Grand Banks jr Startet 9.April.2020 Link til dette innlegget Startet 9.April.2020 Står her med en Yamaha 60 hk 2 takt fra 80-tallet. I går fungerte powertilt. I dag vil den ikke ned. Har godt batteri. Relé klikker ved å tilte opp (men ingen lyd i pumpe, antar det er rett). Relé klikker ikke når jeg trykker for å ta den med. Gjelder både knapper på side av motor og på kontrollen ved rattposisjon. Er det eget relé på "ned"? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Har demontert mer. Det er to like releer. Det ene reagerer ikke. Jeg kryssbyttet dem, og da var det stille releet stille på begge knappene (opp eller ned). Releet har betegnelsen AR502 Men uansett er det ingen reaksjon i motor for powertilt. Jeg har også målt strøm ut fra releet når jeg holder knappen inne (og releet klikker), men allikevel måler jeg ingen spenning ut. Det er også styrestrøm som kommer inn på begge releene når bryter holdes inne. Nå peker dette på at det er faktisk begge releene som har gått samtidig. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Kan jeg kortslutte over releet uten at noe går i stykker. Er 30 A sikring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alfaalfa Svart 9.April.2020 Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Som du har funnet ut så er det eget rele for hver vei på tilten. Ettersom du har testet releets inngangsstrøm og krysstestet så har du vel funnet at tilsynelatende er det ingen av releene som fungerer. Men det kan også være tiltmotoren/pumpen som ikke fungerer. Det å koble rett på med strøm og på utgangsporten på relee er helt ok å teste. Grunnen til rele er at det er relativt sterk strøm som ikke de små trimbryterne tåler. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 9.April.2020 Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Har du et par startkabler feks kan du sette strøm direkte på tiltmotoren. Sjekk om den går opp og ned da. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Ja, jeg tenkte jeg skulle lage en lask mellom 12V inn på relé og 12 V til pumpemotor, med en bryter på. Kursen er uansett sikret med 30A sikring, så skulle det "smelle" så smeller det ikke lenge... ?? I og med at powerlift fungerte i går og ikke i dag så virker det rart at pumpemotoren plutselig gav seg. Men det får vi se på i morgen. Kommer ikke til med startkabler, men det går kabler rett opp. Regner med at begge de to kablene er pluss (en til hver vei) og at motoren er jordet til godset på motor. Jeg målte motstand mellom gods på pumpemotor og blokka på påhengeren, og der var det 0 motstand (altså god kontakt). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 (redigert) Ok, releer er byttet og kopler. Det er strøm inn på elektromotor (antar jeg) men ingen tegn til bevegelse eller lyd. Kan powertilt motoren bare gi seg så raskt (virket den ene dagen, ikke dagen etterpå), eller sitter det noen form for sikring inni elektromotoren? Det er to sett skruer på elektromotoren. Ett sett øverst på motoren der ledningene går inn. Antar at jeg kan skru av toppen der og få tilgang til å se børster? Samt gjøre måling om det sendes strøm dit. Det andre settet er der selve motorhuset er skrudd fast til powertilt mekanismen. Hva anbefaler du at jeg tester / burde gjøre nå? Redigert 12.April.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Balder.. Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Bruk prøvelampe på ledningene (den typen med "nålspisser som du stikker inn i ledning) inn på tiltmotor, du vil da umiddelbart se om rele og strømtilførsel er i orden inn til motor. Tett det lille hullet etter prøvelampen med egnet lim. Har selv ved ett par anledninger måttet bytte tilt rele, de er uforutsigbare når "de får det", fungerer plutselig for så å plutselig ikke virke igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Ja, jeg tenkte på å gjøre det men hadde ikke lyst på hull på ledningene ute ved saltvannet. Blir å tette med Tec7 da kanskje? Begge releene er byttet i dag, men jeg skal også få sjekket nøye om det kan være noe annet på veien. Hadde vært typisk om noen hadde montert inn en sikring et sted på vei ned til elektromotoren. Men i tilfelle må det være to... Den reagerer jo hverken på tilt opp eller ned... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Prøv med noen dunk på elektromotoren samtidig som du prøver å kjøre den. Hvis det da er reaksjon i elektromotoren, er det sannsynligvis børster/kommutator. Demontert da stator og gjør rent for kullstøv, og stram/bytt børster. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 @Mort1, det gjorde jeg tidligere i dag. Dunket med en hammer på selve motoren litt her og der mens jeg prøvde å kjøre den. Det var ingen reaksjon. Det er det jeg synes er så rart. Men jeg måler altså spenning mellom releets "utgang" og jord på motor. Samtidig smelter ikke 30A sikringen når jeg holder knappen inne i 5 sekunder. Det ville jeg trodd den gjorde hvis strømmen gikk gjennom en fastsatt motor... Har ikke turt å måle A trekk via multimetetet da det kun takler 10A, og jeg har heller ikke noe tang-amperemeter... . Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Hvis du måler spenning inn på ledningene som går ned til elmotor, så ville jeg demontert elmotor og tittet på den innvendig, og gjort den ren. Slagene var ikke for å løsne en motor som satt fast, men for å få litt bevegelse i børstene, slik at det forhåpentligvis skulle bli kontakt med kommutatoren. Hvis det er børstene som er problemet, så vil ikke sikringen ryke pga at det ikke går strøm..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Grand Banks jr skrev On 9.4.2020 at 21.13: Jeg målte motstand mellom gods på pumpemotor og blokka på påhengeren, og der var det 0 motstand (altså god kontakt). Mulig jeg husker feil her - men jeg innbilte meg at tiltmotor bare får pluss og minus levert fra releene og at releene snur polariteten alt etter om det skal opp eller ned..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Hei @ivar, interessant. Jeg skal sjekke opp mer. Jeg la kun merke til at det var lasker mellom releene og trodde det kun var pluss. Men det kan være at det er minus også. Der var kun svarte ledninger overalt, så det er jo mulig det er slik du sier. Jeg skal få tegnet ned et skjema så jeg får forståelse av hvordan det er løst. @Mort1, ja. Jeg ordla meg nok feil/ utydelig . Jeg tenkte at motoren ikke står fast, for da hadde sikring gått. Dermed er det enten børster som er slitt og uten kontakt, eller en sikring jeg ikke vet om (etter releene) eller en vakkel et eller annet sted. Slagene tenkte jeg ville skape bevegelse/ rystelse som ville avslørt børster eller vakkel. Men ingen reaksjon. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.