Jump to content

Hvordan får man av girkabelen? Mercruiser 1.7 Alpha one gen 2


Bigdrago

Recommended Posts

Takker!

Hmmm. Men det er jo ikke mulig å løsne cable end guide som jeg ser det. Ingen skruer, mutter eller splint å fjerne ?

Man finner video av alt mulig på youtube men akkurat dette er et mysterium. Må få fjernet kabelen for å bytte ut belgen den har ?

20200408_210019.jpg

Link to post
Share on other sites

Sånn ser det ut hos meg. Første bildet er før demontering. Sitter en "bolt" gjennom plasten med en firkantet messing-mutter på hver side. Denne er sett-skruen som låser wiren, (Ringet inn i rødt på bilde 2).

Bilde to er delene som kommer løs ved demontering innvendig.

GearWire_1.jpg.ab096402bbff46a125f1d7e839617ae0.jpgGearWire_2.jpg.6dbd86ad1230965a629a4cdbd868896b.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Step08A.jpgStep08B.jpg

 

Dette er et bilder jeg fant her: https://www.sterndrives.com/shiftcables/Replacingyouralphashiftcable.html

 

Ser ut som du har rett i at du har funnet feil kabel. 

Øverste wire på bildene kommer fra spaken ved styreposisjon. "Tønne" for justering er av plast og festet med gjennomgående bolt.

Nederste wire er den som går videre ut til drevet. "Tønne" for justering er av messing og sitter i en holder holdt på plass av en splitt-pinne.

 

Kabel kommer ut av transom på styrbord side langt nede.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må og skru ut mutteren og hylsen som kabel er festet med nede på transom. 

Jeg måtte kjøpe en lang hylse for å få festet den på mutteren. Er oppført under spesial vertøy fra Mercruiser

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev 49 minutter siden:

olje fitting (min knakk)

Det gjorde mmin også. Bakre del avmotor er overbygd, så brukte en hel kveld for å få på plass ny. Et verksted hadde antagelig tatt utmotoren for å komme til. :lipseal:

Bytt det som er av slanger når du har mulighet. De blir fryktelig stive hvis du venter for lenge.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har dårlig med bilder av dette, men fant et par. Gir en ide om hvordan de er ført.

Wiren går forover og opp før den går ned i bakkant.

Viktigste er at den får gå i store buer uten skarp knekker.

Den er stripset til festet der gass-wire kommer inn og går i en myk bue ned til gjennomføring i transom.

 

GearWire_3.jpg.7bb39bfc554712cf74e042c1c6709638.jpg

 

GearWire_4.jpg.b9d16f4cb0011f7de8ca67a79dca4361.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...