Corvin17 Startet 10.April.2020 Del på Facebook Startet 10.April.2020 Jeg skal bunnsmøre båten jeg kjøpte i fjor og er usikker hvilket bunnstoff forrige eier brukte. Selv har jeg kjøpt Biltema sitt selvpolerende bunnstoff. Må jeg skrape bort all gammelt bunnstoff og legge primer først eller kan jeg male rett oppå det gamle bunnstoffet? Leste et sted at hvis man bytter bunnstoff må det gamle bort for å få god nok heft, men tenker jeg spør dere med erfaring her inne Og må jeg ha to lag med bunnstoff eller holder det med ett? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Hvordan ser det gamle bunnstoffet ut? Sitter det godt? Er det gamle bunnstoffet selvpolerende? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
R.O Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Corvin17 skrev for 5 timer siden: Jeg skal bunnsmøre båten jeg kjøpte i fjor og er usikker hvilket bunnstoff forrige eier brukte. Selv har jeg kjøpt Biltema sitt selvpolerende bunnstoff. Må jeg skrape bort all gammelt bunnstoff og legge primer først eller kan jeg male rett oppå det gamle bunnstoffet? Leste et sted at hvis man bytter bunnstoff må det gamle bort for å få god nok heft, men tenker jeg spør dere med erfaring her inne Og må jeg ha to lag med bunnstoff eller holder det med ett? Jeg kan umulig tenke meg at det gamle må bort. Det er en ordentlig drittjobb... Jeg kjenner ikke Biltema sitt, men hardt på selvpolerende er vel eneste som blir problem, ettersom BT sitt er selvpolerende som du skriver, så ville jeg lagt på det gamle... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Hvis det gamle bunnstoffet ikke flasser så hadde jeg gjort følgende: 1) Matt det gamle litt. Bare litt. Med 40 papir. Bare så vidt berøre så man skraper bittelitt i overflaten. Ha på pustemaske (!). 2) Legg på nytt bunnstoff. Hvis du ikke bytter farge så bare klattmal der det er tynt. Ikke legg på fullt lag overalt. Akkurat i vannlinjen og ned litt legger jeg ofte på ett lag. Sett ut båten og se hvordan dette ser ut på høsten. Er alt greit så fortsetter du slik. Jeg vil tro det fungerer fint. Har ennå ikke opplevd problemer med dette. Slipe ned og legge på primer gjøres normalt kun når man ønsker et "nullpunkt " på en gammel båt og man er usikker på primer som er på. Dette er farlig arbeid som krever veldig godt beskyttelsesutstyr. Dette er giftig! Jeg har møtt og hørt om alt for mange som har fått ødelagt livet sitt av å puste inn bunnstoffstøv... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fuglen Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Bare å få det på. 1 strøk er nok. Men ikke vær kjip på mengden du har på. Så lenge det er selvpolerende går det stort sett greit. Verre med hardt bunnstoff på selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 10.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2020 Tusen takk for gode svar! Da blir jobben mye enklere enn fryktet, og båten er snart klar for sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 (redigert) En liten kommentar til biltema sitt bunnstoff. Jeg skrapte og bunnsmørte båten min i 2018 med biltema sitt bunnstoff. Dette bunnstoffet fungerte meget bra. I 2019 endret Biltema på bunnstoffet for å gjøre det mer miljøvennlig. Når jeg skulle klargjøre båten til 2019 sesongen måtte jeg flikke noen steder med litt bunnstoff etter å ha gått over med høytrykksvasker. Når jeg tok opp båten på høsten hadde bunnstoffet jeg flikke med mistet omtrent hele den selvpolerende effekten, og hadde fått en rar grønnfarge. Når jeg la det på var det nesten som den første blå fargen (litt lysere), men etter en sesong var fargen blitt grønn og fæl. Etter å ha høytrykkspylt båten så bunnstoffet fra 2018 like fint ut. Jeg kjøpte derfor nytt bunnstoff på maritim og flikket over bunnstoffet fra biltema jeg hadde flikke med i 2019. Når jeg var ferdig så båten ut som den var bunnsmørte i år. Jeg har ikke brukt maritim sitt bunnstoff før så jeg kan ikke si hvor godt det holder ennå, men etter et par uker virker det fortsatt bra. Bildet under er av et lite område med gammelt og nytt biltema bunnstoff. Legg også merker til at det er mer groe på det nye. Noen er sikkert uenig med meg i at jeg bare flikker litt og ikke tar hele båten. Etter min mening trenger man ikke å bunnsmørte alt så lenge bunnsmøringen er fin. Ofte ramler det litt bunnsmøring av hvis man er litt hard med høytrykkspyleren. Man får gjerne noen merker hvis man bruker skrape eller børste til å få bort grønske når båten ligger på sjøen. Jeg bunnsmører båten vanligvis annenhvert år også flikker jeg dersom det trengs i mellom det. Redigert 10.April.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Tusen takk for info! Alltid bra å høre med forskjellige folks erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.