Familiesnekke Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) bjoris skrev On 5.4.2020 at 10.08: Ikke for å stjele tråden, men her er en med grease og der er det altså ikke noe lufting? Hei, denne pakkboksen ligner veldig på min (Jeg har 50mm aksling, og det er oljetank, ikke fettsmurt). Vet du hvilket merke det er? Jeg har byttet simmeringer på min i år, og lurer på hvordan man får ut all luften på oljesiden? Redigert 17.Mai.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Da har jeg fått tatt noen bilder av hylsa. Jeg fikk ikke tid til å lete etter bruksanvisningen. Ser at kjølingen er bak i hylsa og ikke foran så jeg trodde (nederste bildet kan en såvidt skimte slangen). Jeg forstår det da slik at en åpner på disse to slangeklemmene og stikker inn noe som ikke kan ødlegge gummien, dersom det kommer vann så er en vel ferdig luftet? Redigert 18.Mai.2020 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 bjoris skrev 34 minutter siden: Da har jeg fått tatt noen bilder av hylsa. Jeg fikk ikke tid til å lete etter bruksanvisningen. Ser at kjølingen er bak i hylsa og ikke foran så jeg trodde (nederste bildet kan en såvidt skimte slangen). Jeg forstår det da slik at en åpner på disse to slangeklemmene og stikker inn noe som ikke kan ødlegge gummien, dersom det kommer vann så er en vel ferdig luftet? Det jeg nå har erfart er at det blir luft og at den blir liggende der såfremt du ikke har kjøling fra motor. Lufta kommer til idet du sjøsetter båten, og den blir liggende der som en plugg om du ikke får den ut. Om du har kjøling fra motor så kommer det vann derfra og presser ut lufta. Har du simmeringer og ikke kjøling fra motor så legger det seg en plugg som må ut enten gjennom en lufteskrue eller å løsne på gummien. Slik er det jeg har forstått det etter samtalen med Bosvik. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 10 minutes ago, Kjellg said: Det jeg nå har erfart er at det blir luft og at den blir liggende der såfremt du ikke har kjøling fra motor. Lufta kommer til idet du sjøsetter båten, og den blir liggende der som en plugg om du ikke får den ut. Om du har kjøling fra motor så kommer det vann derfra og presser ut lufta. Har du simmeringer og ikke kjøling fra motor så legger det seg en plugg som må ut enten gjennom en lufteskrue eller å løsne på gummien. Slik er det jeg har forstått det etter samtalen med Bosvik. Jeg tipper mange synder mot dette, men ser at min temp på boksen nok tyder på luft, siden den var 40 grader 15-20 minutter etter 1 times drift. Tenker at slike som du skifter dekk på sykkel med i plast må være det perfekte redskapet til å lufte denne. Det bør ikkje være all verden med arbeid om ikke gummien sitter altfor hardt... Takk for tips, skal komme tilbake med erfaringer Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gullfisk Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 En liten stjernetrekker, eller merlespiker som ikke har skarpe kanter fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Jeg har som sagt noe som ligner veldig. Jeg løsner de to slangeklemmene i «motorenden» på slangen, og «masserer» og vrir litt på slangen, og da kommer det en tydelig lyd fra luften som slipper ut, og så slår vannet inn. Da er propellhylsa luftet helt frem til pakkboksen, og du kan stramme slangeklemmene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Det er tre simmerringer i den oljesmurte pakkboksen. Bakerst en som hindrer vann og komme inn i oljen. Deretter en som hindrer at olje kommer ut i mot vannet. Til slutt en nærmest motoren som hindrer at oljen kommer inn i båten. Luft vil stå i akselhylsa og mot den simmering som hindrer at vannet kan blande seg med oljen. Jeg har ikke lufteskrue på min (gammel type), så jeg lufter ved å løsne på slangeklemmene som fester pakkboksen til slangen som sitter på enden av akselhylsa. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gullfisk Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Familiesnekke skrev On 18. mai 2020 at 0.00: Jeg har byttet simmeringer på min i år, og lurer på hvordan man får ut all luften på oljesiden? Oljedelen ordner seg selv, så vidt jeg vet, i allefall så lenge den er montert med slangenipplene opp @Familiesnekke Luftet forøvrig min fettsmurte via slangeklemmer, for to dager siden, etter å ha vært oppe. Min erfaring er at den knapt kommer opp mot 40 grader når den er luftet, mens at den er oppe på 80grader etter en time på marsjfart, og stigende om man ikke reduserer, så viktig dette. Jeg kjører med trådløst steketermometer, fra biltema, på pakkboks for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.