Jump to content

Turbo, hvordan vet man om den er dårlig??


Birchwood 320

Recommended Posts

1:Hvordan kan eg vite om turboen min er sliten eller ødelagt?? :confused:

 

I fjord hadde eg et turbotrykk på 8 psi. I år uten noen justeringer har eg et trykk på 5 psi. + at eg ser en del olje svette i slanger.

 

2:Er den død?? :eek:

 

3:Når skal turboen begynne å lade?? :crazy:

 

Min begynner noe sent synes eg. over 2000 rpm etter lyden å dømme men etter trykkgiver ser eg ikke noe før eg har båten godt i plan og turtall fra 2500 og mot 3000rpm.

Fult trykk oppnås ved full gass men får ikke nokk turtall i år.. :headbang:

Topp turtall skal være 3500 men får ikke meir enn 3200.

 

Pokkers greier..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Min forrige Mercruiser 7,3 begynte å lade ved 1800 rpm tror jeg. 9 psi ved 3050 rpm. 10 ved 3150.... Skal være mellom 9-11 ved WOT og turtall rundt 3400 rpm. Grunnen til at jeg begynte å måle var mistanke om litt lite skyv. Og helt riktig, pakningen mellom aftercooler og innsugsmanifold var blåst ut, noe som ga meg 6,5-7 psi ved 3100.

 

Sjekk at det ikke lekker luft noe sted.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1:Hvordan kan eg vite om turboen min er sliten eller ødelagt?? :confused:

 

I fjord hadde eg et turbotrykk på 8 psi. I år uten noen justeringer har eg et trykk på 5 psi. + at eg ser en del olje svette i slanger.

 

2:Er den død?? :eek:

 

3:Når skal turboen begynne å lade?? :crazy:

 

Min begynner noe sent synes eg. over 2000 rpm etter lyden å dømme men etter trykkgiver ser eg ikke noe før eg har båten godt i plan og turtall fra 2500 og mot 3000rpm.

Fult trykk oppnås ved full gass men får ikke nokk turtall i år..  :headbang:

Topp turtall skal være 3500 men får ikke meir enn 3200.

 

Pokkers greier..

<{POST_SNAPBACK}>

Turboen skal begynne å lade ved det turtall eksostrykket er stort nok til at turboen kan skape overtrykk i innsuget, på turbodieselmotorer i bil er dette ofte et sted rundt 12-1700rpm, vil tro det kan være enda lavere i en del båtmotorer, kun litt over tomgang vil jeg tippe.

 

En måte å få indikasjon på feil er å kjenne på akselen på turboen, denne skal ikke ha no særlig slark noen vei, sjekk med produsenten for spesifikasjoner for hvor mye slark din turbo kan ha.

 

Sjekk også som det blir nevnt av Joda310 om det lekker luft noe sted.

Link to post
Share on other sites

Husk pakningen mellom AC og innsug. Trekk godt til. Vær ekstremt nøye med grovfilteret som ligger under AC.. Husk også de 2 messingtilkoblingen for wastegate og "røykbegrenser" eller hva det heter..

 

Joda310

Tidligere 7,3 eier

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Husk pakningen mellom AC og innsug. Trekk godt til.  Vær ekstremt nøye med grovfilteret som ligger under AC..  Husk også de 2 messingtilkoblingen for wastegate og "røykbegrenser" eller hva det heter..

 

Joda310

Tidligere 7,3 eier

<{POST_SNAPBACK}>

Der kommer du inn på noe eg ikke har... Wastegate har eg nemlig ikke.. Her er der ingen begrensning i trykket , kun det turboen kan levere ..

Har slanger fra Turbo til AC og fra AC til inntaket.. Dette er ikke en D-Tronic. men en mekanisk innspruta diesel. 1994 model.

 

Grovfilter???????? Den har eg ikke sett :smiley:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

På min 7,3 var det et grovfilter som hindrer verktøy eller større ting å dette ned i innsuget. Svært som fy.. grus faller lett igjennom :-) det var veldig lett å få dette skjevt, noe som gjorde at trykket lakk ut...

På min motor var AC montert på toppen av motoren, dvs oppå innsuget.

 

Min var mekanisik 1996 modell uten D-tronic.

 

Joda 310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

I helgen opplever eg å måtte fylle 4-5 liter olje etter 4 timerskjøring, olje trykket faller nedover til 0. ser mye oljefilm i sjøen og litt tykkere enn oljefilm. er det turbo som er galt i ? motoren er en perkins 217 hk.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...