JKJ Startet 9.April.2020 Link til dette innlegget Startet 9.April.2020 Hei, ser på andre båter i havnen at bom holder seg opp i en 90graders vinkel ut fra masten. På min båt detter den nesten helt ned på dekket når jeg slipper den ned skal de være slik eller er de noe som kanskje er ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 9.April.2020 Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 (redigert) De andre båtene har noe som kalles for en rodkick, den holder bommen oppe også når seilet er nede. Mange med meg inkludert som ikke har rodkick pleier å lage et eller annet feste/tau som holder den oppe ved å feste det til ende av bommen og i akterstaget Lykke til med å lage en god løsning Redigert 9.April.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Feste fra enden av bommen til akterstaget kan holde bommen oppe når den ikke trenger å kunne svinge til sides. De fleste som ikke har rod-kock har i stedet et 'bomløft' som løfter bommen vha et tau til mastetoppen. Dette kan normalt strammes eller slakkes fra dekk. Slik kan du holde bommen oppe når seglet skal heises, reves eller tas ned. Bomløft kan også benyttes som reservefall for storseglet, i tilfellet fallet ryker eller om du mister tampen til værs. Sitér dette innlegget Link to post
JKJ Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Tusen takk for mange gode ideer! har googlet litt angående rodkick og lurer på om jeg kan ha en rodkick? har nå bundet bommen opp med fallet til storseilet Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Det der ser unektelig ut som en rodkick, uten at jeg basert på det bildet klarer å se hvilken variant det er. Inne i rodkicken sitter det ofte en gassfjær, hvis denne har tatt kvelden blir det ikke særlig mye løft. Byttet nettopp gassfjær i min egen rodkick, den hadde rustet helt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 En rodkicker er ikke et firmanavn, men en dings som skal hindre at bommen detter helt ned i dekket. Så har en del rodkickere innebygde fjærer og gassdempere. Din rodkicker ser ikke ut til å ha gassdemper/fjær. Den ser ut til å ha for liten diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.