Jump to content

Mus i båten!!!


Viksund Bravo

Recommended Posts

Jeg er enig i at man ikke bør påføre dyrene unødig lidelse. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor drukning er verre enn gift. Drukning går rimelig fort.

 

Klippet fra http://www.erdetfarlig.no/nn-NO/Produkt/Hobby-og-fritid/Musegift--rottegift/:

De fleste muse- og rottegifter inneholder antikoagulanter, det vil si blodfortynnende stoffer, som dreper musene/rottene.

Link to post
Share on other sites

Mus om bord er min store skrekk, da jeg har sett hvilke skader de kan gjøre. Det viktigste for meg er å forhindre at de kommer ombord, og ikke hvordan de skal fanges/avlives. Nå ligger båten på land i krybbe, og selv må jeg ta et høyt steg for å nå nederste trinn på badetrappa når jeg vil om bord. Men jeg har jo festet noen av presenningsurringene i krybba, og i tillegg har jeg en skjøteledning som går i "luftstrekk" over til båten. Jeg antar den er for glatt til at musene kan klatre på den(4 meter). Er det noen som har erfaring for at mus klatrer opp via surringene?

Som noen nevner så frykter jeg for gnaging på det elektriske. Er også bekymret for nirox-putene i cockpit hvis disse gnagerne skulle komme om bord. (Alt annet av puter er innomhus.)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, musbeskyttelse på tauene er selvfølgelig å foretrekke - men selv har jeg aldri tenkt tanken at mus kunne være noe problem, og jeg har aldri sett noen andre ha ha slike ting installert på sine tau i noen av marinaene jeg har hatt min båt i. Derfor jeg spør i #24 om under hva slags forhold folk har observert mus i båt (marina vs fast brygge, vinteropplag på land vs båt i sjøen, etc).

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare opplevet dette en gang. Jeg hadde båten på land, det hadde vært midt, men musen kom ombord det det ble mye kaldere. Etter den sesongen har jeg ikke brukt "musebeskyttelse". Så, dette har kun skjedd en gang siden jeg fikk båten i 1987.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at en ikke skal drukne mus (eller noen andre dyr for den saks skyld). Som guttunge fikk jeg 1 krone av min far for hver mus jeg fanget i kjelleren. Jeg brukte bøttemetoden, men uten vann. Musene ble etter hvert sluppet fri igjen, men da utenfor huset.

 

Det hører også med til hisorien at jeg lot et kjellervindu stå på gløtt slik at musene kom inn igjen og kunne fanges på nytt. En kron var den gangen litt penger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men - jeg tenkte på det, bøtte uten vann hvor musene ikke er i stand til å klatre ut, samt "tømming" av bøtta på land bør jo være rimelig humant - så lenge man ikke lar musene sulte ihjel. Så er bare spørsmålet hva slags type bøtte. En jernpøs kanskje? Jeg ser for meg at musa greier å komme seg ut av en allminnelig plastbøtte?

 

(jeg likte idéen med å bruke en bøtte og vil gjerne ha den med på båtwiki'en - men jeg kan jo ikke oppfordre til ulovligheter!)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville brukt metallbøtte (gjerne med noe mat i?), de klarer gnage gjennom mye de småtrolla der.. Har ikke opplevd mus på flytebrygger noen gang, men senest i sommer lå jeg inntil en steinkai der vi så et par mus på kaien på kvelden. De kom heldigvis ikke ombord.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke opplevd mus på flytebrygger noen gang,

Nei, nettopp ... og jeg har heller aldri sett båter liggende i bås med musbeskyttelse på tauene.

 

Er det noen som noensinne har hatt erfaring med mus mens de har vært fortøyd til flytebrygge/bås?

 

Hjelper det med beskyttelse på tau når man ligger ved fast brygge? Jeg tenker som så at det kan være en risiko for at de tar seg direkte ombord dersom båten ligger tett til brygga?

 

For de av oss som har fast plass i bås begrenser altså risikoen seg til gjestehavnsanløp. Jeg skulle tro risikoen er liten for å få mus på besøk mens man er ombord i båten i allefall.

Link to post
Share on other sites

så det er ikke OK å drukne mus, men helt OK å svindle far? ;-)

Far overlevede han, akkurat som musa :smiley:

Og siden har vi ledd godt av den historien begge to.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...