Jump to content

Erfaringermed teleskopdavit


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg vurderer teleskopdavit i stedet for snap davit. Årsaken er at vi har motor på jolla, og etter å ha tatt motoren av og på hver dag i ferien var jeg en såre øm mellom et par virvler i ryggen - hvilket ikke akkurat økte gleden ombord

 

Med teleskopdavit kan vi ha davitene ute av veien når de ikke er i bruk og jolle med motor kan henge pent i davitene

 

Teleskopdavitene ser slik ut

Bilde

 

Er det noen som har erfaring med slike på motorbåter. Tanken er å ha jolla med motor i davitene. Det jeg lurer på er hvor stabilt dette er - og om det er mye leamikk - eller om det fungerer bra. Må jolla surres godt fast for å hindre at det blir mye pendling?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med slike på motorbåter. Tanken er å ha jolla med motor i davitene. Det jeg lurer på er hvor stabilt dette er - og om det er mye leamikk - eller om det fungerer bra. Må jolla surres godt fast for å hindre at det blir mye pendling?

<{POST_SNAPBACK}>

Jolle med motor i det der? :rolleyes: Det synes jeg ser allt for spinkelt ut. Husk at en 4 hk fort veier 25-30 kg og akterenden på ei jolle veier jo også en del. Hva sier specen på telescopdaviderne om max belastning i uttrukket tilstand? Mine egne Whithall davitere er påstemplet 45 kg pr stk og synes å være betydelig grovere dimensjonert enn de avbildede. Jeg er også skeptisk til aluminium i slike detaljer. Ikke for styrken i første omgang, men med tanke på korrosjon og missfarging med åra. Tenk på hvordan såkalte sjøvannsbestandige vindusrammer og denslags ser ut etter noen års tjeneste. Hva skal man forresten med teleskopfunksjon? Det synes på meg mer som en gimmick enn en funksjon man har nytte av.

Huff, dette ble visst mye negativt. Det var ikke meningen. Ikke har jeg svart på spørsmålet dit heller ser jeg :blush:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

De tåler 90Kg stykket, står stemplet på med store bokstaver. Forrige eier av vår Joda310 hadde en gummibåt med 4HK hengende i teleskopdavitene har jeg blitt fortalt.... Mine er montert da båten var ny, er av aluminium og ser helt fine ut. ingen missfarging. Jeg skal prøve til med båt selv til sommeren, må bare skaffe meg gummibåt først...

Sponser du en gummibåt på meg Bitteliten? Du skal få førstehands erfaring :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

De tåler 90Kg stykket, står stemplet på med store bokstaver.  Forrige eier av vår Joda310 hadde en gummibåt med 4HK hengende i teleskopdavitene har jeg blitt fortalt....  Mine er montert da båten var ny, er av aluminium og ser helt fine ut. ingen missfarging.  Jeg skal prøve til med båt selv til sommeren, må bare skaffe meg gummibåt først... 

Sponser du en gummibåt på meg Bitteliten? Du skal få førstehands erfaring :-)

 

Joda310

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan få kjøpt min Bombard AX 3 med 4hk 4T Mariner rimelig. Jeg kikker på en liten RIB i stedet.

Takk for infoen. Det ligger en Nidelv 320 i Moss som har slike teleskopdaviter - de henger jolle med påhenger der når de er på tur - men det er jo en 1/2 planer som gjør maks 20 knop. Jeg ser for meg pendlingen når jeg cruiser i litt tung sjø i 30 knop :eek: Men sier de at det holder så gjør det vel det

 

Teleskopfunksjonen synes jeg er fin fordi da kan man stue bort når de ikke er i bruk - som på denne båten

Bilde

 

Men hvordan hindrer man at jolla pendler når den henger i daviten?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hadde slike davitter på en tidligere Sunseeker, det var en 1987 modell og davittene var helt OK de, ingen korrosjon eller slark. Hadde en liten Zodiak med 4hk hengende i davittene Det gikk helt greit, men du får prøve deg frem med trinser og sjakler, slik at du får et stødig og godt oppheng for jolla, den må ikke henge og slenge. :cool:

Link to post
Share on other sites

GRISESURR DEN SÅ DET HOLDER !  :lol:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for at du holder nivået oppe :wink:

 

Hei!

 

Hadde slike davitter på en tidligere Sunseeker, det var en 1987 modell og davittene var helt OK de, ingen korrosjon eller slark. Hadde en liten Zodiak med 4hk hengende i davittene Det gikk helt greit, men du får prøve deg frem med trinser og sjakler, slik at du får et stødig og godt oppheng for jolla, den må ikke henge og slenge. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for utdypende svar! Kan du utdype hvordan du fikk til et stødig og godt oppheng for jolla?
Link to post
Share on other sites

Enkelt svar på det:

GRISESURR DEN SÅ DET HOLDER !   :lol:

Min Yam 300 S med Bilde YAMAHA 5 hk veier totalt ca. 60 kg. Mine Simpson daviter er ratet for 60 kg. hver. Når kondombåten er sveivet opp ligger pontongene an mot underkanten av davitene, beskyttet av to hele og to halve fendere. Da henger den i ro. For å sikre det hele trekker jeg to webbing-stropper over davitene og ned i festepunktene i kondombåten. Da faller den i alle fall ikke av.

 

Edit: Har forundret meg mange ganger over gummibåter som henger og slenger i davitene, både med og uten motor. Med litt sjøgang må det bli ganske mye krefter som virker mot festepunktene for davitene. Mine er solid innfestet på T-formete braketter som står litt innpå akterdekket og nedover hekken. Likevel kan jeg se at der er litt flexing hvis jeg gynger på gummibåtdækelskapen. Jeg ville aldri ha våget å ha disse 60 kg. dinglende omkring der bak.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk for at du holder nivået oppe  :wink:

Takker !

 

Ærlig talt; jeg tror faktisk jeg har sett en slags "omvendt krybbe" som gjorde at jolla sto i spenn oppunder daviteren, om du forstår ? Et slags "vinflaske stativ" i miniatyr, som gjør at jolla sitter fast, når den er helt oppe.

 

Gutta oppe på Høyden har noe tilsvarende, men da for dykkeflasker. De er ikke plagsomt hissige på å lage ting i syrefast, men du får vel en idè du kan ta med til noen som kan lage no sånt i syrefast.. ?

 

Det andre alternativet, grisesurring, er jo enkelt og greit, må vel være noe steder å surre fast ting mot badeplatten på den Nidelv`en ? Evt. om det kan felles ned sånne fester man setter sikkerhetsselene i på en seilbåt ( felle ned i badeplattingen alså ) Så kan man bruke tau, webbingbånd eller jekkestropper.

 

Eller som onkel ( seriøs bluewaterseiler ) taluritpressede wirer, med strekkfisker. Til å feste jolla med ja..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når kondombåten er sveivet opp ligger pontongene an mot underkanten av davitene, beskyttet av to hele og to halve fendere.  Da henger den i ro.  For å sikre det hele trekker jeg to webbing-stropper over davitene og ned i festepunktene i kondombåten.  Da faller den i alle fall ikke av.

Eh - min kjære Worse. For oss enkle Østlendinger hadde det vært forståelsesfult av deg å forklare dette på bokmål slik at det blir fortsåelig. Mener du at du mellom akterspeilet og gummibåten legger to hele og to halve (??) fendere? Og hva er webbing stropper?

 

*titter på damene*  Ser ikke noen daviter, jeg :-)

Og damen de er ombord i kalles "The Lady" . det er en Windy 37 HT :yesnod: Vakker dame med vakre damer ombord..

Bilde

og ettersom det hele ble lit utydelig (hormonelle synsforstyrrelser :rolleyes: ) kommer bildet en gang til

Bilde

Link to post
Share on other sites

Eh - min kjære Worse. For oss enkle Østlendinger hadde det vært forståelsesfult av deg å forklare dette på bokmål slik at det blir fortsåelig. Mener du at du mellom akterspeilet og gummibåten legger to hele og to halve (??) fendere? Og hva er webbing stropper?

OK. Pontongene, ser De, er disse runde pølsene som gummibåten er laget av. De vet, disse runde som blæses opp med luft og som går fra hver sin side av akterspeilet (den flate treplaten akterut) og møtes som en butt spiss i gummibåtens baug.

 

Underkanten av davitene, det er rett og slett undersiden av davitenes utstrakte armer. Det er altså under disse det på Hangarskibet befinner seg to hele fendre på den ene daviten og to halve fendre på den andre daviten. Dvs. de to halve er en fender som er skåret i to på langs. Gummibåten oppheises slik at den aktre ende av pontongene ligger an mot de hele fenderne, derved kommer hekken litt lavere enn baugen, og derved vil regnvann renne ut gjennom det dreneringshull som skikkelige gummibåter er forsynt med nederst i akterspeilet. De vet, dette hull som utvendig tettes med en for dette formål bearbeidet gummiplugg anhengt på tau, og som båtmenn på over 40 har en lei tendens til å glemme å innstikke i det foran omhandlete hull.

 

Nuvel.

 

Når altså gummibåten er heiset opp i davitene, og pontongene treffer fenderne, da kommer gummibåten i spenn siden pontongene presser mot fenderne med den samme kraft med hvilken oppheisningsstroppene trekker gummibåten oppover i vertikalplanet. (Enhver kraft har jo en motkraft, som De vet).

 

Når gummibåten altså slik er ferdig oppheist, da henger den i ro. For i og med at den støter an mot davitene og presses opp mot disse av oppheisningsstroppene, så kan den ikke henge og dingle.

 

Webbing-stroppene trekker jeg da altså over davitenes utstrakte armer, gjennom festeøinene i gummibåtens dørk forut (1 stk) og på akterspeilet (2 stk). Slike stropper er laget av vevet nylon, samme materiale som man finner i jekkestropper, og de er forsynt med en selvlåsende låsemekanisme av god gammeldags sort. I tillegg kan det sikres med en knute om man vil. Stroppene fås kjøpt på Mekk og andre velassorterte boutiquer for helt ned i nitten norske kroner, for de blå av sorten. Men altså, når stroppen er over daviten og gjennom festeøiet, da møter stroppens frie ende låsen, innstikkes i denne, strammes og sikres. Stroppen danner da det som kan beskrives som en løkke eller ring gjennom festeøiet, over daviten og ned igjen til festeøiet.

 

Pointet med webbing-stroppene er intet mer eller mindre enn å ha en dobbel sikring i fall oppsveivelsesmekanismen i davitene, eller den webbing-stropp som disse er forsynt med og som altså heiser opp gummibåten, eller den karabinkrok som forefinnes i enden av disse stroppene for å facilitere disses fastgjørelse til gummibåten, skulle svikte eller løsne av nogen grunn.

 

Og damen de er ombord i kalles "The Lady" .  Vakker dame med vakre damer ombord..

og ettersom det hele ble lit utydelig (hormonelle synsforstyrrelser :rolleyes: ) kommer bildet en gang til

Nei, jeg giver aldeles opp. De meget tiltalende og ikke så rent lite attraktive damemennesker har jeg ingen som helst vanskeligheter med å se, på tross av efter hvert sviktende syn n(iflg. QB skyldes det mange års uhemmet glaning på vakre kvinnemennesker). Men disse davitene på teleskopisk forlengbare armer, de ser jeg ingenting til .. Dog ser jeg at dette meget lekre skib er vel forsynt med tvende ølboksoppstillingsplasser på rekken akterut, akkurat på rett plass når man kommer opp av det våte element og opp på den derfor anlagte plattform.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Et bilde sier mer enn 10.000 ord

Bilde
eh - og hvor var disse fenderne?


 

Nei, jeg giver aldeles opp. De meget tiltalende og ikke så rent lite attraktive damemennesker har jeg ingen som helst vanskeligheter med å se, på tross av efter hvert sviktende syn n(iflg. QB skyldes det mange års uhemmet glaning på vakre kvinnemennesker). Men disse davitene på teleskopisk forlengbare armer, de ser jeg ingenting til .. Dog ser jeg at dette meget lekre skib er vel forsynt med tvende ølboksoppstillingsplasser på rekken akterut, akkurat på rett plass når man kommer opp av det våte element og opp på den derfor anlagte plattform.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi får nyte en kald øl den dagen våre vakre QB's stiger opp av vannet
Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg pendlingen når jeg cruiser i litt tung sjø i 30 knop :eek: Men sier de at det holder så gjør det vel det

Det tror jeg du har rett i. Du kan jo selvsagt "grisesurre" (for et uttrykk!), men jeg vet om flere som sliter med at jolla aldri blir helt stabil i disse daviterne når det blir litt sjø. Et annet problem vet jeg har vært innfestningen - at de løsner etter x-antall timer. Nei, jeg ville heller beholdt snappene. Kjøp deg heller en lettere to-takter :lol: Min 4 hk Mercury er snill mot min rygg og det den bråker mer og bruker mer bensin gjør ingen verdens ting mot økt vekt på en 4 takter:wink:

Link to post
Share on other sites

Også kom jeg på en sak til når det gjelder disse teleskopdavitene: hva fester jeg båten i? Dvs. trenger jeg et skrev - og hvordan fester jeg tauet i gummibåten? båten er en Bombard AX3 - med oppblåsbar bunn (Aerotch) Kan jo ikke feste noe her.

Bilde

Bilde

Noen som kan hjelpe?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et bilde sier mer enn 10.000 ord

eh - og hvor var disse fenderne?

... og flere bilder sier enda flere tusen ord:

 

Bilde

 

Bilde

 

 

På det første billedet er både fenderne og webbing-stroppene og disses anvendelse og respektive formål klart synlige -- på det andre billedet ses resultatet i form av kondombåtens skjeve opphengelse, som altså faciliterer drenasje av regnvann.

 

Vi får nyte en kald øl den dagen våre vakre QB's stiger opp av vannet

<{POST_SNAPBACK}>

Så sant, så sant. På billedet du la inn kan man faktisk i høire nedre billedkant skimte nogle lokker av hennes høyhellighets nydelige blonde hår. Så kan man ut fra solens vinkel og Quindebestets plassering om bord gjøre seg opp en formening om begrunnelen for at hun tillot ervervelse av en så vidt stor båt... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Også kom jeg på en sak til når det gjelder disse teleskopdavitene: hva fester jeg båten i? Dvs. trenger jeg et skrev - og hvordan fester jeg tauet i gummibåten? båten er en Bombard AX3 - med oppblåsbar bunn (Aerotch) Kan jo ikke feste noe her.

Da må du lime på ringer i bunnen eller kanskje helst på innsiden av pontongene. Alternativt kan du legge webbing-stropper rundt gummibåten (dvs på tvers) men da må du dobbeltsikre med noe annet siden du ikke får satt den i spenn mot davitene.

 

Edit: Skal du til med RIB, kan du nyttiggjøre deg av mine prøvelser i tråden Gummibåt for dummies

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du kan få kjøpt min Bombard AX 3 med 4hk 4T Mariner rimelig. Jeg kikker på en liten RIB i stedet.

 

Er du fortsatt på utkikk, eller har du kjøpt deg en RIB allerede? Jeg kjøpte meg "lettbåt" for tre sesonger siden. Vurderte mye forskjellig, bl.a. gummibåter med oppblåsbar bunn og trebunn, men endte opp med en Arimar 270 RIB, og det har jeg ikke angret på. Den er relativt lett (veier ca 34 kg), har bra design, er solid, går lett og fint i sjøen og er morsom å kjøre. For å gjøre et forsøk på at ungene "skal kjøre lovlig" når de snart slippes til i den, valgte jeg en liten påhenger (4 HK to-takts Yamaha), men med meg alene ombord gjør den ca 17 knop. Arimar har også større modeller (bl.a. en tøff 320-RIB som er godkjent for relativt stor motor, og som kan fås med styrekonsoll - visstnok en populær konfirmasjonspresang i visse strøk), men de ble for store for oss.

 

Båtene selges ved Leangbukta Maritime senter (Båtsmann, RIB-senteret, over Osloforhandleren for en anerkjent norsk produsent :yesnod: ). Jeg fikk en god høstpris, og oppfølging i etterkant av kjøpet har vært bra - anbefales!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg har min Bombard AX3 Aerotech, og den beholdes. Windyen utstyres, etter uttallige anbefalinger om ikke å velge teleskopdavit, med snap davit.

Hei Bitteliten, her tror jeg du vil angre!! :headbang:

Unødvendig med snap på så stor båt, ville jeg tro. :smiley:

Var jeg deg ville jeg brukt teleskop eller disse

Bilde

Fordelen her er at man kan ta dem vekk når de ikke brukes, akkurat som teleskopene.

Davitene bør monteres slik at gummibåten kan "hvile" mye av vekten sin på plattformen, slik:

Bilde

 

Har selv valgt lignende løsning, selv om på NS 290 ble "plattform støtten" ikke optimal, men funker helt ok.

Har heller ikke valgt den kraftigste typen pga monteringstillpassninger, rør dim 45mm, 60mm annbefales :wink:

Daviter Månestråle

 

Uannsett hva du velger, Lykke til! :smiley:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...