Jump to content

Bunnstoff på påhenger, hva anbefales?


index

Recommended Posts

Jeg har en 14 foter med 30hk påhenger som blir brukt relativt sjelden. Da den er litt baktung får jeg ikke tiltet motoren helt opp, og jeg har derfor valgt å ha den stående nede hele tiden. Minuset er at den da gror skikkelig til mellom hver gang den blir brukt! Jeg ser at forrige eier har brukt noe slags bunnstoff/drevspray på den, men det meste er borte nå. Hva anbefaler dere å bruke for å begrense groe her? Det er vel sikkert ikke bare meg som sliter med denslags?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke logikken med å la hele undervannshuset stå i vann og gro igjen i stedet for å tilte den opp og behandle området som eventuelt blir liggende i vannet? Kan få problemer med kjølevannsinntak m.m.

Anbefaler å tilte den opp og bruk drevspray  på "vått" område. 

 

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev 9 minutter siden:

Jeg forstår ikke logikken med å la hele undervannshuset stå i vann og gro igjen i stedet for å tilte den opp og behandle området som eventuelt blir liggende i vannet?

 

Synes den ligger finere i sjøen med motoren nede, den blir ekstra baktung når jeg tilter opp. Og med deler av propellen i vannet så gror den vel såpass ujevnt at det gir vibrasjoner? Men det er kanskje lurt å tilte opp likevel? Kjølevannet har jeg ikke hatt problemer med, selv etter to år på sjøen nedtiltet. Men tare blir det en del av ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, det trenger nødvendigvis ikke by på store problemer å la den stå nedtiltet, men jeg hadde nok valgt å tilte den opp og behandlet "våt" del samt hele propelen med drevspray. Ville også forsøkt flytte (tilføre) tyngde frem i baugen for å bedre situasjonen. 
Jeg tror ikke du vil oppleve så stor forskjell på et helt vs delvis igjengrodd undervannshus/propell når det kommer til vibrasjoner. 
Det er mye krefter som er i sving gjennom propellen, så du må muligens behandle denne flere ganger igjennom sesongen avhengig av bruk, da drevsprayen fort slites, spesielt hvis ikke det det er gjort godt grunnarbeid før påføring.  

Link to post
Share on other sites

OK, da prøver jeg det. Båten blir helst brukt som reserve om noe skulle være galt med den store, så den brukes ikke ofte. Men det er jo greit at den ligger klar når vi trenger den. Tenkte å ta en liten vårservice på den nå, så den er klar til ny sesong. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For egen del ville jeg ha tiltet motoren opp og heller tatt jobben med å skrape av (forsiktig) og børstet av den groen som kommer heller enn å risikere tette kjølevannskanaler med nedtiltet motor som er lite og/eller sjelden i bruk. Tar vel ikke mer enn noen få minutter å gjøre det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...