Jump to content

Krakellering i skroget.


tom Cognac

Recommended Posts

Vinkelsliper med flapdisk er veldig effektivt uten å være idiotisk voldelig. Men det er jo bare å prøve med eksentersliper, så finner du fort nok ut om det er en håpløs kamp eller ikke. Med mindre sprekkene er veldig grunne tror jeg en vinkelsliper og lett hånd er tingen.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 7 timer siden:

Slip det ned, støp med glassfiber/polyester der den stygge sprekken/skaden er, slip det relativt jevnt med vinkelsliper, legg på ny gelcoat i samme farge, slip med 240-400-800-1200-1500-2000-3000-4000, rubbe og polere. 

Det er gode råd du kommer med her Men det er bare å stoppe på 1000-papir. Det holder lenge. Etterpå rubbing og polering med maskin.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg syns i allefall jeg ser forskjell i glansen fra 1000 til 4000. 

 

Fra 1000 til 4000 bruker jeg ikke mange minuttene med luftsliperen da, det er kun for og få prikken over i'n, siste touche'n. Blir kansje litt ekstra pirkete når man jobber på båter som er under 1år gamle og vet at kunden har samme forhold til båten, som gollum har til ringen (my preeeecious)

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 52 minutter siden:

Jeg syns i allefall jeg ser forskjell i glansen fra 1000 til 4000. 

 

Fra 1000 til 4000 bruker jeg ikke mange minuttene med luftsliperen da, det er kun for og få prikken over i'n, siste touche'n. Blir kansje litt ekstra pirkete når man jobber på båter som er under 1år gamle og vet at kunden har samme forhold til båten, som gollum har til ringen (my preeeecious)

:giggle::giggle::giggle: Da begynner jeg å forstå hvorfor du vil opp i så fint papir!!! Men sitter vel med en følelse av at det er overkill her. Har jo kjørt noen kurs med @Knude og jeg mener å huske at vi stoppet på 1200 vannslip og gikk over til rubbing......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjører samme prosedyre som vi gjorde i formene på båtstøperiet jeg da, når det hadde kommet en "rose" for eks i formene. 

 

Det blir blankt og fint på 1200, men hvis man stikker øynene 20cm fra skaden så ser man noen mikroskopiske sliperiper selv om det er rubba og polert, det ser man ikke etter den det siste kvarteret/halvtimen med 2-3-4000 papir. Er litt morro når kundene sier at det blankeste partiet på hele båten er der skaden var 

 

Som du sa selv på kurset, så kunne du ikke så mye om dette men knude som var ett orakel innen glassfiber kunne mye og var flink til å lære bort (helt enig med deg, den mannen har ett helt sykt kunnskapsnivå innen kompositt), så nå var du i allefall ikke redd for og gå løs på gelcoat skadene. Så du får prøve selv, så ser du forskjellen, for det blir en forskjell :) 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 12 timer siden:

Det er gode råd du kommer med her

 

Eika skrev for 3 timer siden:

Er litt morro når kundene sier at det blankeste partiet på hele båten er der skaden var 

Takker for tips fra dere begge. 

Båten jeg holder på med er en Flipper 640 HT bygget i 1984. Hun er ikke ny og ser ut deretter, selv om hun er stelt veldig godt med opp igjennom årene av tidligere eiere (det er faktisk motoren, en Mercury 90 hk som bekymrer meg mest, den er fra 1993, og jeg kan ikke en dritt om motorer :wink:). Om jeg ikke får ny-båt finish på henne så plager det meg egentlig ikke, hun er blank nok for meg i skroget. Tror kanskje at 4000 papir blir litt,overkill i den forstand at der skaden er blir det så mye bedre enn resten av båten - og da må jeg ta hele båten til neste år, skal også partilakkere deler av skroget (vet ikke om jeg orker :wink: det er mange spreke 72-åringer, men jeg er ikke av de sprekeste, artroser og vondt'er "overalt"), båten skal være en "ha lyst til"-prosjekt, skal gi meg glede og må ikke bli slit. Da gidder jeg ikke og selger henne :nonod: og det vil være veldig synd (mest for meg :wink:) Takker igjen! 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Brian Storm skrev for 1 time siden:

 

Takker for tips fra dere begge. 

Båten jeg holder på med er en Flipper 640 HT bygget i 1984. Hun er ikke ny og ser ut deretter, selv om hun er stelt veldig godt med opp igjennom årene av tidligere eiere (det er faktisk motoren, en Mercury 90 hk som bekymrer meg mest, den er fra 1993, og jeg kan ikke en dritt om motorer :wink:). Om jeg ikke får ny-båt finish på henne så plager det meg egentlig ikke, hun er blank nok for meg i skroget. Tror kanskje at 4000 papir blir litt,overkill i den forstand at der skaden er blir det så mye bedre enn resten av båten - og da må jeg ta hele båten til neste år, skal også partilakkere deler av skroget (vet ikke om jeg orker :wink: det er mange spreke 72-åringer, men jeg er ikke av de sprekeste, artroser og vondt'er "overalt"), båten skal være en "ha lyst til"-prosjekt, skal gi meg glede og må ikke bli slit. Da gidder jeg ikke og selger henne :nonod: og det vil være veldig synd (mest for meg :wink:) Takker igjen! 


Jeg tror jeg har produktene du trenger for å få litt bedre finish uten å jobbe deg fordervet. Send meg en pm om det skulle være av interesse. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 7 timer siden:

Jeg tror jeg har produktene du trenger for å få litt bedre finish uten å jobbe deg fordervet. Send meg en pm om det skulle være av interesse. 

Takker for det, jeg var på Biltema i dag og handlet 2 stk. flapdiscs (art.nr 19-3510 og 19-264) + slipepapir k 80 og k240 + gelcoatsparkel og herder, og glassfiberremse.  Har fått låne en vinkelsliper av nabo'n. Jeg kommer til å trenge mer - tror jeg :rolleyes:

Vet ikke hvordan jeg sender pm her på denne nettsiden :nonod: men tra gjerne imot alt av tips, råd etc. Takker.

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Brian Storm skrev 1 time siden:

Takker for det, jeg var på Biltema i dag og handlet 2 stk. flapdiscs (art.nr 19-3510 og 19-264) + slipepapir k 80 og k240 + gelcoatsparkel og herder, og glassfiberremse.  Har fått låne en vinkelsliper av nabo'n. Jeg kommer til å trenge mer - tror jeg :rolleyes:

Vet ikke hvordan jeg sender pm her på denne nettsiden :nonod: men tra gjerne imot alt av tips, råd etc. Takker.

Biltema er helt supert! Ikke noe dårlig kvalitet og fine ting å jobbe med! Skulle du mangle noe så si i fra. Jeg har noe jeg ikke får brukt. Holder til i Fredrikstad men er i Oslo på jobb rett som det er. 
Bare pass på å ikke vaske med Aceton! Bruk støvsuger og klebeklut https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/kompositter/klebeduk-10-stk-2000021865 

Aceton vil gjøre vedheften dårligere. Her kan jeg bare referere til det @Knude lærer bort på kursene!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 17 minutter siden:

Holder til i Fredrikstad men er i Oslo på jobb rett som det er. 
Bare pass på å ikke vaske med Aceton! Bruk støvsuger og klebeklut https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/kompositter/klebeduk-10-stk-2000021865 

Aceton vil gjøre vedheften dårligere.

Mener du da å bruke klebeklut på alt jeg sliper og skal sparkle (har bestilt ny kalesje (RHJ i Degernes) og skal bytte samtlige kalesjeknapper, har fjernet gamle vridbare kalesjeknapper og rense opp (brukte en form for et bor) og hullene etter disse skal jo sparkles og pusses. Foruten skaden vist ved bildene (krakeleringen) skal jeg også utbedre sårskader i baugen som jeg synes tidligere eier har gjort for dårlig. Jeg hadde en Fjord 24 Weekender (kjøpte den i 1984 og solgte den i 1996) og ikke hatt båt siden. Fra den gang kunne jeg noe om båt/puss etc, men mye nytt har kommet siden den gang. Er defor glad for nettsider som denne hvor det er mennesker med mye kunnskap. Takker for råd og tips. 

Morsomt at du holder til i Fr.stad :wink: da er vi nesten naboer, jeg bor i Larkollen :wink: Kanskje vi treffes på sjøen til sommeren :smiley:

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Klebeklut er for å bli kvitt alt slipestøvet, så ny sparkel og annen moro har en sjans til å sitte fast.

 

Et lite tips for slipingen: jeg synes av og til det er vanskelig å se klart hvor jeg skal holde meg unna med vinkelsliperen når jeg først er i gang, men det blir litt enklere om jeg maskerer området rundt med f.eks. blå maskeringstape. Har ved et par anledninger slipt i overkant mye fordi jeg ble ivrig i tjenesten og ikke helt så hvor såret egentlig befant seg.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev 52 minutter siden:

Et lite tips for slipingen: jeg synes av og til det er vanskelig å se klart hvor jeg skal holde meg unna med vinkelsliperen når jeg først er i gang, men det blir litt enklere om jeg maskerer området rundt med f.eks. blå maskeringstape. Har ved et par anledninger slipt i overkant mye fordi jeg ble ivrig i tjenesten og ikke helt så hvor såret egentlig befant seg.

Jeg kjøpte i fjor høst gelcoatsparkel hos maritim i Fr.stad. Han anbefalt meg å vaske etter sliping med aceton (og solgte meg en flaske), men jeg har forstått av div. tråder her at det bare er tull. Jeg har ikke brukt acetonen. Så klebekluten er nok det jeg kommer til å bruke. Kjøper til lørdag. Å maskere med blåtape er et bra tips, det skal jeg huske på. Har noe ruller med blå tape :wink:

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Brian Storm skrev 14 minutter siden:

Jeg kjøpte i fjor høst gelcoatsparkel hos maritim i Fr.stad. Han anbefalt meg å vaske etter sliping med aceton (og solgte meg en flaske), men jeg har forstått av div. tråder her at det bare er tull. Jeg har ikke brukt acetonen. Så klebekluten er nok det jeg kommer til å bruke. Kjøper til lørdag. Å maskere med blåtape er et bra tips, det skal jeg huske på. Har noe ruller med blå tape :wink:


Glemte helt det med tapen! Marker hvor du skal slipe og slip innenfor det området. Pass på kanten går gradvis oppover. Ikke skarpe kanter. Sparkle opp med gelcoat i riktig farge. Husk voks ellers herder den ikke. Tape opp på ny rundt skadestedet med tape i to høyder. Slip ned tørt for hånd til du har slipt deg godt ned i tape laget nederst. De to tapelagene hindrer at du sliper utenfor skadestedet. Når du har begynt på det nederste tapelaget og det nærmer seg at du kommer ned til riktig høyde går du Overvik våtsliping og veldig fint papir. Når tapen da er borte og du ikke kjenner overgangen lenger er det frem med rubbing! Kjøp litt gul brekkfarge i malerbutikken og bland i gelcoaten til du får riktig farge. Evt litt rød brekkfarge. Her snakker vi dråper fra den minste sprøyte fra apoteket. Husk å skrive ned blandingsforholdet når du har funnet riktig farge! Lykke til!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 59 minutter siden:

Kjøp litt gul brekkfarge i malerbutikken og bland i gelcoaten til du får riktig farge. Evt litt rød brekkfarge. Her snakker vi dråper fra den minste sprøyte fra apoteket. Husk å skrive ned blandingsforholdet når du har funnet riktig farge!

Takker for gode råd. Jeg kjøper lakk fra https://www.dycas.no/ , etter mye "detektivarbeide" fant jeg riktig fargekode på skrog og rød(ish) stripe under fenderlist. Da får jeg helt korrekt farge. Jeg måtte lakke Fjord'en min, den hadde en brun'ish stripe under fenderlist og en tilsvarende på overbygget, den over var veldig solbleket, mens den under fenderlist var helt prima. Derfor tror jeg ikke fargene jeg skal ha er så mye solbleket. Men jeg får se.................blir fargeforskjellen for stor - lakkerer jeg hele båten til neste år. Noe skal jo en pensjonist ha å holde på med :smiley:

0002.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Brian Storm skrev for 9 timer siden:

Takker for gode råd. Jeg kjøper lakk fra https://www.dycas.no/ , etter mye "detektivarbeide" fant jeg riktig fargekode på skrog og rød(ish) stripe under fenderlist. Da får jeg helt korrekt farge. Jeg måtte lakke Fjord'en min, den hadde en brun'ish stripe under fenderlist og en tilsvarende på overbygget, den over var veldig solbleket, mens den under fenderlist var helt prima. Derfor tror jeg ikke fargene jeg skal ha er så mye solbleket. Men jeg får se.................blir fargeforskjellen for stor - lakkerer jeg hele båten til neste år. Noe skal jo en pensjonist ha å holde på med :smiley:

0002.jpg

Supert! Jeg er forresten forhandler av produktene fra Dycos???

Lykke til!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 3 timer siden:

Jeg er forresten forhandler av produktene fra Dycos

Oj-san :wink: Jeg har vært i kontakt med Maurice hos Dycas- (du vet kanskje hvem det er?) vedr. kjøp av maling (kode RAL 9001 og RAL 3004), + evt primer! Kanskje jeg kan kjøpe det hos deg???

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Brian Storm skrev for 19 timer siden:

Oj-san :wink: Jeg har vært i kontakt med Maurice hos Dycas- (du vet kanskje hvem det er?) vedr. kjøp av maling (kode RAL 9001 og RAL 3004), + evt primer! Kanskje jeg kan kjøpe det hos deg???

Maurice er en meget kunnskapsrik og hyggelig kjemiker! Jeg har holdt på med malingsproduktervog byggevare i snart førti år. Ble fristet til å prøve De Ijssel. Så langt er jeg veldig fornøyd!

Ja, du kan handle av meg. Men siden du allerede har vært i kontakt med Maurice må du gjerne handle hos han også!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...