DN1881 Startet 3.April.2020 Link til dette innlegget Startet 3.April.2020 Hei ,jeg vet dette er et omfattende emne men siden jeg har fått av hele teak-plata burde det gå greit å lime den på igjen.Dette er altså en dørkluke som er utsatt for mye tråkk. Bildet viser at det er en slags brun treplate som teaken er limt på , så min plan er å fjerne mest mulig av det svarte limet, vaske ned med aceton og lime i press. Er det skraping av limet som er saken eller er det noe som løser opp slikt lim? Noen foreslår et såkalt M- lim, men i disse moderne tider er kanskje Tec-7 eller andre lignende blitt bedere egnet? Båten er fra 2003. Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Vet ikke om det er noe poeng i å lime dette tilbake slik det er. Bavaria limer teakstavene til tynn finer som igjen limes til underlaget. Fineren er av dårlig, ikke tilstrekkelig vannfast kvalitet, og den råtner og slipper taket. Legg nye staver som fuges som limes rett mot underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Lazyjack skrev for 1 time siden: Vet ikke om det er noe poeng i å lime dette tilbake slik det er. Bavaria limer teakstavene til tynn finer som igjen limes til underlaget. Fineren er av dårlig, ikke tilstrekkelig vannfast kvalitet, og den råtner og slipper taket. Legg nye staver som fuges som limes rett mot underlaget. Den teaken er nok veldig tynn. Men jeg kan ikke se at den er spesielt dårlig eller skadet. Den ser ut til å være tettvokst og riktig skåret. Kanskje dårlig vedlikeholdt. Oljet? Her er det vel heller ikke teaken som har sluppet taket . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lazyjack Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 NilsPils skrev 2 minutter siden: Den teaken er nok veldig tynn. Men jeg kan ikke se at den er spesielt dårlig eller skadet. Den ser ut til å være tettvokst og riktig skåret. Kanskje dårlig vedlikeholdt. Oljet? Her er det vel heller ikke teaken som har sluppet taket . . ? Tenkte mer på at den nevnte fineren har en svært begrenset levetid og når man først må gjøre noe så er det kanskje dumt å måtte gjøre det på nytt om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Lazyjack skrev 27 minutter siden: Tenkte mer på at den nevnte fineren har en svært begrenset levetid Det er ikke så lett å få tak i brukbar teak til dørk lenger. Tror den der kan holde lenge enda ved riktig behandling. Jeg ville renset den med teakrens (NB bare denne en gangen og aldri mer) pusset forsiktig over med fint sandpapir og bare vasket den med saltvann heretter. Så ville jeg grunnet kryssfinerplata grundig på undersiden og limt den på igjen med natmasse. Det er da viktig at natmassen tetter helt så det ikke kommer fuktighet til på undersiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DN1881 Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Ok takk for svar. Hele plata ser veldig fin ut selv om den har bøyd seg litt etter jeg tok den av . Lurer på å levere den til et snekerveksted med skikkelig pressitrykk ved liming. Tror ikke ikke vanlige tvinger vil fungere her...? Finerplate ser veldig fin og tørr ut. Ser også lakkert ut ....Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Dersom du bruker tentinsmasse behøver du ikke så veldig stort trykk, men det bør være plant. Dette ville jeg gjort med snekkertvinger på et plant underlag. Med litt oppfinnsomhet kan man få fordelt trykket etter behov. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DN1881 Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Dette går helt fint om du følger rådene til @NilsPils vær oppmerksom på at de fleste lim masser trenger luft for å herde. Det betyr at når du limer ned teak plata så må limet legges i striper og ikke som hel limflate. Så vente noen dager. Så bør det legges en tett fuge langs hele kanten på teakplata. Enkelt med maskerings tape. Jeg hadde også pusset luka med grovt sandpapir før liming. Det er heft til Gelcoat som har sviktet og plata har løsnet. På båtfabrikkene er det vanlig å legge lodd på sånne plater når de limes. Noen kraftige bordbiter og et par bøtter med vann blir fort et greit press lodd. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
DN1881 Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Takk for det Knude. Jeg fikk tips om å prime gelcoat på luka med en sikafleks-primer. Tenkte at det var et godt råd. Usikker på om jeg skal lakke baksiden av kryssfinerskikt for å hindre vannopptak. Det var tydeligvis gjort ved montering. Limet satt dønn fast i dette , men slapp totalt mot gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.