Jump to content

Startvansker KAD43


Joda1999

Recommended Posts

Kjøpte båten på sensommeren i fjor, alt har fungert prikkfritt frem til i dag... Sjøsatte båten i går, alt fungerer (bortsett fra at kompressor ikke slår inn) . Tar turen ned til brygga i dag for å sjekke over men får da ikke start på motoren, starter slår inn men men motor "tenner ikke". Prøvde 8-10 ganger med ekstra gass påslag uten hell, ringte mekaniker som prøver i ettermiddag og den starter som normalt. Han finner ikke noe galt (utenom rele til kompressor som er defekt) og mener startvansker skyldes den lave temperaturen i dag tidlig (ca 5 grader). 

 

Noen som har erfart liknende -er KADen virkelig så kilen når det gjelder temperatur?? 

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere KAD42/43. Er normalt at de komme noe treigere når det er kaldt ja. Brukte gjerne ca 50% pådrag for å unngå stans når jeg slapp nøkkel, men dro av med en gang jeg hørte at den var ordentlig i gang/før den ruste seg opp.

 

Mener også at kompressor vil være aktiv ved kaldstart og et minutt eller to etter start da økt trykk vil heve temperatur på innlufta. Mulig dette bare gjelder KAD44 med EDC og senere motorer med EVC. Men om rele til kompressor er defekt kan dette gjerne i så fall gjøre kaldstart noe ‘tyngre’?

Link to post
Share on other sites

Har en kad43 98modell. Brukte ca 0,5 sekunder utover høsten, når det begynnte å bli rundt 0 grader ble det kinning i ca 3 sekund. "Falsk" start, nye 3 sekund og alt igang. Dette med gasspaken på timgang.

 Lengre mellom turene også, så tippe batterispennigen kanskje sank utover også.

Syns uansett ikke det er så ille start, i forhold til forden jeg hadde tidligere.

Kompressoren går ikke ved oppstart, den er styrt utelukkende av turtallsreleet på min slik jeg kan se.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...