Jump to content

Utstyr koblet feil til start og forbruksbatteri?

LarsA

Recommended Posts

Håper noen kunnskapsrike sjeler har mulighet til å bistå :) Setter stor pris på innspill!

Jeg kjøpte ny brukt båt ifjor, Ibiza 26 TC, og etter litt kartlegging stusser jeg på hvordan en del utstyr er koblet. Båten har en del utstyr som ser ut til å være ettermontert, blant annet en Wallas varmer (1800) som er koblet direkte til startbatteriet. Ønsker derfor å koble dette til forbruksbatteriet i stedet.

Her er litt bakgrunn - har lagt ved opprinnelig koblingsskjema fra Ibiza. Se bilde.

I ettertid så er det ettermontert en del utstyr: Wallas varmer, VHF, Tankmåler septik, vannmåler, stereo. Wallas varmeren er koblet direkte til startbatteriet utenom hovedbryter. Har skjønt at dette er anbefalt slik at den kan kjøle seg ned hvis man skulle slå av bryter før den er kjølt. Men kan ikke skjønne hvorfor den er koblet til startbatteriet, og ikke forbruk.

Videre er VHF/tankmåler septik + vann og Stereo koblet til en ny sikringsboks like ved bryterpanel ved førerplass når det ble ettermontert. Se bilde. Fra sikringsboksen er det trukket kabler - parallelt med Wallas varmeren til, nok en gang, startbatteriet.  På et tidspunkt har tidligere eier muligens skjønt at det er problematisk med dette mot startbatteriet - jeg kan se at positiv kabel for Stereo er koblet fra sikringsboksen og henter nå strøm via en y-kobling fra bryterpanelet i stedet (som er koblet til forbruksbatteriet). Se bilde. Jording er fremdeles på sikringsboksen.

Jeg tenker at dette bør løses på følgende måte:

1. Sikringsboks for VHF/Stereo/Tankmåler kobles til forbruksbatteriet, men helst via hovedbryter. Dette er ganske vanskelig å få til grunnet vanskelig tilgang. Kan jeg heller hente strøm via en ledig tilkobling ved fremme? Kan koblingsskjemaet indikere hvor det er fornuftig å hente dette ifte dimensjonering etc? Kan egentlig ikke skjønne hvorfor ikke dette ble gjort når det ble ettermontert..

2. Hva indikerer A, B og P på koblingsskjemaet?

3. Wallas varmer: Koblet via sikring like ved startbatteriet idag. Relativt lett å komme til så trekker bare ny kabel fra sikring til forbruksbatteriet i stedet. Ok?

4. Er det nødvendig å endre noe på jordingen? Det ser ut til å være felles jord mellom batteriene. Kan jeg da bare la alle jordingskoblinger være som de er i dag?

IMG_4960.jpg

IMG_4978.jpg

IMG_4979.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...