Jump to content

Lufting av sleipner pakkboks


Basar

Recommended Posts

bjoris skrev On 5.4.2020 at 10.08:

Ikke for å stjele tråden, men her er en med grease og der er det altså ikke noe lufting?

Hei, denne pakkboksen ligner veldig på min (Jeg har 50mm aksling, og det er oljetank, ikke fettsmurt). Vet du hvilket merke det er?
 

Jeg har byttet simmeringer på min i år, og lurer på hvordan man får ut all luften på oljesiden? 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Da har jeg fått tatt noen bilder av hylsa. Jeg fikk ikke tid til å lete etter bruksanvisningen. Ser at kjølingen er bak i hylsa og ikke foran så jeg trodde (nederste bildet kan en såvidt skimte slangen).

 

Jeg forstår det da slik at en åpner på disse to slangeklemmene og stikker inn noe som ikke kan ødlegge gummien, dersom det kommer vann så er en vel ferdig luftet?

image1.jpg

 

image3.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
bjoris skrev 34 minutter siden:

Da har jeg fått tatt noen bilder av hylsa. Jeg fikk ikke tid til å lete etter bruksanvisningen. Ser at kjølingen er bak i hylsa og ikke foran så jeg trodde (nederste bildet kan en såvidt skimte slangen).

 

Jeg forstår det da slik at en åpner på disse to slangeklemmene og stikker inn noe som ikke kan ødlegge gummien, dersom det kommer vann så er en vel ferdig luftet?

 


Det jeg nå har erfart er at det blir luft og at den blir liggende der såfremt du ikke har kjøling fra motor. Lufta kommer til idet du sjøsetter båten, og den blir liggende der som en plugg om du ikke får den ut. Om du har kjøling fra motor så kommer det vann derfra og presser ut lufta. Har du simmeringer og ikke kjøling fra motor så legger det seg en plugg som må ut enten gjennom en lufteskrue eller å løsne på gummien. Slik er det jeg har forstått det etter samtalen med Bosvik. 

Link to post
10 minutes ago, Kjellg said:


Det jeg nå har erfart er at det blir luft og at den blir liggende der såfremt du ikke har kjøling fra motor. Lufta kommer til idet du sjøsetter båten, og den blir liggende der som en plugg om du ikke får den ut. Om du har kjøling fra motor så kommer det vann derfra og presser ut lufta. Har du simmeringer og ikke kjøling fra motor så legger det seg en plugg som må ut enten gjennom en lufteskrue eller å løsne på gummien. Slik er det jeg har forstått det etter samtalen med Bosvik. 

 

Jeg tipper mange synder mot dette, men ser at min temp på boksen nok tyder på luft, siden den var 40 grader 15-20 minutter etter 1 times drift. Tenker at slike som du skifter dekk på sykkel med i plast må være det perfekte redskapet til å lufte denne. Det bør ikkje være all verden med arbeid om ikke gummien sitter altfor hardt...

 

Takk for tips, skal komme tilbake med erfaringer

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har som sagt noe som ligner veldig.

Jeg løsner de to slangeklemmene i «motorenden» på slangen, og «masserer» og vrir litt på slangen, og da kommer det en tydelig lyd fra luften som slipper ut, og så slår vannet inn. Da er propellhylsa luftet helt frem til pakkboksen, og du kan stramme slangeklemmene igjen.

Link to post

Det er tre simmerringer i den oljesmurte pakkboksen. Bakerst en som hindrer vann og komme inn i oljen. Deretter en som hindrer at olje kommer ut i mot vannet. Til slutt en nærmest motoren som hindrer at oljen kommer inn i båten. Luft vil stå i akselhylsa og mot den simmering som hindrer at vannet kan blande seg med oljen.

 

Jeg har ikke lufteskrue på min (gammel type), så jeg lufter ved å løsne på slangeklemmene som fester pakkboksen til slangen som sitter på enden av akselhylsa.

Link to post
Familiesnekke skrev On 18. mai 2020 at 0.00:


 

Jeg har byttet simmeringer på min i år, og lurer på hvordan man får ut all luften på oljesiden? 

Oljedelen ordner seg selv, så vidt jeg vet, i allefall så lenge den er montert med slangenipplene opp @Familiesnekke

Luftet forøvrig min fettsmurte via slangeklemmer, for to dager siden, etter å ha vært oppe. Min erfaring er at den knapt kommer opp mot 40 grader når den er luftet, mens at den er oppe på 80grader etter en time på marsjfart, og stigende om man ikke reduserer, så viktig dette. Jeg kjører med trådløst steketermometer, fra biltema, på pakkboks for kontroll.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...