Jump to content

Sleipner SX100 hekktruster går bare en vei


Gabi

Recommended Posts

Jeg har en utenpåliggende Sleipner SX100 truster hvor all innmat ligger i denne boksen. Ifjor virket den normalt, mens i år virker den kun til styrbord.

 

Jeg har sjekket at det er ca 12.7V spenning på pluss og minus innpå trusteren. Til styrbord var dr iallefall 10.5V ved bruk, så tror spenningen er ok.

 

På kontrollpanel er det 4 kabler, rød til pluss, svart til minus, grå til styrestrøm babord og blå (tror jeg det var) til styrestrøm styrbord. Når jeg leser av spenning mellom svart og grå er det spenning der, men når jeg trykker på trusterspaken for å få truster til å gå til babord faller spenninge til null. Til styrbord er det spenning hele tiden, selv når jeg trykker på knappen til styrbord.

 

På bautruster av samme merke er det steøm hele tiden på både styrbord og babord styrestrømledninger, så det er tydelig at det er en feil et sted.

 

Hva kan dette fallet i spenning bety? Hvordan går jeg frem for å sjekke mer?

 

20200404_153454.jpg

Link to post

Det pleier å være en feilsøkingsveiledning i Sleipners manualer. 

 

Om du kobler fra kontakten bak på betjeningspanelet og jumper mellom riktige ledninger der kan du avdekke om feilen ligger i panelet eller i selve trusteren. Fremgangsmåten finnet du i manualen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 3 timer siden:

Om du kobler fra kontakten bak på betjeningspanelet og jumper mellom riktige ledninger der kan du avdekke om feilen ligger i panelet eller i selve trusteren.

 

Jeg har en fjernkontroll også knyttet til sammen med det vanlige betjeningspanelet. Kan det teoretisk være feil på en av disse som gjør noe?

I Sleipners håndbok for denne trusteren står ingenting om feilsøking....kun sjekk om trustere  får strøm, så det er ikke så mye hjelp å få der.

 

https://public.sleipner.no/documents/2871/download/?__hstc=203514447.ca118466243e2ce212c07dd25894f3c9.1586087380523.1586087380523.1586087380523.1&__hssc=203514447.1.1586087380524&__hsfp=1237765640

 

Screenshot_20200405-210435_Adobe Acrobat.jpg

Link to post

Om du napper av kontakten bak panelet og jumper mellom rød og grå, og deretter rød og blå så skal trusteren gå begge begge veier. Gjør den det ligger feilen i panelet. Gjør den ikke det ligger feilen enten i kablene mellom panel og truster eller i selve trusteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dårlig nytt ift testen, dvs det fungerte rødt mot blått,  men ikke rødt mot grå.

 

Så da er panelet friskmeldt, men ikke kabel inn mot truster eller et eller annet inni trusteren....

 

Står masse sikkerhetstekst med advarsel om å åpne truster selv, pga "ingnition protection" og masse greier. Så spørs om jeg må krype til korset å få opp båten og et firm til å se på. Får tenke på det...

Link to post

Om du har en kontakt på styrestrømmen like ved trusteren kan du gjøre samme øvelsen der. Og da finne om feilen ligger i kablingen eller i selve trusteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det lå en kontakt like ved trusteren, koplet fra denne og testet. Rød mot blå fungerte fint mens rød mot grå fungerte ikke indet hele tatt. Helt dødt og ingen lyder av noe slag. 

 

Da har jeg vel prøvd det som er? 

 

Nå er det synd at det er utenpåliggende truster, da båt må opp på land for å få sjekket mer...

Link to post

Da er det høyst sannsynlig korrosjon i en av kontaktflatene på ett av relèene på thrusteren. Vanligvis er dette lagt opp slik at du har et lite relè som driver det store som gir selve driftsstrømmen. Når du får dette opp er det sannsynligvis enkelt å ta av en og en kontakt, pusse litt, sprøyte elektrospray osv og så finner du ut hvor det har hengt seg opp.

Link to post
  • 4 uker senere...

Da kan jeg vel avslutte denne tråden med å si at båten har hengt i selene på en Travelift, både det lille og det store relleet ble byttet og nå fungerer det som det skal!

 

Båtverkstedet hadde vært borti denne type før og skiftet noen av relleene før så det var ikke ukjent for de at dette skjedde. 

 

Deilig å kunne bruke truster til babord igjen! 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...