raskebriller Startet 4.April.2020 Link til dette innlegget Startet 4.April.2020 Hei, vi har kjøpt oss ny båt. Uttern D57, 2014 med en Mercury Optimax 115 bakpå. Skal motoren være tiltet helt opp eller helt ned under transport. Og dersom den burde være tiltet ned, men er farlig nær asfalten, hva gjør man? Tips? Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg kjenner ikke din motor, men jeg har en etec 115. Den har en transport- brakett til å felle ut. Jeg tilter motoren opp, vipper ut braketten, senker motor ned til den hviler på braketten. Da er den vel ca 30 grader opp fra kjørestilling. Da er tilt sylinderen avlastet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Som er smart for at ikke finne nederst skal slå nedi fartshumper.... Sitér dette innlegget Link to post
raskebriller Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ahaaa, tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Står vel i manualen på de fleste motorer at tiltstøtten ikke skal brukes under transport av båten på henger, Det skal der i mot brukes en spesiell støtte anordning nede på stammen, eller f.eks. en trekloss (2x4) som støtter mot .i "nesten" nedtiltet motor. Redigert 4.April.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Paron78 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 LM 605 skrev On 4.4.2020 at 19.04: Står vel i manualen på de fleste motorer at tiltstøtten ikke skal brukes under transport av båten på henger, Det skal der i mot brukes en spesiell støtte anordning nede på stammen, eller f.eks. en trekloss (2x4) som støtter mot .i "nesten" nedtiltet motor. Jeg lurer på det samme som TS, hvordan monteres denne treklossen slik at den avlaster motor/tilt på en riktig måte? Forsøkte med noen treklosser, men disse «hoppet av» ved belastning. Noen med forklaring/bilde/illustrasjon av hvordan treklossen monteres? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Hei Eg har god erfaring med å legga ein høveleg fender føre stamma, og tilta motoren ned så langt det går. Ask Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 På DF115 legger jeg mellom en bit 2x4" på DF175 2x6". Har trailet tusenvis av kilometer på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) Paron78 skrev for 1 time siden: Jeg lurer på det samme som TS, hvordan monteres denne treklossen slik at den avlaster motor/tilt på en riktig måte? Forsøkte med noen treklosser, men disse «hoppet av» ved belastning. Noen med forklaring/bilde/illustrasjon av hvordan treklossen monteres? Har du senket motoren ned mot klossen? Redigert 3.Juli.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Plasserer klossen nederst i braketten og senker motoren slik at den hviler på klossen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 TrikkerN Lønning skrev 42 minutter siden: Har du senket motoren ned mot klossen? I all enkelhet - ja. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 @Mouche what?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Andre steder i verden er det jo populært å bruke en "transom saver" sammen med opptiltet motor. Da slår ikke motor i bakken, og både powertilt og akterspeil er avlaster. Noen som bruker slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Nei, har aldri opplevd det som nødvendig og denne frykten for at motoren skal slå i bakken har jeg heller aldri skjønt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Code0 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 (redigert) LM 605 skrev On 4.4.2020 at 19.04: tår vel i manualen på de fleste motorer at tiltstøtten ikke skal brukes under transport av båten på henger ...hva de fleste manualer sier har jeg ikke sjekket, i ETEC manualen står det: Redigert 3.Juli.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Code0 skrev 1 time siden: ...hva de fleste manualer sier har jeg ikke sjekket, i ETEC manualen står det: O.K. Da er vel Etec unntaket, ser det ut som... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 E-tec som alle tidligere Johnson/Evinrude-motorer jeg har hatt har vel da et litt annet opplegg enn f.eks Suzuki. Som jeg husker Johnson/Evinrude-motorene så var det to, ikke en, "hendler" hvor den ene var for trailiering (trailering bracket), og den andre for å holde motoren oppe når den ligger på sjøen. Med andre ord er det som allerede påpekt viktig å skille mellom de forskjellige merkene og LESE manualen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wr3cker Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Min motor går farlig nært bakken nedtiltet så jeg har alltid kjørt med motoren hvilende på den originale tilt støtten. Jeg ser at flere skriver at man skal bruke tre bjelker eller lignende ( som sikkert er det beste ) , men jeg har kjørt flere tusen km med båten på henger slik uten problemer. Jeg har troa på å kjøre forsiktig i fartsdumper og lignende for å spare både henger og båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.