Steihy Startet 7.April.2020 Del på Facebook Startet 7.April.2020 Det er mange tråder her på forumet - og på de fleste andre tekniske fora - om Biltemakvalitet. Min oppfatning er at kvaliteten ofte er god nok, jeg handler mye der. Denne rapporten startet med en kjølevannsalarm kort etter oppstart før en trang innseiling. Tok ikke sjansen på å kjøle ned, starte opp igjen og gå inn. Satte fokka igjen, autopilot mot åpent hav, vekk med motordeksel/trapp. Impelleren var syndebukken. Pekefinger til self: Bytt impeller regelmessig, ikke når du må! Den nye - Biltema art. 25-200 - var umulig å få på plass. Med en god del slingring tror man først at det er forholdene som gjør det vanskelig, og det var fristende å bruke makt og større verktøy, men heldigvis skjønte jeg at det var feilkonstruksjon i impelleren. Drivsplinten, den som skal inn i sporet i akslingen, er ikke i senter men 1,5-2 mm til sida. Vanskelig å ta bilde helt rett på, men jeg tror det synes. Gummien er såpass myk at jeg hadde nok klart å presse den på plass. Det tror jeg ikke pumpa hadde likt. Jeg hadde flere av typen "brukt, men kan brukes", så det løste seg. Kommer selvsagt til å reklamere, og mener at dette er såpass alvorlig at jeg sender skriftlig klage. Spent på respons. Jeg har vært tilhenger av at Biltema utfordrer og satser på båt, men slik åpenbar svikt i kvalitetssikringen gjør langvarig skade på tilliten. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Arne Henriksen Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 Tror det er mange dårlige varianter av disse. Min var ikke fra Biltema, men der hadde skruen gjenget seg delvis ut i løpet av året og ødelagt den 'leppa' i pumpehuset som gjør at pumpa fungerer... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Mons Olav Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 Hahaha...denne ble laget for salg den 1.april. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lucky Strike Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 Hei, som deg er jeg Biltema-fan og glad for at de er mange steder i Norge. Men jeg har også hatt noen riktig dårlige erfaringer med produkter og kundebehandling. Når det gjelder impeller derimot, så har jeg meget god erfaring med 25-200. Jeg har hatt de i 3 år sammenhengende på VP MD 2030 problem. Erfaringen etter mange års bruk av denne modellen er at de varer lenge. Mitt inntrykk er at en del filter, impellere etc byttes altfor ofte i båtmiljøet. Når det er sagt, så bør en vel ikke utfordre de helt til grensen, impellerrester kan tette kjølesystemet. Bildet ditt viser nok sannsynligvis en feilproduksjon. Du bør få igjen pengene der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 (redigert) Lucky Strike skrev for 1 time siden: Når det gjelder impeller derimot, så har jeg meget god erfaring med 25-200. Jeg har hatt de i 3 år sammenhengende Hvor mange driftstimer snakker vi da om, og hva var tilstanden etter disse 3 årene? Jeg bytter impeller etter rundt 700 timer (hvert 6. år), og da har de vært helt uten skader og sett ut som nye. Jeg plukker ikke impeller ut for å sjekke, bare bytter etter disse timene. Dette er ikke impellere kjøpt hos BT. Redigert 7.April.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
blueline Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Ofte større sannsynlighet for å få rettkvalitet når man kjøper original, men ikke alltid. På min splitter nye VP D1-20 i 2006 hadde 4 av 6 blader knekt etter 40 timer da jeg sjekket før sommerferien. Det året hadde Volvo fått et parti med dårlige impellere. Brukte alltid Biltema impeller på min TAMD30A, men byttet hvert år og fant ikke feil på disse. Svaret er nok at man må sjekke alt man kjøper om det er rett del/dimensjon og om kvaliteten er som man ønsker. Ikke godt nok at det ligger i ubrudt forpakning, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Lars H, det dreier seg ikke om mange timer egentlig. Vi har seilbåt med 2 motorer. Går mye på en, så 150-200t for hver motor på 3 år i den siste tiden. Det er også en av grunnene til at det byttes sjelden, og ikke etter tidsintervaller. Men mange mener at alt mulig skal byttes hvert år. Det er vel det sikreste, men dyrt og unødvendig dersom slitasjen er liten. Poenget mitt ellers er at jeg ikke har hatt problemer med Biltema sine 25-200 etter at jeg begynte å bruke disse. Synes å huske for lenge siden at det da bare var med en pakning, og at den ikke perfekt passet til min motor. Det er det eneste. Ellers er det mange andre muligheter for å kjøpe uoriginale deler til VP, for den som mener at det fungerer like bra, som f.eks filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Glemte tilstand, ser helt fine ut etter 3 år hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Her ser dere hvordan to Biltema impeller jeg hadde i mine KAD300 motorer så ut etter bare èn sesong og 70 driftstimer: Biltema impellere dårligere enn forventet Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Jørgen Hellestø Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Samme erfaring med BT impeller til min KAD300 sist sommer. Rundt 30 timer før jeg fikk kjølealarm og konstaterte at alle vingene var knekt. Min tanke når jeg kjipet meg til og gikk for biltema var at jeg skifter så ofte (1-2 sesonger) at om den ikke varer 6 år så er det helt greit, men hadde nå håpet på ihvertfall 1 sesong? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Dette med impeller er jo ikke noe å overlate til tilfeldighetene. Har man for vane å bruke en masse tid til å finne det billigste så blir det ofte et produkt deretter. For egen del kjøper jeg det yanmar sier jeg skal ha til min båt og har samtidig en garanti for kvalitet på gummien. Har selv opplevd at gummi fra en uorginal har gått i oppløsing etter et par måneder. Mange er veldig heldig med sine kjøp og kan nok ikke kjenne seg igjen der problemer har oppstått med impeller eller andre deler. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Jørgen Hellestø skrev for 12 timer siden: Samme erfaring med BT impeller til min KAD300 sist sommer. Rundt 30 timer før jeg fikk kjølealarm og konstaterte at alle vingene var knekt. Min tanke når jeg kjipet meg til og gikk for biltema var at jeg skifter så ofte (1-2 sesonger) at om den ikke varer 6 år så er det helt greit, men hadde nå håpet på ihvertfall 1 sesong? Den impelleren har uvanlige (?) merker på utsiden av vingene. Kanskje noe som har gått gjennom som ikke skulle være der . . ? Ellers er jeg av den oppfatning at jeg helst kjøper av den som selger brukbar kvalitet til laveste pris. Impellerene fra BT til tresnekka Tora har fungert tilfreddstillende i mange år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Martine29 Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Ymse oppfatninger av impellere her inne ser jeg. Kvaliteten er vel like variabel som kvalitet på de som skal passe på båten. En dag nede i båthavna var det en som skulle sette ut sin 30 foter. Han starta motor i god tid før båten fikk sjø under seg. Stakkars impeller tenkte jeg... Å kjøpe original impeller er vel ikke den største utgiftsposten med det å ha båt, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 NilsPils skrev 1 time siden: Den impelleren har uvanlige (?) merker på utsiden av vingene. Kanskje noe som har gått gjennom som ikke skulle være der . . ? Ellers er jeg av den oppfatning at jeg helst kjøper av den som selger brukbar kvalitet til laveste pris. Impellerene fra BT til tresnekka Tora har fungert tilfreddstillende i mange år. Kvaliteten på gummien kan nok variere en del. Noe som kan være verd å merke seg, er at enkelte gummityper har lav tolleranse overfor enkelte typer frostvæske. Etter noen måneder blir gummien hard som bakelitt. Vingene knekker av bosset. Personlig har jeg aldri hatt impellerproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Etter ca. 200 t er det alltid små sprekker innerst ved bosset på de originale VP impellerne jeg bruker på min VP D1-30. Bytter derfor senest etter 200 timer. Prisen på en impeller er ca. 350 kr. Det blir omtrent 1,75 kr/t. Overkommelig kostnad det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 (redigert) Jeg har holdt meg til Jabsco impellere til min Yanmar 4JHE, og de 3 jeg har hatt siden jeg kjøpte båten i 1987 har vært gode som nye ved utskifting. Pris nå er kr.375,- Det blir rundt 60 øre timen. I vinter hadde jeg ute hele sjøvannspumpen for å skifte noen pakninger og lagre. Da fulgte det også med impeller i esken det sto Yanmar på. Håper denne "Yanmar" impelleren er like god som den fra Jabsco. Jeg kommer nok til å ta en liten inspeksjon om et par år. Redigert 9.April.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Lars H. skrev 56 minutter siden: Jeg har holdt meg til Jabsco impellere til min Yanmar 4JHE, og de 3 jeg har hatt siden jeg kjøpte båten i 1987 har vært gode som nye ved utskifting. Pris nå er kr.375,- Det blir rundt 60 øre timen. I vinter hadde jeg ute hele sjøvannspumpen for å skifte noen pakninger og lagre. Da fulgte det også med impeller i esken det sto Yanmar på. Håper denne "Yanmar" impelleren er like god som den fra Jabsco. Jeg kommer nok til å ta en liten inspeksjon om et par år. Volvo Penta bruker Jabsco impellere som originalt på D4/D6. For meg er det uforståelig at noen orker å eksperimentere med alternative leverandører av slike vitale deler for å spare noen få kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Chiefengineer skrev 10 minutter siden: For meg er det uforståelig at noen orker å eksperimentere med alternative leverandører av slike vitale deler for å spare noen få kroner. Helt enig, til en viss grad. Nå er det jo slik at hverken Volvo eller Yanmar driver og rører i digre kar med gummi for å lage egne impellere. Så jeg foretrekker faktisk å kjøpe impellere fra Jabsco som lever av slike produkter. For Volvo og Yanmar er jo det å selge slike ting noe de helt sikkert kunne vært foruten. Det er motorer de lever av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 (redigert) Ikke helt riktig, @Lars H.De lever meeget godt av delesalget. Det ser man på prisene. CAT kjøpte Fleetguard filtre, fikk Fleetguard til å male dem gule. CAT ganget prisen med fire og solgte dem som CAT reservedel. Men det er en hemmelighet. Helt til Fleetguard hadde brukt for lite gulmaling og emblemet til Fleetguard skinte igjennom. Da ble det rabalder. Og Lekang, som var importør av Fleetguard, fikk et skikkelig boost i salget. Jeg vet ikke om Jabsco vulker sine egne impellere heller. Mye slikt blir laget i India, Fillipinene, etc. Det er en jungel der ute i markedet :-) Redigert 9.April.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Jeg vet ikke om Jabsco vulker sine egne impellere Det vet jeg ikke heller, men det er en av deres "hoved" produkter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MorganX Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 (redigert) Biltema lager jo ikke egne impellere, de shopper hos de leverandørene hvor de får best deal. Ene året kan det være fra en leverandør som leverer orginalt til.feks Volvo penta, neste år fra en leverandør som har dårligere spec. Det er ett sjansespill der man ikke vet kvaliteten. Om man kjøper orginalt har de som oftest strengere krav til kvalitet på komponenter. Redigert 10.April.2020 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Har hatt samme erfaring med Impeller fra Biltema. Jeg oppdaget at den ikke passet inn på akslingen da jeg skulle bytte ut en annen impeller fra Biltema som bare var et par uker gammel, men som viste seg å være så myk i gummien at det var helt lotto om den klarte å pumpe vann eller ikke. Har vært veldig fornøyd med impellerne fra Biltema, men etter disse to dårlige erfaringene har jeg gått tilbake til de betydelig dyrere impellerne fra VP. Som en "funfact" kan det opplyses at ett år jeg kjøpte impeller fra Biltema så kunne jeg se at det hadde stått et produktnavn preget inn i gummien som var forsøkt skrapet bort. Men skrapejobben var litt for dårlig så det var lett å se at dette var en Jabsco-impeller. Den fungerte forøvrig helt upåklagelig... Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Steihy Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Etter som seilbaaten blåste liv i denne tråden, benytter jeg (trådstarter) anledningen til å oppdatere. Biltema valgte å ikke svare på min - etter min mening - konstruktive skriftlige klage. Men jeg tror de har skiftet leverandør av impellere. Sikkert ikke bare jeg som har klagd, da. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Jeg kjøper originale impellere fra Johnson Pump som har laget sjøvannspumpen. Andre er kanskje like gode, me jeg er fornøyd så da er det greit. Skifter hver 6-7 år kanskje. Har ennå ikke opplevd løse vinger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sayana Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Jeg handler en del på BT så jeg er ikke nå anti BT. Men mine erfaringer med alt som det skal være gummi i har en fordårlig kvalitet Gjelder også hjul etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.