Jump to content

Tips til rimelig dagseiler (20-26 fot) for familie på fem


LAKA

Recommended Posts

Skjærgårdsjeepen skal selges og dagseiler kjøpes. Har ikke veldig mange spesifikke krav, men noen har jeg.

 

- Budsjett fra 10-100k. 

- Helst utenbordsmotor for rimelig og enkelt vedlikehold

- Så stor cockpit som mulig

- Rulleforseil (for enkel seilhåndtering alene og med barn om bord)

- Barnevennlig i den grad det er mulig (har tre små barn)

- Ideelt sett ikke så mye større enn 20 fot for enkel håndtering i havn og i forhold til båtplass, men kan strekke meg opp mot 25-26 fot. 

 

 

Bruksområdet er dagsturer med familien i rolig vær i Ryfylkefjordene, men båten må også kunne tåle en kuling over Boknafjorden sammen med kamerater. Trenger ingen skarpseiler da jeg skal ha med små barn og målet hovedsakelig er trivelige turer på sjøen. Favoritten og drømmebåten er Etap 21i, men denne kan være vanskelig å få tak i til mitt budsjett og få båter legges ut i løpet av et år. Har også sett litt på Marieholm MS20 som har en enorm cockpit og virker å være en trygg seiler. Har relativt grei oversikt over hva som ligger på Finn.no, men om noen har anbefalinger på konkrete båttyper eller anbefalinger på båter som ligger ute så tar jeg gjerne imot de. Ideelt sett så ønsker jeg ikke å dra veldig langt fra Stavanger for å finne båt, men om drømmebåten ligger på Sørlandet eller i Nordmøre, så er det ikke helt uaktuelt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva med en IF? Den seiler bra, er trygg til tusen, har utenbordsmotor og  bør kunne gi grunnlag for fine turer med kids. 

Den billigste jeg har sett på Finn gikk for 7000 i vinter, så med et billig grunnlag er det rom for oppgraderinger som furlex og autopilot uten at du blakker deg. 

Link to post
Share on other sites

Nero II skrev On 9.4.2020 at 11.03:

Hva med en IF? Den seiler bra, er trygg til tusen, har utenbordsmotor og  bør kunne gi grunnlag for fine turer med kids. 

Den billigste jeg har sett på Finn gikk for 7000 i vinter, så med et billig grunnlag er det rom for oppgraderinger som furlex og autopilot uten at du blakker deg. 

IF er kjekke båter, men ikke så ofte det kommer til salgs velholdte eksemplarer. Vil aller helst kjøpe en båt som er ferdig klar for tur der jeg ikke trenger å gjøre så mye mer enn å heise seil. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...