T.O.K.A. Startet 4.April.2020 Link til dette innlegget Startet 4.April.2020 Hei. Jeg prøver å poppe fast hengselet på luken i gulvet. Men dette løsner når jeg popper fast med 3 stk popnagler. Er det noen her som har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre? Nå bruker jeg diam. 4,8mm popnagler. Bør jeg gå ned i størrelse? Eller kan jeg ved å tette hullene med herdemasse og skru hengselet fast?? Er det noen skruer med gode gjenger som egner seg?? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Bruk syrefaste skruer, med mutter på undersiden. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bellen Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ser ut som du har for store hull og for små og korte popnagler. Det må også være plant der hengslet skal ligge mot så det ligger stødig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ville gitt opp popnagler først som sist. Om du kommer til fra undersida er der mange muligheter, feks passe til en liten finerkloss og lime oppunder sånn at skruer får tak. Så kan du flikke på overside og bore pene nye hull. Om umulig å komme til fra undersida må det gå an å sette inn noen passe størrelse skruehylser som ekspanderer på baksida, og gjerne lime de med epoksy, trekke til og så løsne skruer og montere hengsler når eposky har herdet? Sitér dette innlegget Link to post
T.O.K.A. Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Takker for svar og 2 forslag. Jeg kommer ikke til fra undersiden, så jeg får prøve å se hva som finnes av ekspanderenes skruehylser. Verdt et forsøk. ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Alternativet er å fylle hullene med epoxy, araldit el, borre passende hull og skru inn. Popnagler kan også funke, men da må de være så lange at de utvider seg på baksiden av glassfiberen. Typisk 5-7 mm forbi godset på innsiden og klem tanga godt ned når du popper. Naglene skal gå lett ned i hullet, men ikke ha nevneverdig slakk. Ser at det ligger noe ut av luka lenger fram. Med denne konstruksjonen ødelegges hengsler eller fester med en gang hvis det ligger et tau, kabel eller lignende i klem i luka uansett hvilken innfesting du har. Vanlig problem på dreggkasser der tauet ligger i klem under lokket og noen tråkker på lokket. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lazyjack Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Har du forsøkt nagler i monel eller rustfritt? Aluminiumsnagler er mjuke greier og tåler ikke stort. Viktig med plane flater og at de er i samme plan så de ikke belastes når det tråkkes på luka. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Rustfrie nagler tåler mye mer, men de må trekkes veldig hardt før å utvide seg. Har lett for å trekkes inn i glassfiberen istedenfor at pinen sliter av mens utposingen er på baksiden. Funker fint hvis du kan få en skive på baksiden, men ikke uten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
T.O.K.A. Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg kommer ikke til på undersiden. Så nå tenker jeg muligens å prøve skruer med ekspanderenes hylser som Fantino foreslår. Dypper skruene i herder og skrur til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Får nesten vondt i magen når jeg ser slike løsninger. Er dette originalt? Hvis du skal få gode svar så må du komme med litt mer informasjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Mulig disse kan brukes feks. Borehull 8 mm på minste utgave: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Evt såkalt ‘Toggle’-anker. Kamerat som selger jollelift bruker slike for å feste på badeplattform når det er umulig å komme til fra undersida. De holder all verden, men krever trolig for stort borehull til denne bruken samt at skruer sitter for nær hverandre til at det er plass til 3 slike anker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.