index Startet 8.April.2020 Del på Facebook Startet 8.April.2020 Jeg har en 14 foter med 30hk påhenger som blir brukt relativt sjelden. Da den er litt baktung får jeg ikke tiltet motoren helt opp, og jeg har derfor valgt å ha den stående nede hele tiden. Minuset er at den da gror skikkelig til mellom hver gang den blir brukt! Jeg ser at forrige eier har brukt noe slags bunnstoff/drevspray på den, men det meste er borte nå. Hva anbefaler dere å bruke for å begrense groe her? Det er vel sikkert ikke bare meg som sliter med denslags? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH1979 Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Jeg forstår ikke logikken med å la hele undervannshuset stå i vann og gro igjen i stedet for å tilte den opp og behandle området som eventuelt blir liggende i vannet? Kan få problemer med kjølevannsinntak m.m. Anbefaler å tilte den opp og bruk drevspray på "vått" område. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2020 GVH1979 skrev 9 minutter siden: Jeg forstår ikke logikken med å la hele undervannshuset stå i vann og gro igjen i stedet for å tilte den opp og behandle området som eventuelt blir liggende i vannet? Synes den ligger finere i sjøen med motoren nede, den blir ekstra baktung når jeg tilter opp. Og med deler av propellen i vannet så gror den vel såpass ujevnt at det gir vibrasjoner? Men det er kanskje lurt å tilte opp likevel? Kjølevannet har jeg ikke hatt problemer med, selv etter to år på sjøen nedtiltet. Men tare blir det en del av ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH1979 Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 Ok, det trenger nødvendigvis ikke by på store problemer å la den stå nedtiltet, men jeg hadde nok valgt å tilte den opp og behandlet "våt" del samt hele propelen med drevspray. Ville også forsøkt flytte (tilføre) tyngde frem i baugen for å bedre situasjonen. Jeg tror ikke du vil oppleve så stor forskjell på et helt vs delvis igjengrodd undervannshus/propell når det kommer til vibrasjoner. Det er mye krefter som er i sving gjennom propellen, så du må muligens behandle denne flere ganger igjennom sesongen avhengig av bruk, da drevsprayen fort slites, spesielt hvis ikke det det er gjort godt grunnarbeid før påføring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2020 OK, da prøver jeg det. Båten blir helst brukt som reserve om noe skulle være galt med den store, så den brukes ikke ofte. Men det er jo greit at den ligger klar når vi trenger den. Tenkte å ta en liten vårservice på den nå, så den er klar til ny sesong. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 For egen del ville jeg ha tiltet motoren opp og heller tatt jobben med å skrape av (forsiktig) og børstet av den groen som kommer heller enn å risikere tette kjølevannskanaler med nedtiltet motor som er lite og/eller sjelden i bruk. Tar vel ikke mer enn noen få minutter å gjøre det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2020 Ja, jeg heller nok mot det. men som sagt, den blir jo litt tung i hekken av å ha motoren oppe da. Får se hva som funker best. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 I fjor brukte jeg Seajet 028 på de delene av påhengsen som var under vann. Synest det kom vesentlig mindre groe enn med jotun sin drevspray. Etterhvert kom det et tynt lag med grønske som løsnet veldig lett med en kost. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.