Jump to content

Hva slags og hvor stor sikring på start-/forbruksbatteri?


HiWard

Recommended Posts

Driver så smått og sysler med vårens båtprosjekter. Ett av dem er å montere et ekstra batteri for å holde liv i kjøleskuffen på dags- og helgeturer. Under er mitt koblingskjema inspirert av brukermanualen til min Evinrude E-Tec 115HO og BEP sin VSR.

IMG_4593.jpg.b137f46b749582f52c921d3d0f65cd5c.jpg

Jeg er rimelig trygg på at dette skal fungere som tenkt, men jeg lurer på hvor store og hva slags sikringer jeg bør velge. Motoren lader på 14.4V og kan gi max 50A ut. Startstrømmen vet jeg ikke, men det er selvsagt noe å ha i bakhode når man velger størrelse på sikring. Er det ANL-typen som gjelder eller finnes det kurante alternativer? Hvor mye strøm bør jeg ta høyde for i dette oppsettet? Kabeldimensjonene er 25mm2, lengden under 2 meter (med unntak av sløyfa som går frem til konsollen der alle forbrukerne sitter). Dimensjonen der er ukjent, men vesentlig mindre. Det er uansett i forhold lading av batterier og start av motor jeg må dimensjonere sikringene slik de er plassert i skjemaet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg løfter denne igjen da jeg har et annet spørsmål relatert til skjemaet i post 1. Jeg har forøvrig forstått at det er lite hensiktsmessig med en sikring på startbatteriet og dropper denne (mulig jeg dropper den på forbruksbatteriet også).

 

Spørsmålet mitt nå er hvordan en shunt vil fungere i dette oppsettet dersom jeg monterer den i serie på negativ kabel der den forsvinner frem i båten til "forbrukerne"? Målet med en slik vil være å hold et øye med gjenværende kapasitet i forbruksbatteriet, men vil den ikke bli forvirret når man vrir hovedstrømbryteren mellom batteriene?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg vil på det sterkeste anbefale å montere inn sikring på startbatterier. Det siste du vil er å ha en kortslutning uten som form fir sikring. Selv har jeg en ANL 250A sikring på kretsen til starteren, dens oppgave er kun å ta kortslutninger, det er ikke å anse som ett "vern" for starteren.

Denne klarer fint startstrømmen til starteren, og jeg passer på og alltid ha to i reserve.  

Men det er en veldig billig forsikring. Jeg har montert sikring for å ta kortslutning ut fra alle batteribanker ombord. Selv om kablene er dobbeltsporet og lagt kortslutningsikkert.

 

Til det siste spørsmålet ditt, jo en shunt vil bli forvirret hvis batteribanken din endrer størrelse.

Link to post

Skjønner ikke helt shunt-teorien din. Shunten skal monteres på minussiden nedstrøms det batteriet som skal måles. Det skal ikke være noen uttak mellom shunt og batteri. Da blir ikke shunten forvirret. Skal du måle fler batteripakker, krever dette flere shunter. Etter husken kan BEP'en i Hulda håndtere to shunter. Når det gjelder sikringer, følg samme opplegget som alle verdens biler med forbrenningsmotor bruker.

Link to post
Sjøholken skrev for 13 timer siden:

Jeg vil på det sterkeste anbefale å montere inn sikring på startbatterier. Det siste du vil er å ha en kortslutning uten som form fir sikring. Selv har jeg en ANL 250A sikring på kretsen til starteren, dens oppgave er kun å ta kortslutninger, det er ikke å anse som ett "vern" for starteren.

Denne klarer fint startstrømmen til starteren, og jeg passer på og alltid ha to i reserve.  

Men det er en veldig billig forsikring. Jeg har montert sikring for å ta kortslutning ut fra alle batteribanker ombord. Selv om kablene er dobbeltsporet og lagt kortslutningsikkert.

Det var jo dette jeg opprinnelig hadde tenkt. Jeg skal forsøke å finne ut hva startstrømmen på min motor er, og så vurdere en sikring som tåler et slikt strømtrekk i en kort periode.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Hulda skrev for 5 timer siden:

Skjønner ikke helt shunt-teorien din. Shunten skal monteres på minussiden nedstrøms det batteriet som skal måles. Det skal ikke være noen uttak mellom shunt og batteri. Da blir ikke shunten forvirret. Skal du måle fler batteripakker, krever dette flere shunter. Etter husken kan BEP'en i Hulda håndtere to shunter. Når det gjelder sikringer, følg samme opplegget som alle verdens biler med forbrenningsmotor bruker.

Så det du sier er at dersom jeg plasserer shunten i serie på minussiden til forbruksbatteriet og ikke har noen andre koblinger mellom shunt og forbruksbatteri, så vil jeg kunne måle trekket fra forbruksbatteriet og kun forbruksbatteriet?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Og husk at det gjelder ALLE tilkoblingene på minuspolen, ikke bare lading og forbrukere. Det som fort overses er en forbindelse til startbatteriet. Den skal OGSÅ på andre siden av shunten.:smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er det forresten greit å bruke AGU-sikringer i båt eller er dette først og fremst beregnet for bruk i bil? Jeg synes disse sikringsholderene til ANL er fryktelig store og dyre.. AGU-holdere er smidige, men jeg har ikke sett en variant som støtter kabelsko og der har jeg kanskje svart på mitt eget spørsmål :rolleyes:

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Ja, dette stemmer godt. Jeg fant ut at jeg måtte ha 250A sikring til min starter. JEg kan se om jeg finner beregningen jeg gjorde rundt det. Det er på 24VDC anlegg. (Til en forholdsvis stor og tung V8 to takter). Før jeg satte meg ned å målte og beregnet hva jeg skulle ha, så prøve jeg meg på en 150A sikring, det funket ikke spesielt bra:giggle:.

 

Men som skrevet tidligere, denne sikringen på en starterkrets er kun for å ta vedvarende kortslutninger. Joda, greit at det ikke er slik i en bil, men en bil kan du bare stoppe og gå ut fra, det kan du nødvendigvis ikke i en båt. Det er mye trygghet i ett kortslutningsvern:thumbsup:

Link to post

Nytt utkast til oppkobling av et ekstra batteri. Jeg har forsøkt å tegne det litt mtp layout og plassering, så er nok ikke helt «grammatisk» korrekt. Vurderer fortsatt en sikring på startsiden, men har ikke tegnet den inn her. Er det noen som ser noe skrikende galt med dette opplegget?

45B9FE54-DBFB-4C2B-8196-E23E54D1E076.jpeg.a4c5e778e79a395d75ea22b3fbb4a4de.jpeg
Bryteren er en BEP 772 som i stilling 1, lukker B1, i stilling 1+2 lukkes B1og B2, men de er fortsatt separert. Det er også en nødstilling hvor B1 og B2 er lukket samt at de to batterienes plusspol kobles sammen.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Monteringen skal være så sikker at det ikke blir kortslutning. Og lagt opp slik at det ikke tar fyr. På Hulda vil shunten brenne av før kablene. Men uansett, jeg har på 60 år ikke vært borti ett eneste tilfelle der kortslutning av starterkabel har forårsaket alvorlige havarier. Hverken på bil, anleggsmaskiner, offshore eller båt. Jeg har vært borti at en tulling greide å smelte av en batteripol en gang :-)

 

Jeg ser ikke noe skrikende galt. Annet enn at du ikke har tegnet inn dynamo. Og at jeg ikke vet trekket på starteren relatert til kabling/sikring om forbrukskretsen skulle komme til å bli brukt som startstrøm. Det fikser du sikkert.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 24 minutter siden:

Jeg ser ikke noe skrikende galt. Annet enn at du ikke har tegnet inn dynamo. Og at jeg ikke vet trekket på starteren relatert til kabling/sikring om forbrukskretsen skulle komme til å bli brukt som startstrøm. Det fikser du sikkert.

Takk for innspill. Starter og dynamo sitter sammen, det er bare ett par med kabler inn på motoren (Evinrude E-Tec). Jeg ser nå at den sikringen kan skape problemer dersom jeg en dag må bruke forbruksbatteriet til starthjelp. Planen er imidlertid å unngå dette, jeg har en egen startbooster med på alle turer. Alle kabler jeg skal montere er 25mm2, det er det eller 16mm2 som er montert fra fabrikk. Vurderer også større tverrsnitt frem til konsollen (der alle forbrukere sitter) da denne kabelen ser litt puslete ut. Vet ikke tverrsnitt på denne.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...