Jump to content

Mercruiser D219 Turbo AC, problemer med drivstofftilførsel.


Sjoliv

Recommended Posts

Hei

 

Har et driftsproblem jeg håper å få svar på. Dette gjelder en Mercruiser D219 Turbo AC 1992 mod.

 

Motoren starter lett og går fint noen minutter før det kommer en dropp i turtallet på noen sekunder. Går normalt igjen og slik kan det fortsette når motoren står på tomgang. Hvis turtallet øker går motoren noen minutter og stopper. Må da pumpe opp igjen diesel med håndpumpe for å få motor igang igjen. 

 

Har utført følgende:

- Begge dieselfilterene er nye.

- Har luftet finfilteret, lufteskrue før dieselpumpe og løst muttrene til brennstoffdysene mens motor er igang.

- Har sjekket sugerøret fra tank og opp til vannutskillerfilteret.

- Tatt ut sugerøret fra tank og puttet det i en 5 liter dunk med rein diesel, for å eliminere tett lufting mellom tank og dekk.

- Rengjort dieseltank.

- Blåst gjennom alle slanger og rør fram til motor med trykkluft.

- Blåst rent vannutskillerfilter.

 

Kan det være et grovfilter som jeg har oversett?

 

Noen tips?

Link to post

Det høres ut som du drar inn luft i drivstoff systemet.
Har du Lukas/CAV filter?
Flere har problemer med å få de tette etter filter bytte har jeg lest her inne selv om jeg er av de som får de tette vær eneste gang med å bruke originalt filter og sunt bondevett

Link to post

Tipper luft, jeg også.

Har du prøvd å ta diesel fra kanne rett til fødepumpen? Da eliminerer du luftlekkasje i alle filter og koblinger.

Ellers ville jeg kanskje demontert fødepumpen og sjekket membran.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Prøv å holde tommelen over sugestussen på fødepumpe, samtidig som du pumper, det skal da kjennes et tydelig sug, hold feks i 20 sek og fjern tommelen. Du skal da høre at undertrykket forsvinner.

Gjør det samme på trykksiden, det skal kjennes et tydelig trykk.

Det kan også være  en sil inne i fødepumpe som er tett.

 

Hvis jeg husker riktig så er det bosch ve dieselpumpe på denne, og noen av de har en liten sil i  inntakstussen. Den kan også gå tett.

 

Har dette problemet oppstått plutselig, eller har det blitt gradvis verre?

Link to post
  • 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...