Jump to content

Mercruiser D219 Turbo AC, problemer med drivstofftilførsel.


Sjoliv

Recommended Posts

Hei

 

Har et driftsproblem jeg håper å få svar på. Dette gjelder en Mercruiser D219 Turbo AC 1992 mod.

 

Motoren starter lett og går fint noen minutter før det kommer en dropp i turtallet på noen sekunder. Går normalt igjen og slik kan det fortsette når motoren står på tomgang. Hvis turtallet øker går motoren noen minutter og stopper. Må da pumpe opp igjen diesel med håndpumpe for å få motor igang igjen. 

 

Har utført følgende:

- Begge dieselfilterene er nye.

- Har luftet finfilteret, lufteskrue før dieselpumpe og løst muttrene til brennstoffdysene mens motor er igang.

- Har sjekket sugerøret fra tank og opp til vannutskillerfilteret.

- Tatt ut sugerøret fra tank og puttet det i en 5 liter dunk med rein diesel, for å eliminere tett lufting mellom tank og dekk.

- Rengjort dieseltank.

- Blåst gjennom alle slanger og rør fram til motor med trykkluft.

- Blåst rent vannutskillerfilter.

 

Kan det være et grovfilter som jeg har oversett?

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Prøv å holde tommelen over sugestussen på fødepumpe, samtidig som du pumper, det skal da kjennes et tydelig sug, hold feks i 20 sek og fjern tommelen. Du skal da høre at undertrykket forsvinner.

Gjør det samme på trykksiden, det skal kjennes et tydelig trykk.

Det kan også være  en sil inne i fødepumpe som er tett.

 

Hvis jeg husker riktig så er det bosch ve dieselpumpe på denne, og noen av de har en liten sil i  inntakstussen. Den kan også gå tett.

 

Har dette problemet oppstått plutselig, eller har det blitt gradvis verre?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...