Basar Startet 4.April.2020 Link til dette innlegget Startet 4.April.2020 Har nettopp byttet fra fettsmurt til oljesmurt pakkboks. Har fulgt Sleipners monteringsanvisning. Da jeg sjøsatte båten luftet jeg pakkboksen. Det kom da mye vann ut av luftehull. Er det riktig, at det kommer vann ut av dette hullet ved lufting? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) det stemmer det at det skal komme vann ut av luftehullet, det stenger du når du har luftet ferdig, alle pakkbokser skal luftes, det er vannet som kjøler ned pakkboksen Redigert 4.April.2020 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Basar Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Erre sant-nå ble jeg skikkelig glad. Forhandleren sa at simringene var enten ødelagt (Selv om den var kjøpt samme dag som utsetting)eller at jeg hadde kast i akslen siden deg hadde fått vann i pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Spørs hvor du har luftet. Har du luftet på oljesiden eller på vannsiden av pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Basar Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Hmmm, vet ikke om jeg har luftet på vann, eller olje-siden... Har luftet ventilen som er mellom olje ventilene på sleipners oljesmurte pakkboks...Denne er i manualene beskrevet som lufteventil Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Du har gjort det helt riktig. Skruen mellom oljeslangene er for lufting. Skru et par runder med umbrakonøkkel, og skru igjen når vannet kommer. Da er du ferdig med luftingen for sesongen. Hver gang du sjøsetter båten gjør du dette. Hadde det vært utett i oringene pga kast, spor i akslingen etc vil du se at oljen blir hvit/gul. Hvordan er tilgangen til pakkboksen i Inter 9000 forresten? I min Inter 9300 er det nesten umulig å komme til. Å lufte den fettsmurte er ikke mulig, hadde vært enklere med oljesmurt. Se forøvrig dokumentasjon her: Redigert 4.April.2020 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Basar Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Takk Jørn? Tilgangen til pakkboksen er ok for korte intervaller men slitsomt å ligge på mage/bryst med armene helt nede i kjølen over tid? Redigert 4.April.2020 av Basar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Basar Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Betyr det at de to simringene i pakkboksen som er nærmest propell holder olje/vann i pakkboksen mens simring i pakkboks nærmest motor hindrer vann fra å komme inn i båten?? Redigert 4.April.2020 av Basar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Simmering nærmest propell hindrer at oljen renner ut i sjøen og simmering nærmest motor hindrer at oljen renner inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Basar Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 bellen skrev 1 time siden: Simmering nærmest propell hindrer at oljen renner ut i sjøen og simmering nærmest motor hindrer at oljen renner inn i båten. Ok, men skal det være både vann og olje i selve pakkboksen Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Kun olje i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Dumt spørsmål, men det er altså forskjell på pakkboksesn om det er olje eller grease? Skal over til akslingsbåt etter planen og ser at det er fettsmurte pakkbokser det går i, erfaringen min med dette er at det er veldig vanskelig å vite om det er nok smørning i pakkboksen, veldig lett å skru for mye og ting tørker også ut etter hvert... Har derfor tenkt å skifte til olje, men må skifte boksen altså, det var spørsmålet? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Basar Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Hmmm, flere i denne tråden sier det skal komme vann ut av lufteventil når man lufter. Hvordan skal det komme vann ut av lufteventil hvis det ikke skal være vann i selve pakkboksen??? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 (redigert) Basar skrev 8 minutter siden: Hmmm, flere i denne tråden sier det skal komme vann ut av lufteventil når man lufter. Hvordan skal det komme vann ut av lufteventil hvis det ikke skal være vann i selve pakkboksen??? Sjøvannet står i hylserøret helt frem til pakkboksen, og kjøler denne ned så ikke der blir varmgang her. Som regel når båten sjøsettes kan det lett bli stående ei luft lomme innerst i hylsa mot pakkboksen .Da åpnes lufteskruen for å slippe lufta ut, så sjøvannet kommer helt inn. lufteskruen stenges når sjøvannet begynner å piple inn. Redigert 5.April.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Basar Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 LM 605 skrev 2 minutter siden: lufteskruen stenges når sjøvannet begynner å piple inn. ?betyr det at vannet pipler inn i pakkboksen? Hos meg pipler vannet ut av luftehullet? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Ikke for å stjele tråden, men her er en med grease og der er det altså ikke noe lufting? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LM 605 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Denne med grease skal også luftes etter sjøsetting, men her må du løsne på begge slangeklemmene på den ene siden for å slippe lufta ut. Litt mer styr, men går greit. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Ok, takk for tips! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Basar Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Her var det litt forskjellige svar... Ringer Sleipner i morgen. Kan legge ut svarer her etterpå?? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Godset i hylsa er hul, den skal være fylt med vann. Det er et lite hull i bakkant som slipper vann inn for å kjøle hylsa. Lufteskruen er inn til vannet inni hylsa. Der lufter du til det kommer vann, så skrur du igjen. Mellom hylsa og akslingen er det olje. Om oljen i slangene er klar og ikke ser ut som majones, er alt ok. Det er to simmeringer i hver ende av hylsa. De holder oljen inne mellom aksling og hylse (og også vannet ute i bakkant av hylsa, så det ikke blander seg i olja). Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) bjoris skrev On 5.4.2020 at 10.08: Ikke for å stjele tråden, men her er en med grease og der er det altså ikke noe lufting? Din pakkboks ser helt lik ut som min og skal luftes etter sjøsetting. Luftet selv min nå i dag og det var en skikkelig luftpropp der inne. Ble et så kraftig «vosj» av lufta som kom ut at jeg nesten skvatt :) Redigert 16.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Ser min har egen bunnventil med vann inn til hylsa, skal den fortsatt luftes? Bildet jeg la ut er ikke fra min båt, endte med en litt nyere og tror kanskje den er annerledes, ser ikke ut som den har kjøling den jeg la bildet til. Båten jeg kjøpte har Volvo D4, bildet er fra en med Yanmar 295. Syns egentlig hylsa blir varm nok, men har ikke fått testet, har lagt så mye rask nede i rommet at det har vært mye styr å sjekke under fart, men så at den var 40 grader etter at jeg hadde kjørt rolig ei ett par min inn til plassen og så rydder ut av båten, va 10-15 min etter en times kjøring. Planen er å sette på en slangeklemmer og presse «ute delen» på hylsa så slipper jeg å stå med hodet helt under dørken for å se. Temp måleren som stod på falt av når jeg sjekket også! Redigert 17.Mai.2020 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 De med lufteskrue, har kanal fra hylserør til lufteskrue, for å få ut luft. Oljesmurt sleipner har 2 simmeringer bak, og en foran, av de jeg har sett. Tror ikke Sleipner leverer oljesmurt over 40mm lenger. West Mekan sin fettsmurte har en simmering i hver ende, og ikke lufteskrue, som @bjoris sitt bilde. Luftes som nevnt ved å løsne klemmer og slippe ut luft. Bruker å stikke noe i mellom uten skarpe kanter, og kommer et godt puff om det er luft. Blir fort oppe i 80-90 grader om det er luft i, ligger rundt halvparten normalt. Vær obs på at fett kommer frem, om du har slange mellom fettkopp og pakkboks. Kan tette seg, og føles nesten som fettkopp blir skrudd til. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Hmm, får se i boka. Skal ta flere bilder ved første anledning. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kjellg Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Gullfisk skrev for 12 timer siden: De med lufteskrue, har kanal fra hylserør til lufteskrue, for å få ut luft. Oljesmurt sleipner har 2 simmeringer bak, og en foran, av de jeg har sett. Tror ikke Sleipner leverer oljesmurt over 40mm lenger. West Mekan sin fettsmurte har en simmering i hver ende, og ikke lufteskrue, som @bjoris sitt bilde. Luftes som nevnt ved å løsne klemmer og slippe ut luft. Bruker å stikke noe i mellom uten skarpe kanter, og kommer et godt puff om det er luft. Blir fort oppe i 80-90 grader om det er luft i, ligger rundt halvparten normalt. Vær obs på at fett kommer frem, om du har slange mellom fettkopp og pakkboks. Kan tette seg, og føles nesten som fettkopp blir skrudd til. Jeg har Bosvik og der er det heller ikke lufteskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.