skjønner ikke helt hvorfor du oppretter en tråd til, når du har en tråd om samme båt/motor/drev og problematikk. Helt ufiltrert: grunnen til at du ikke har fått så mye hjelp er trolig at du ikke har delt riktige opplysninger. Da trer den berømte loven inn: inn, gir ut.... Du har ikke opplyst om: Nøyaktig motorkode Hvilket drev med singelpropp brukte du Hvilken utveksling hadde singelproppdrevet Hvilken propell du fikk 22knop med Hvilket turtall du oppnådde når du fikk 22 knop med singelpropp Kommentar fra moderator: Slått sammen emnene og oppdatert tittel. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Ja nettopp. Det skal ikkje smyge i gir, det skal være et heilt tydelig merkbart klunk. Det er heilt umulig at ting er i orden for fart og turtall henger ikkje på greip. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Bjørn-Are skrev On 13.10.2019 at 18.32: Er det noen som har tips, eller kanskje samme båt med duopropp og kan fortelle hva slags propeller som brukes. Det tror jeg er sabla lurt, å få rede på: Samme båt og motor Hvilken utveksling på drev Hvilke propeller Topphastighet ved hvilket turtall Om noen kan dele den informasjonen er du nok i boks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.