Jump to content

Sjekke impeller på VP D4 uten å skade impeller..


R.O

Recommended Posts

Vet at ny nye impelleren kommer med gjenger, så den pent kan skrus ut og inspiseres. Men den gamle typen må vel ut med tang. Og som jeg skjønner sitter disse litt godt, mao kan inspeksjon gå hardt utover impellerne. Er det noe triks får å få denne pent ut...

 

Impelleren ble byttet i mai 2017, og den kan også ha blitt byttet senere, tenker derfor en inspeksjon er greit.   VP manualen sier ingenting om bytte, bare årlig inspeksjon. Og den manualen er jo ganske "skvetten", med bla 14 dagers intervall på kontroll av anoder, og daglig kontroll av kjølevæske mm.. Så hvis inspeksjon er OK i hht VP er det vel ingen grunn til å bytte..?

 

Får man ev gjort en OK inspeksjon uten å ta den ut?

 

 

Link to post
Share on other sites

Selv bytter jeg den annenhvert år uansett hvordan den ser ut. Når jobben med å åpne opp er utført bytter jeg den. Reserve er alltid med på tur.

 

Min erfaring er den samme som din. Blir tatt ut med tang og blir skadet. Men har hørt at noen benytter et verktøy for å ta denne ut.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

En kompis med D4 og drev holdt på å synke etter at impelleren havarerte. Manglende kjøling av eksos medførte smelting av gummien mellom eksosbend og eksosrør på skjoldet. Og vannet fosset inn. Skal du gamble på noe så finn noe annet enn bytteintervall på impelleren. 

 

Enig med @-Luna-, bytt når du først åpner. Jeg bytter hvert 2. år. Bruker en vannpumpetang til å gripe rundt bosset på impelleren og så en stor skrutrekker til å bende mot tanga. Viktig at ikke skrutrekkeren skader flaten hvor lokket skal ligge. Vannfast fett på akselen før montering gjør neste demontering enklere. Jeg har den gamle impelleren liggende som reserve ombord. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 42 minutter siden:

 Skal du gamble på noe så finn noe annet enn bytteintervall på impelleren. 

 

 

Godt poeng, jeg byttet stort sett deler for sikkerhets skyld. Men ser også at det blir mye dersom man alltid skal være på sikre siden. Anodne var egentlig OK, men ble byttet. Var jo bare 1600kr for nye anoder, også bare 1200kr for krankhusfilter, også bare 7-8000kr for en sjekk av propeller hos Windrace.. ++++

 

Har ny impeller, så da bytter jeg den. Med litt polstring av vannpumpetanga kan jeg kanskje få den pent ut. Så kan den i alle fall serve som en reserve dersom den ikke skades...

 

Den krankhusfilteret kan jeg dog ikke se er kritisk, det må kunne brukes 2 år... renses i rødsprit eller parafin kanskje....

Link to post
Share on other sites

Har også brukt veivhus filter to år. Kan vaskes i parafin. Meeeen, ikke så mye å spare. Kjører selv originale oljefilter og olje. Veivhus, diesel og luftfilter ser jeg ikke noe problem med å kjøpe uorginalt. Her må man velge selv. Bytter også diesel filtre annenhvert år. Men forutsetter ren tank.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg renser veivhusventilasjonsfilteret i whitespirit, flere ganger til vesken ikke lenger blir skitten. Lar det tørke godt etterpå. Bytter filter hvert 4. år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev On 3.4.2020 at 14.32:

Selv bytter jeg den annenhvert år uansett hvordan den ser ut. Når jobben med å åpne opp er utført bytter jeg den. Reserve er alltid med på tur.

 

Brigg skrev On 3.4.2020 at 14.45:

 

Enig med @-Luna-, bytt når du først åpner. Jeg bytter hvert 2. år. Bruker en vannpumpetang til å gripe rundt


Ble byttet i dag, var nok lurt, tydelig skade på to blader. Å få den ut var ikke noe problem, la en 4mm tau stump i rørtanga, så griper den i senter uten å skade bladene. Å få den inn derimot var noe annet, måtte til slutt sprøyte inn CRC for å få den inn, og det ble litt brutalt. 
 

Den gamle var veldig stiv i gummien, må bli en del belastning på denne slik det impellerhuset er formet.  Blir nok fast bytte hvert annet år...
 

Smørte impeller med vedlagt fett, og fylte ca 1l vann i sjøvannsfilteret i håp om at det renner ned impellerhuset

 

bilde av gammel og ny. + modifisert rørtang for fjerning av impeller uten å påføre skade:

 

79673720-46B3-4BA8-B445-29A568657D7C.jpeg.a286887ee3852ce10d87cbe4107352b5.jpeg2F08A287-A930-490E-861B-DD065B1D5D78.jpeg.3f3bcce1c638e43a4ec8cc02081a5f16.jpegA5DE04C6-078C-453A-8718-9F8A911451E6.jpeg.7d1e84c5ced0ffb7c778e3107924bc87.jpegB3D29A11-C0A9-4145-AAAD-5A87B20AF82B.jpeg.64d944a265e78998835b6cf38e439c20.jpeg 

Redigert av R.O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

R.O skrev 16 minutter siden:


Ble byttet i dag, var nok lurt, tydelig skade på to blader. Å få den ut var ikke noe problem, la en 4mm tau stump i rørtanga, så griper den i senter uten å skade bladene. Å få den inn derimot var noe annet, måtte til slutt sprøyte inn CRC for å få den inn, og det ble litt brutalt. 
 

Den gamle var veldig stiv i gummien, må bli en del belastning på denne slik det impellerhuset er formet.  Blir nok fast bytte hvert annet år...
 

Smørte impeller med vedlagt fett, og fylte ca 1l vann i sjøvannsfilteret i håp om at det renner ned impellerhuset

 

bilde av gammel og ny. + modifisert rørtang for fjerning av impeller uten å påføre skade:

 

79673720-46B3-4BA8-B445-29A568657D7C.jpeg.a286887ee3852ce10d87cbe4107352b5.jpeg2F08A287-A930-490E-861B-DD065B1D5D78.jpeg.3f3bcce1c638e43a4ec8cc02081a5f16.jpegA5DE04C6-078C-453A-8718-9F8A911451E6.jpeg.7d1e84c5ced0ffb7c778e3107924bc87.jpegB3D29A11-C0A9-4145-AAAD-5A87B20AF82B.jpeg.64d944a265e78998835b6cf38e439c20.jpeg 

Skal ikke alle bladene på impelleren peke samme vei? Jeg er ikke ekspert. Pleier bare å gjøre det på min. Kan være jeg som gjør galt.? Jeg byttet for øvrig min etter å ha kjørt med den samme i to år. Kjøpte min på Biltema. Gummien var fin og myk men byttet likevel. Siden pumpen ikke er helt rund blir impelleren litt sammenpresset på den ene siden når den står lenge og mistet litt av funksjonen vil jeg tro. Mulig bladene hadde rettet seg ut igjen hvis jeg hadde kjørt den men syns to år er nok før bytte. Kan heller inspisere den annen hvert år.

Screenshot_20200404-163509.png

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 10 minutter siden:

Skal ikke alle bladene på impelleren peke samme vei? Jeg er ikke ekspert. Pleier bare å gjøre det på min. Kan være jeg som gjør galt.? Jeg byttet for øvrig min etter å ha kjørt med den samme i to år. Kjøpte min på Biltema. Gummien var fin og myk men byttet likevel. Siden pumpen ikke er helt rund blir impelleren litt sammenpresset på den ene siden når den står lenge og mistet litt av funksjonen vil jeg tro. Mulig bladene hadde rettet seg ut igjen hvis jeg hadde kjørt den men syns to år er nok før bytte. Kan heller inspisere den annen hvert år.


Spurte På LASA (Lokale VP butikken) om alle bladene måtte stå rett vei. Ifg mekanikeren ville de snu seg riktig når den begynner å rotete. 
 

På den gamle spriket to blader i hver sin retning, det var litt rart? Og denne var så stiv at de bladene ville nok ikke vridd seg riktig. 
 

Jeg prøvde å legge alle bladene riktig vei, men det var så knot å få den inn, at jeg fokuserte på dette der det var trangest....

Link to post
Share on other sites

Vanlig at en motor turner litt tilbake når den stanser og da vil fort etpar blader stå feil vei. Når motoren går vil de alltid stå rett vei. Biltema tang 715041 (tennpluggtang) fungerer greit til å ta ut impeller. Det beste er spesialverktøy som båtutstyrsbutikkene har men de koster over kr. 1000,-. Om det er trangt kan det være verdt pengene. Ellers så har jeg tro på å bytte impeller etter timer. Ved å skru av lokket vil man kunne si mye om tilstanden uten å ta ut impeller. En ny impeller kan ryke etter 40 timer så du har ingen garanti selv om du bytter. Det er egentlig pussig at båtmotorer (til kr. 200000+) ikke har alarm på manglende sjøvannskjøling og at man ikke blir klar over impellerhavari/blokkert sjøvannsinntak før det er for sent.

Link to post
Share on other sites

blueline skrev 41 minutter siden:

. Det er egentlig pussig at båtmotorer (til kr. 200000+) ikke har alarm på manglende sjøvannskjøling og at man ikke blir klar over impellerhavari/blokkert sjøvannsinntak før det er for sent.


Du har vel noen sekunder der å reagere på, når tempen stiger raskt..?

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 48 minutter siden:


Du har vel noen sekunder der å reagere på, når tempen stiger raskt..?

 

Nei, som nevnt tidligere i tråden:

 

Brigg skrev On 3.4.2020 at 14.45:

En kompis med D4 og drev holdt på å synke etter at impelleren havarerte. Manglende kjøling av eksos medførte smelting av gummien mellom eksosbend og eksosrør på skjoldet. Og vannet fosset inn

 

Dette skjedde før det gikk alarm for motortemperatur. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et av områdene selv den mest påpasselige båteier kan gå på en smell. På biler får man varsel om det meste. Lite spylerveske, åpent panser, dør, lavt trykk i dekk. Burde kanskje vært en trykkmåler etter sjøvannspumpe, eksostemp måler etter etter eksoskne etc. På en motorbåt kan dette føre til havari på kort tid. Nå har jeg seilbåt og er ikke så påpasselig med impelleren som da jeg hadde motorbåt. Har stort sett mulighet til å dra ut forseilet og seile i le om det skulle skje noe akutt. Du er i praksis prisgitt at produsenten har laget en god impeller som holder lovet intervall og at sjøvannsintaket ikke blir blokkert. Du vil selvfølgelig ofte kunne høre når eksosen går tørr, men likevel pussig at man har en båt tl 1 mill pluss og det er så lite overvåking av kritiske funksjoner på motor. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en temperaturbryter i eksosslangen, som jeg tror ikke trenger veldig mye temperatur før den setter igang alarmen.  Denne er nok rimelig tidlig ute med å si fra hvis det ikke kommer sjøvann i eksosen.  I forrige båt hadde jeg en Yanmar 6LP-STE med strømningsstyrt alarmbryter i sjøvannskretsen.  Dette var bare standard på disse motorene i de første årene.  Den ga meg en viss trygghet selv om den sto tidlig i kretsen, men jeg tror den i eksosslangen er en bedre løsning, siden den fanger opp alt som kan skje helt til blandebendet (slanger som hopper av o.l.).  Eneste problemet nå er at jeg bare får hyling og ingen lamper (testet med å kortslutte kablene, har heldigvis ikke hatt ekte behov)

IMG_3792.JPG.8c79a433544c750f5069d538cf3353ae.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...