Jump to content

Biltema peisbrensel i Dometic Origo A200


Tørstemaskinist

Recommended Posts

Hei.

Har et Dometic Origo A200 kokeapparat i båten og har brent med rødsprit.

Har hørt om noe som heter "Blåtind fin fyr Bioetanol" som selges på Megaflis til 53kr literen.

Biltema har noe som heter peisbrensel med artikkelnummer 36-5841 til 29,90 for literen.

Hva er best å bruke i slike kokeapparat?

 

Hadde en dunk med biltema rødsprit stående i garasjen, sikkert 10 år gammel som jeg fyrte med sist jeg var om bord. Kjelen som var helt blank etter tidligere å ha blitt brukt på gass er nå svart av sot....

På biltema sine sider står det at rødspriten de selger ikke soter, har de ny oppskrift siden sist?

Redigert av Tørstemaskinist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev for 5 timer siden:

På biltema sine sider står det at rødspriten de selger ikke soter, har de ny oppskrift siden sist?

De har i alle fall ny oppskrift fra 2008 av. Biltema trakk tilbake den varianten de hadde for salg da, det viste seg nemlig at denne kunne inneholde store mengder metanol (var en mann som drakk den gamle varianten og døde av metanolforgiftning). Så kom de tilbake med en annen variant (annen produsent?) en stund uti samme året. Om den soter eller ikke får heller andre svare på.

Link to post
Share on other sites

Takk Ove T, da kjøper eg noen liter av den i morgen?.

 

Bårdp:

hehe er veldig enig med deg, hadde spritapparat i en annen båt for 10-11 år siden, men har nettopp kjøpt denne båten, og der var et Dometic Origo A200 nedfelt. Har du forslag til bytte?

Fruen er redd for gass, men hun kan til nøds godta sånne små gassflasker?

Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev for 18 timer siden:

Har en sånn en liggende eg og, men vil ha noe stasjonert. Får prøve en sesong med den som står der, så får vi se hvordan det utvikler seg?

Köp Biltema och testa, jag tycker det luktar mindre än annat spisbränsle. Att kastrullen kan bli lite sotig i botten får vi leva med. Vi hyr båtar i medelhavet varje år och där är det gasol som gäller och jag märker inte någon större skillnad i hastighet att koka upp vatten om det sker med spritkök eller gasolkök. Vi bytte från en Wallasspis till spritkök och vill inte byta tillbaks. Wallasspisen var långsam och mycket servis. Spritköket är säker om man fyller rätt, tag ut behållaren helst på land och fyll inte med än den kan stå på högkant utan att det rinner ut.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 7.4.2020 at 19.40:

Uansett hva du heller på den dritt brenneren vil den sote, stinke og bruke en evighet på å koke en kjele med vann. Hiv brenneren og kjøp noe som virker.

 Jepp! ???? Spar meg for å sitte med halvkokte poteter og vente på at brenneren skal kjølne slik at en kan fylle nok et fingerbøl på og få nye 15 minutter med 173W kokeeffekt.

 

Gass brukt med vett er neppe noe å være redd for, og jeg har vært veldig fornøyd med de to Wallasene jeg har hatt også (ett parafindrevet og ett som gikk på diesel fra tanken). Kjørte de aldri på annet enn full peising og aldri vært nødvendig å røre en skrue på de. Det ene ble stående og gå en hel uke da jeg tydeligvis hadde kommet borti på-knappen med kneet el idet jeg bar ut div pakkenelliker en søndag, og det gikk fremdeles for full spiker da jeg kom inn i båten på freddan etter. Selvsagt ikke god praksis det da, var litt svett da jeg forsto hva som hadde skjedd. I den båten var det ingen hovedbryter til apparatet, men det ble montert etterpå..

Link to post
Share on other sites

Kjøpe biltema sin peisbrensel i går, fyrte 2 kjeler til kaffien, og for å være helt ærlig så synes eg det sota og lukte mindre. Men nå var det nye beholdere når eg henta båten for 2-3 uker siden, og den ene var kun testa litt med rødsprit. Det var den samme eg brukte i går, så mulig det blir enda bedre når all rødspriten er borte?  
Synes ikke hastigheten er så ille, men nå nrukte eg en kaffikjele fra et stormkjøkken, og den har jo veldig tynn alu.bunn. Mulig eg vil merke det bedre på andre kasseroller når eg får bodd litt i båten etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Fin Fyr kjøpt på Maritime eller Best Marin. Bruker dette i et Origo 4100 med to brennere. Det går ca 9-10 minutter å koke opp 1 liter vann (hvis det er vindstille og trekkfritt). Synes det er til å leve med. Undersiden av kjelen blir litt svart,  men ser ikke på det som noe stort problem. Det heter at den er luktfri, men 100% luktfritt er den nå ikke. Men kan likevel ikke sammenliknes med f.eks lukta av rødsprit.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Har en Origo/Domestic selv, til nå er Fin fyr best da den ikke etterlater seg noe serlig lukt og er nesten helt klar i fargen.

Det jeg har hørt er at om man bruker rødsprit eller andre brennsler med farge, så setter det seg i veken som er i kasetten, den blir farget og sprø etterhvert.

 

Nå kjørte jeg 1 flasker med biltema sin brensel, den er gul og lukter fælt.

Jeg ser alere nå etter 1 flaske at veken starte og bli gul, så jeg tror denne tar knekken på brenneren etter hvert.

 

Hva bruker folket, er det noen billige brensler der ute som er helt klare i fargen, som nesten den dyre fin fyr er ?

 

Til nå vil jeg tro Fin fyr er den beste, men den koster mer enn rødspriten også.

 

Og folkens, beholderen skal fylles opp som anvist , holdes skrått, det går ca 1 liter i den til den er mettet, ikke bare hive en par korker oppi som jeg ser noen skriver her, så husk ogh legg på beskyttelsen oppå beholderen 5 min etter du har brukt brenneren!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...