Jump to content

Lufting av sleipner pakkboks


Basar

Recommended Posts

Du har gjort det helt riktig. Skruen mellom oljeslangene er for lufting. Skru et par runder med umbrakonøkkel, og skru igjen når vannet kommer. Da er du ferdig med luftingen for sesongen. Hver gang du sjøsetter båten gjør du dette. 
Hadde det vært utett i oringene pga kast, spor i akslingen etc vil du se at oljen blir hvit/gul.


Hvordan er tilgangen til pakkboksen i Inter 9000 forresten? I min Inter 9300 er det nesten umulig å komme til. Å lufte den fettsmurte er ikke mulig, hadde vært enklere med oljesmurt.

 

Se forøvrig dokumentasjon her: download

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Dumt spørsmål, men det er altså forskjell på pakkboksesn om det er olje eller grease? Skal over til akslingsbåt etter planen og ser at det er fettsmurte pakkbokser det går i, erfaringen min med dette er at det er veldig vanskelig å vite om det er nok smørning i pakkboksen, veldig lett å skru for mye og ting tørker også ut etter hvert... 

 

Har derfor tenkt å skifte til olje, men må skifte boksen altså, det var spørsmålet?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Basar skrev 8 minutter siden:

Hmmm, flere i denne tråden sier det skal komme vann ut av lufteventil når man lufter. Hvordan skal det komme vann ut av lufteventil hvis det ikke skal være vann i selve pakkboksen???

 

Sjøvannet står i hylserøret helt frem til pakkboksen, og kjøler denne ned så ikke der blir varmgang her. Som regel når båten sjøsettes kan det lett bli stående ei luft lomme innerst i hylsa mot pakkboksen .Da åpnes lufteskruen for å slippe lufta ut, så sjøvannet kommer helt inn.  lufteskruen stenges når sjøvannet begynner å piple inn.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Godset i hylsa er hul, den skal være fylt med vann. Det er et lite hull i bakkant som slipper vann inn for å kjøle hylsa. Lufteskruen er inn til vannet inni hylsa. Der lufter du til det kommer vann, så skrur du igjen.

 

Mellom hylsa og akslingen er det olje. Om oljen i slangene er klar og ikke ser ut som majones, er alt ok.

 

Det er to simmeringer i hver ende av hylsa. De holder oljen inne mellom aksling og hylse (og også vannet ute i bakkant av hylsa, så det ikke blander seg i olja).

Baltic-pappa

Link to post
  • 1 måned senere...
bjoris skrev On 5.4.2020 at 10.08:

Ikke for å stjele tråden, men her er en med grease og der er det altså ikke noe lufting?

 


Din pakkboks ser helt lik ut som min og skal luftes etter sjøsetting. Luftet selv min nå i dag og det var en skikkelig luftpropp der inne. Ble et så kraftig «vosj» av lufta som kom ut at jeg nesten skvatt :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Ser min har egen bunnventil med vann inn til hylsa, skal den fortsatt luftes?

 

Bildet jeg la ut er ikke fra min båt, endte med en litt nyere og tror kanskje den er annerledes, ser ikke ut som den har kjøling den jeg la bildet til. Båten jeg kjøpte har Volvo D4, bildet er fra en med Yanmar 295. 
 

Syns egentlig hylsa blir varm nok, men har ikke fått testet, har lagt så mye rask nede i rommet at det har vært mye styr å sjekke under fart, men så at den var 40 grader etter at jeg hadde kjørt rolig ei ett par min inn til plassen og så rydder ut av båten, va 10-15 min etter en times kjøring. Planen er å sette på en slangeklemmer og presse «ute delen» på hylsa så slipper jeg å stå med hodet helt under dørken for å se. Temp måleren som stod på falt av når jeg sjekket også!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

De med lufteskrue, har kanal fra hylserør til lufteskrue, for å få ut luft. Oljesmurt sleipner har 2 simmeringer bak, og en foran, av de jeg har sett. Tror ikke Sleipner leverer oljesmurt over 40mm lenger. West Mekan sin fettsmurte har en simmering i hver ende, og ikke lufteskrue, som @bjoris sitt bilde. Luftes som nevnt ved å løsne klemmer og slippe ut luft. Bruker å stikke noe i mellom uten skarpe kanter, og kommer et godt puff om det er luft. Blir fort oppe i 80-90 grader om det er luft i, ligger rundt halvparten normalt. Vær obs på at fett kommer frem, om du har slange mellom fettkopp og pakkboks. Kan tette seg, og føles nesten som fettkopp blir skrudd til.

 

Link to post
Gullfisk skrev for 12 timer siden:

De med lufteskrue, har kanal fra hylserør til lufteskrue, for å få ut luft. Oljesmurt sleipner har 2 simmeringer bak, og en foran, av de jeg har sett. Tror ikke Sleipner leverer oljesmurt over 40mm lenger. West Mekan sin fettsmurte har en simmering i hver ende, og ikke lufteskrue, som @bjoris sitt bilde. Luftes som nevnt ved å løsne klemmer og slippe ut luft. Bruker å stikke noe i mellom uten skarpe kanter, og kommer et godt puff om det er luft. Blir fort oppe i 80-90 grader om det er luft i, ligger rundt halvparten normalt. Vær obs på at fett kommer frem, om du har slange mellom fettkopp og pakkboks. Kan tette seg, og føles nesten som fettkopp blir skrudd til.

 


Jeg har Bosvik og der er det heller ikke lufteskrue. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...