Gabi Startet 5.April.2020 Del på Facebook Startet 5.April.2020 Jeg har en utenpåliggende Sleipner SX100 truster hvor all innmat ligger i denne boksen. Ifjor virket den normalt, mens i år virker den kun til styrbord. Jeg har sjekket at det er ca 12.7V spenning på pluss og minus innpå trusteren. Til styrbord var dr iallefall 10.5V ved bruk, så tror spenningen er ok. På kontrollpanel er det 4 kabler, rød til pluss, svart til minus, grå til styrestrøm babord og blå (tror jeg det var) til styrestrøm styrbord. Når jeg leser av spenning mellom svart og grå er det spenning der, men når jeg trykker på trusterspaken for å få truster til å gå til babord faller spenninge til null. Til styrbord er det spenning hele tiden, selv når jeg trykker på knappen til styrbord. På bautruster av samme merke er det steøm hele tiden på både styrbord og babord styrestrømledninger, så det er tydelig at det er en feil et sted. Hva kan dette fallet i spenning bety? Hvordan går jeg frem for å sjekke mer? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 Sjekk releet ditt. Prøv å kortslutte på releet, slik at du direkte koppler på releet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Brigg Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 Det pleier å være en feilsøkingsveiledning i Sleipners manualer. Om du kobler fra kontakten bak på betjeningspanelet og jumper mellom riktige ledninger der kan du avdekke om feilen ligger i panelet eller i selve trusteren. Fremgangsmåten finnet du i manualen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Dette er en integrert sak hvor alt sitter i boksen utenfor båten... og båten er på vannet nå... Så derfor marginale muligheter til å sjekke i boksen... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Brigg skrev for 3 timer siden: Om du kobler fra kontakten bak på betjeningspanelet og jumper mellom riktige ledninger der kan du avdekke om feilen ligger i panelet eller i selve trusteren. Jeg har en fjernkontroll også knyttet til sammen med det vanlige betjeningspanelet. Kan det teoretisk være feil på en av disse som gjør noe? I Sleipners håndbok for denne trusteren står ingenting om feilsøking....kun sjekk om trustere får strøm, så det er ikke så mye hjelp å få der. https://public.sleipner.no/documents/2871/download/?__hstc=203514447.ca118466243e2ce212c07dd25894f3c9.1586087380523.1586087380523.1586087380523.1&__hssc=203514447.1.1586087380524&__hsfp=1237765640 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 Om du napper av kontakten bak panelet og jumper mellom rød og grå, og deretter rød og blå så skal trusteren gå begge begge veier. Gjør den det ligger feilen i panelet. Gjør den ikke det ligger feilen enten i kablene mellom panel og truster eller i selve trusteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Glitrende bra forslag! Det skal jeg prøve! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2020 Dårlig nytt ift testen, dvs det fungerte rødt mot blått, men ikke rødt mot grå. Så da er panelet friskmeldt, men ikke kabel inn mot truster eller et eller annet inni trusteren.... Står masse sikkerhetstekst med advarsel om å åpne truster selv, pga "ingnition protection" og masse greier. Så spørs om jeg må krype til korset å få opp båten og et firm til å se på. Får tenke på det... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 Om du har en kontakt på styrestrømmen like ved trusteren kan du gjøre samme øvelsen der. Og da finne om feilen ligger i kablingen eller i selve trusteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Det lå en kontakt like ved trusteren, koplet fra denne og testet. Rød mot blå fungerte fint mens rød mot grå fungerte ikke indet hele tatt. Helt dødt og ingen lyder av noe slag. Da har jeg vel prøvd det som er? Nå er det synd at det er utenpåliggende truster, da båt må opp på land for å få sjekket mer... Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Da er det høyst sannsynlig korrosjon i en av kontaktflatene på ett av relèene på thrusteren. Vanligvis er dette lagt opp slik at du har et lite relè som driver det store som gir selve driftsstrømmen. Når du får dette opp er det sannsynligvis enkelt å ta av en og en kontakt, pusse litt, sprøyte elektrospray osv og så finner du ut hvor det har hengt seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Da kan jeg vel avslutte denne tråden med å si at båten har hengt i selene på en Travelift, både det lille og det store relleet ble byttet og nå fungerer det som det skal! Båtverkstedet hadde vært borti denne type før og skiftet noen av relleene før så det var ikke ukjent for de at dette skjedde. Deilig å kunne bruke truster til babord igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.