Jump to content

Tid for båttyver igjen - Søgne


mons

Recommended Posts

I Søgne har det vært stjålet etpar båter i det siste.

Forrige helg mistet noen motorinstrumenter med mer p land, og denne helga (før tirsdag) har det vært innbrudd i minst 5 båter i Torvefjorden Båthavn.

I fjor mistet dykkerklubben motorstyringer med mer, men nå er det skikkelig alarm med kamera både ute og inne.

 

http://n247.no/?nyhet=11524&tittel=Innbrudd_i_flere_baater_i_Torvefjorden_baathavn

Mons

Link to post
Share on other sites

Irriterende at enkelte ikke klarer se forskjell på mitt og ditt:headbang: 

 

Begynner poppe opp en del «båt-stjålet-artikler» på Facebook her lokalt også, så er nok lurt å følge litt ekstra med i havna! Gjerne notere seg folk man ikke har sett før. Veldig trist synest jeg, da jeg liker godt å gå rundt i de lokale havnene og se på båter.

Link to post
Share on other sites

Her i overgangen mellom østlandet og sørlandet har det vært lite is på fjorden men det har vært relativt lite fanter, tatt de uvanlig "gode forholdemne" tatt i betraktning...

Må si jeg blir glad når jeg en sjelden gang er i båthavna hvor jeg har båt på land og det kommer en kæll bort og lurer høflig på hvem jeg er? Da tar jeg gledelig opp førerkortet og logger meg på foreningens medlemsliste og visen ham plassnummeret mitt og navnet.

Da takker jeg for at han følger med og skulle ønske at enda flere gjør som ham :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her på vestlandet har pakket vært i gang lenge, 2stk  150hk utenbords som ble stjålet i båtforeningen for en måned siden. Utrolig nok ingen skade på båtene, men motorene var forduftet. De klippet opp låsen til bommen og så var det fritt frem. Ene båten stod med ræven langt inn i skauen, så må ha vært litt av ett styr å få av maskinen (e)

Helvetes pakk.

 

Lokalpolitiet har vært knall i etterkant, og sjekker båthavner i nærområdet her regelmessig.


Blir Video overvåkning av hele båthavnen nå, monteres straks alt av båter er ute og det kan legges kabler. 

 

Husk å ha forsikringen i orden :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 5 timer siden:

Må si det forundrer meg at det selv i 2020, må stjeles fra en båtforening, for at man skal installere noe så enkelt som overvåkning. 

 

"Jammen havna vår er så bra og skjerma, at ingen kommer hit å stjeler" 

 

Tydelig at tyvene ikke er av samme oppfattelse. "Wohoooo, en havn uten kamera, vi gjør en helaften ut av dette og tømmer så mange båter som muligt. Ohhhhh yeah, #payday2020"

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Eika said:

 

Hvorfor ikke en trådløs nødløsning som kan monteres allerede imorra ? 

 

 

Du spør godt, og jeg har ikke noe svar. For min del hadde det vært trådløst over hele linjen. Kabler som kan kuttes er aldri bra. 

 

Lurer på om det skal installeres fiber/internett i lokalene i samme slengen, og det har noe med det å gjøre. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Har man ikke annen mulighet, kan et viltkamera ofte være nyttig. Enten kan man bli tilsendt bilde ved bevegelse, eller man kan be om å få bilde på MMS eller PC ved å sende en SMS til kameraet. Bare det at det gis beskjed om at området er overvåket vil være preventivt, et par dummies i tillegg vil gjøre tyveraddene usikre.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 14 timer siden:

Har man ikke annen mulighet, kan et viltkamera ofte være nyttig. Enten kan man bli tilsendt bilde ved bevegelse, eller man kan be om å få bilde på MMS eller PC ved å sende en SMS til kameraet. Bare det at det gis beskjed om at området er overvåket vil være preventivt, et par dummies i tillegg vil gjøre tyveraddene usikre.

Jeg brukte viltkamera provisorisk frem til i går. Nå har jeg montert alarm som er koblet opp over 4g. ?

 

Hadde kjeltringer ombord forrige helg på land, mellom fredag kl 20 og lørdag kl 11..!(Ronsbukta, Kristiansand)

Jeg føler jeg har vært maks uheldig , har vel hatt 2 båttyveri, og folk ombord 1 gang på de siste 4 år.(i fjor hadde jeg ikke båt)

Mao snart på fornavn med de på forsikringen..

 

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ene tyveriet jeg hadde tok jeg på gjerningsmannen fersken.

 

En kompis og meg var ut og fisket. Etter lite fisk vendte vi baugen innover mot båtplassen. Plutselig så jeg en veldig kjent båt (Scand GTO) i det vi skulle legge til. Samme interiør og samme motor, som jeg hadde. Men jeg var litt i tvil inntil jeg så regnr, da var jeg 100% sikker.

Gjerningsmannen la til på en random båtplass, der hvor vi fiskesjarken.

(Båten som ble stjålet hørte til på et helt annet sted.) 
Jeg er ikke helt den rolige typen i slike situasjoner, men heldigvis hadde jeg med han kompisen min til å overbevise meg at å ringe politiet var lurt.

Politiet kom raskt, 4 mann og pågrep gjerningsmannen.

 

Båten ble kjøpt i mai, dette skjedde midt i juni. Det var skader for over  40.000 og båtsommeren ble ødelagt.

 

Når jeg ringte forsikringen trodde de nesten ikke på meg, når jeg sa at han kom kjørende forbi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...