Jump to content

Powertrim på Mercury Optimax 90 2009, virker ikke via gasshendel. Kun via bryter på motor.


Will35

Recommended Posts

Hei. Har en Mercury Optimax 90hk 2009 mod. med en powertrim som kun fungerer via bryter på motor og ikke via bryter på gasshendel. Har noen vært borti dette problemet før, eller vet hva som kan være årsaken? Problemet oppsto for et par dager siden, og har ikke vært ett eneste problem med motoren tidligere.
 

Takk på forhånd!

 

William

Redigert av Will35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjeldet det begge veier (opp og ned)? - Da kan det være kabelen mellom motor og gasshendel. Dårlig kontakt i en/begge ender. Ta fra hverandre og se hvordan det står til, rens om du kommer til og sett sammen igjen.

 

Er det kun en vei den ikke virker (opp eller ned), så er det mer sannsynlig at det er mikrobryteren på hendelen som har gitt seg.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 9 timer siden:

Gjeldet det begge veier (opp og ned)? - Da kan det være kabelen mellom motor og gasshendel. Dårlig kontakt i en/begge ender. Ta fra hverandre og se hvordan det står til, rens om du kommer til og sett sammen igjen.

 

Er det kun en vei den ikke virker (opp eller ned), så er det mer sannsynlig at det er mikrobryteren på hendelen som har gitt seg.

Takk for svar :) Den fungerer hverken opp eller ned, så er antageligvis ledningen eller kontaktene som er gående. Er vanskelig å ta fra hverandre, da konsollen er innebygget i båten, men skal ta en nærmere titt på dette. Vet du hvor ledningen til power-trimmen kobles inn til motor (Mercury 2-takter 90HK Optimax 2009), slik at jeg kan gå over dette?

 

Mvh William

Link to post
Share on other sites

Hei, du kan slå opp på din modell her:

https://www.mercruiserparts.com/90-dfi-3-cyl-1-5l

 

Og se på delebilder for å finne ut kobling mellom gasshendel/motor.

 

På nyere motorer går all kabling til PCM -"den store sentralen". Derfra sendes signaler rundt til alt annet. Da går gjerne gir/gass sammen med signaler til instrumenter fra dash/styreposisjon og sammen tilbake til motoren. Så du har en feilkilde under dashen, der gasshendel kobler seg til det sentrale nettet ved styreposisjonen. Deretter går en tykk kabel bak og går rett inn i PCM. Litt vanskeligere å diagnostisere. Men kobling fremme inn på "nettet" og kopbling til releer fra den store sentralen (PCM) er to feilkilder

 

En annen tanke er at de to kablene som går til hendelens mikrobrytere oppogned på hendelen vris og bikkes på hver gang du gir beveger hendelen - det sliter. om du ser på tegningen https://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/32079/8457/7

på del 1. Der ser du at gasshendelen har en kabel ut fra hendelen med en kontakt - den styrer signalet fra bryterne i hendelen. Finner du den? - dvs dette er til en DTS handel, og tror den ble innført fra før 09...men det bør ligne!

 

På de eldre motorer delte den store kabelen seg fra gasshendel i det den kommer inn under motorkåpen og feks kabler for strøm til trim/tilt går til to releer direkte. Det var jo ikke mer enn start og trim/tilt som gikk den veien. Men da snakker vi nok eldre enn 09!

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 2 timer siden:

Hei, du kan slå opp på din modell her:

https://www.mercruiserparts.com/90-dfi-3-cyl-1-5l

 

Og se på delebilder for å finne ut kobling mellom gasshendel/motor.

 

På nyere motorer går all kabling til PCM -"den store sentralen". Derfra sendes signaler rundt til alt annet. Da går gjerne gir/gass sammen med signaler til instrumenter fra dash/styreposisjon og sammen tilbake til motoren. Så du har en feilkilde under dashen, der gasshendel kobler seg til det sentrale nettet ved styreposisjonen. Deretter går en tykk kabel bak og går rett inn i PCM. Litt vanskeligere å diagnostisere. Men kobling fremme inn på "nettet" og kopbling til releer fra den store sentralen (PCM) er to feilkilder

 

En annen tanke er at de to kablene som går til hendelens mikrobrytere oppogned på hendelen vris og bikkes på hver gang du gir beveger hendelen - det sliter. om du ser på tegningen https://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/32079/8457/7

på del 1. Der ser du at gasshendelen har en kabel ut fra hendelen med en kontakt - den styrer signalet fra bryterne i hendelen. Finner du den? - dvs dette er til en DTS handel, og tror den ble innført fra før 09...men det bør ligne!

 

På de eldre motorer delte den store kabelen seg fra gasshendel i det den kommer inn under motorkåpen og feks kabler for strøm til trim/tilt går til to releer direkte. Det var jo ikke mer enn start og trim/tilt som gikk den veien. Men da snakker vi nok eldre enn 09!

Ja det siste utsagnet ditt med at de to kablene som går til mikrobryteren har hoppet ut av koblingspunktene er nok mest sannsynlig det som har skjedd mtp at gir-wiren i år har vært veldig tung og egentlig skulle ha vært byttet. Dermed har jeg måttet være hardhendt for å sette den i gir, og dermed tror jeg den har hoppet ut. 
 

Gir deg oppdatering videre!

Takk for svar.

mvh William

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...