Jump to content

Får elektrisk støt av styrekult på påhengsmotor


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Har et merkelig problem med min Mariner Viking 9.9. Når jeg holder i gasshåndtaket får jeg elektrisk støt. Det er ganske vondt, og jo fortere/mer gass, desto kraftigere blir støtet. Foran på håndtaket er det en liten stoppknapp. Usikker på om det kan være overlevning i den, men det skal vel ikke gå strøm gjennom en stoppknapp?

Link to post
Share on other sites

strømmen til drift av motoren (til tennpluggene) går igjennom stoppknappen i rorpinnen.

Når du trykker inn den  for  å stoppe, bryter du denne kretsen og tennpluggene gir ikke gnist,altså stopper motoren !

 

Vil nok tro at det er krypstrøm på den kretsen du kjenner.

 

Men mer lærde innen elektro vill kanskje si annet !

 

God påske !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Normalt så jorder vel stoppknappen primærsida av tennspolen når dødmannsbryter ikke holder den ute mener jeg, dvs det skal ikke gå noen ‘tennpluggspenning’ gjennom stoppknappen hvis alt er normalt. Men det var et merkelig fenomen da. Og sikkert sannsynlig at det er høy spenning som er på avveie siden det kjennes gjennom gummihåndtak. Ville sjekket om det kan være overslag fra ledning til tennplugg(er) der de evt ligger inntil blokka feks. Evt i selve plugghettene?

Link to post
Share on other sites

Støtter Fantino. 

Sjekk/bytt pluggledninger og plugghetter. Har vert ute for dette du beskriver på diverse mopeder og atv'er, og da har det vert plugghettene. 

Resten av spenningssystemet på motoren vil man antageligvis ikke kjenne pga for lav volt.  

Link to post
Share on other sites

Takker for svart.

 

I dag skulle jeg flytte båten, men det var umulig å få start på motor. Jeg forsøkte i nesten 2 timer, men fikk ikke start. Trodde ført at det kunne være sammenheng med elektrisk støt fra i går, at muligens motoren hadde en overledning og "trodde" at dødmannsknappen var av? Men så fikk jeg plutselig start, men det var kortvarig. I det jeg setter motor i gir, stopper den, og jeg klarer ikke få start på den igjen.

 

Synes det er merkelig, pluggene er nye, forgasseren er renset. Bensin er nylig kjøpt. Den har god kompresjon. Skal forsøkte om jeg får byttet pluggledninger om jeg finner denne.


Frank 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...