Jump to content

Vedlikehold teakdekk


På bøjan blå

Recommended Posts

Jeg er klar over at det er skrevet mye om vedlikehold av teakdekk her, men etter et lite søk har jeg fortsatt ikke fått svar på mine spørsmål.

 

Har skjønt at det er mange ulike måter å vedlikeholde og behandle teakdekk på, for ikke å snakke om et utall av produkter. Basert på deres erfaring, hva gir det beste resultatet?

 

Jeg har et teakdekk som har begynt å tørke og gråne, mens jeg ønsker å holde den mørke, dype brunfargen.Hva gjør jeg?

 

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er et emne som er diskutert mye her på forumet. 
 

Basert på egen erfaring (smak) skal teak være gyllen og ikke mørk brun. Sikker på at ikke det er kebony du har? Hvis ikke virker det å være brukt olje med mørk pigmentering og da kan ikke jeg hjelpe deg.

Ønsker du gyllen teak er det Høveling Golden Teak Sealer Hvis du ønsker olje
https://www.seasea.no/båtpleie/trepleie-og-olje/trepleie-rens-og-olje/höveling-golden-teak-3-sealer

eller Teak Sealer fra Sandøy båtdekk dersom du ønsker å unngå olje som gjelder. 
https://baatdekk.no/teakseal/

Link to post
Share on other sites

Owatrol D1. Av mange ulike som jeg har prøvd, holder den lengst. Nesten hele sesongen.

 

Dog: Enig med @gvh1979 at den blir litt mørk i fargen, og at gylden kanskje er penere. Vedlikeholdsintervallet vinner for skjønnheten for min del.

 

Høveling har jeg ikke prøvd.

Link to post
Share on other sites

På bøjan blå skrev 1 time siden:

Men, hva er nå egentlig forskjellen på å smøre dekket inn med olje, eller en sealer?

 

Det må nesten noen andre svare på!

 

For meg virker det som at en "sealer"  forsegler og kan inneholde pigmenter, mens oljen trekker ned i selve treverket. 

Jeg er iallefall fornøyd med Biltemas kina-oljen og kommer til å fortsette med det!

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Havarita skrev On 2020-4-8 at 19.04:

Owatrol D1. Av mange ulike som jeg har prøvd, holder den lengst. Nesten hele sesongen.

 

Dog: Enig med @gvh1979 at den blir litt mørk i fargen, og at gylden kanskje er penere. Vedlikeholdsintervallet vinner for skjønnheten for min del.

 

Høveling har jeg ikke prøvd.

 

Har testet Owatrol D1 i år og tror jeg kommer til å fortsette med den. Holder teaken pen og fin og blir ikke glatt. 

Da vi overtok båten var den lakket eller oljet med noe som så flott ut, men var livsfarlig glatt når det var vått.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...