Seadoo84 Startet 10.April.2020 Del på Facebook Startet 10.April.2020 Hei, Skal reparere en skade i gelcoat på en vannscooter (under vannlinjen). Har aldri gjort dette før. Har kjøpt gelcoat og herder fra biltema. Se vedlagt bilde. Klarer dere å se om jeg er på rett vei her? Må jeg slipe mer før jeg legger på ny gelcoat? Tar veldig gjerne i mot råd! Mvh, Helt fersk med båt og vannscooter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Seadoo84 skrev 30 minutter siden: Har kjøpt gelcoat og herder fra biltema. Har du kjøpt gelcoat, eller gelcoatsparkel? Til denne skaden ville jeg vel valgt gelcoatsparkel. Her er det forøvrig luftbobler mellom laminatet og gelcoaten, det vil si at det har blitt slurvet under produksjonen. Du må slipe vekk luftboblene og inn på frisk glassfiber før du sparkler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seadoo84 Svart 10.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2020 Takk! Jeg har kjøpt Gelcoat, men da bytter jeg til sparkel etter påske. Brukes sparkel på samme måte? Jeg kan blande pigment i sparkel også antar jeg? Skaden ligger også på en buet kant, har du/dere noen triks for å klare å bygge opp til samme "form"? Sitér dette innlegget Link to post
Seadoo84 Svart 10.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2020 Og tenker du at dette er greit å prøve seg på uten erfaring? Eller burde jeg få hjelp? Takker for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 (redigert) Seadoo84 skrev On 10.4.2020 at 10.34: Hei, Skal reparere en skade i gelcoat på en vannscooter (under vannlinjen). Har aldri gjort dette før. Har kjøpt gelcoat og herder fra biltema. Se vedlagt bilde. Klarer dere å se om jeg er på rett vei her? Må jeg slipe mer før jeg legger på ny gelcoat? Tar veldig gjerne i mot råd! Mvh, Helt fersk med båt og vannscooter. Hee var det mye luft! Dårlig håndtverk fra leverandør! På denne kan du fint bruke gelcoatsparkel. Men slip vekk så du får vekk den dårlige støpen med luftbobler. @Komodo er en du trygt kan følge rådene til! Han kan dette!??? Redigert 11.April.2020 av Erikda Legger til mer tekst. (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Seadoo84 skrev for 20 timer siden: Skaden ligger også på en buet kant, har du/dere noen triks for å klare å bygge opp til samme "form"? Ja, har et triks. Hvis du fyller opp med sparkel til det er litt for mye, så tar du en spylervæskekanne og klipper til en bit av den. Da får du en myk og fleksibel plaststrimmel som kan bøyes til. Så bøyer du den i samme profil som det steget du skal sparkle opp, og drar den over. Med litt trening kan du være heldig å få en pen profil slik at det blir minimalt med sliping. Hvis det er mye materiale som mangler kan det være lurt å bygge opp i flere trinn. Slip i så tilfelle med grovt papir mellom hver gang. Herdetiden på slik sparkel er kort, så det behøver allikevel ikke ta veldig lang tid. Seadoo84 skrev for 14 timer siden: Og tenker du at dette er greit å prøve seg på uten erfaring? Eller burde jeg få hjelp? Ja, ikke noe problem. Dette er jo en kosmetisk skade som ikke påvirker styken i båten, så her er det helt ufarlig å prøve seg selv Erikda skrev 10 minutter siden: @Komodo er en du trygt kan følge rådene til! Han kan dette!??? Takk for tilliten Erikda Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 (redigert) Erikda skrev for 3 timer siden: Hee var det mye luft! Dårlig håndtverk fra leverandør! På denne kan du fint bruke gelcoatsparkel. Men slip vekk så du får vekk den dårlige støpen med luftbobler. Komodo skrev On 10.4.2020 at 11.08: Her er det forøvrig luftbobler mellom laminatet og gelcoaten, det vil si at det har blitt slurvet under produksjonen. Du må slipe vekk luftboblene og inn på frisk glassfiber før du sparkler. Sånn ser støpen ut, hvis det er sprøytestøpt uten at det rulles luft etterpå. Brp vet godt om dette og derfor er skrogene 3-5cm tjukke. De har ikke tid til å støpe på vanlig måte, bare tenk litt på hvor mange seadoo'r som blir solgt jorda rundt hver eneste dag, det krever helt sinnsyke produksjonslinjer. Det er også ett sikkerhets tiltak, hvis folk dunker nedatt i 40-60knop med ett luftfritt skrog på 0.5-1cm så er det mye lettere for at scooteren får store skader og man får hull i skroget og driten går ned. Med 3-5cm sprøytestøpt skrog så er denne faren myyye mindre, for det er mye styrke i støpen selv om det ikke er støpt på vanlig måte Men jeg er glad i å støpe på scootere jeg da, får jo skikkelig godt feste. Har funnet ut at svart formcoat er helt lik den svarte seadoo fargen. Så med litt erfaring fra reparasjoner på seadoo scootere (Har støpt opp 15+ skader) så må jeg bare si, IKKE slip deg inn til luftfri glassfiber, slip fort over med 40 papir og legg på den svarteste gelcoaten du finner (trur den fra biltema er litt for lys) og de småripene, de polerer du vekk Hvis du begynner å kjøre på samme måte som vi bruker vannscooterne, så vil du oppleve masse masse skader fremover. (På med flytedress og crosserutstyr, ryggskinne, nyrebelte, albue og knebeskyttere, hjelm og hansker) Denne løypa her, i 30-60knop er ett helt sinnsykt adrenalin rush (men IKKE kjør sånn på sommeren, når det er masse andre folk på vannet, da blir man anmeldt i løpet av 3min, de jeg kjenner som kjører sånn, bruker scooterene fra september til mai, scooterene står gjerne på land i juni, juli og august også kjøres det gjerne i ukedagene og ikke helger når folk kan være på hyttene sine) Redigert 11.April.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Eika skrev 21 minutter siden: Sånn ser støpen ut, hvis det er sprøytestøpt uten at det rulles luft etterpå. Brp vet godt om dette og derfor er skrogene 3-5cm tjukke. De har ikke tid til å støpe på vanlig måte, bare tenk litt på hvor mange seadoo'r som blir solgt jorda rundt hver eneste dag, de krever helt sinnsyke produksjonslinjer Det er også ett sikkerhets tiltak, hvis folk dunker nedatt i 40-60knop med ett luftfritt skrog på 0.5-1cm så er det mye lettere for at scooteren får store skader og man får hull i skroget og driten går ned. Med 3-5cm sprøytestøpt skrog så er denne faren myyye mindre, for det er mye styrke i støpen selv om det ikke er støpt på vanlig måte Men jeg er glad i å støpe på scootere jeg da, får jo skikkelig godt feste. Har funnet ut at svart formcoat er helt lik den svarte seadoo fargen. Så med litt erfaring fra reparasjoner på seadoo scootere (Har støpt opp 15+ skader) så må jeg bare si, IKKE slip deg inn til luftfri glassfiber, slip fort over med 40 papir og legg på den svarteste gelcoaten du finner (trur den fra biltema er litt for lys) og de småripene, de polerer du vekk Dette var nytt for meg! Men helt logisk i forhold til stivhet som du beskriver! Det er jo det som er helt supert her inne! Vi lærer hele tiden!??? men når det gjelder Aceton står jeg på mitt!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Guest Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 (redigert) Erikda skrev 11 minutter siden: Dette var nytt for meg! Men helt logisk i forhold til stivhet som du beskriver! Det er jo det som er helt supert her inne! Vi lærer hele tiden!??? men når det gjelder Aceton står jeg på mitt!??? Aceton bruker man på seadoo spark scooterene hvis man har dunka nedatt og fått en sprekk tvers imellom. Fyll sprekken med aceton, så smelter plasten sammen igjen uten noe mer hokuspokus Redigert 11.April.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Eika skrev for 2 timer siden: Sånn ser støpen ut, hvis det er sprøytestøpt uten at det rulles luft etterpå. Brp vet godt om dette og derfor er skrogene 3-5cm tjukke. Takk for nyttig tilleggsinformasjon Eika ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seadoo84 Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Tusen takk for mange svar og tips! Så da kjører jeg på med svart gelcoat-sparkel uten å pusse mer først? Fant svart gelcoat-sparkel på Watski.no ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Puss fort med 40 papir på det skada området. Er gjort på 1min Du får håpe den svarte, er svart nok. Har erfart at de fleste svarte er litt for lyse i forhold til seadoo svart (sjekka pris på original seadoo gelcoat for ett par år siden, fikk ikke kjøpt mindre enn 10gallon, så da måtte jeg leite etter alternativer) Sitér dette innlegget Link to post
Seadoo84 Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 (redigert) . Redigert 11.April.2020 av Seadoo84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seadoo84 Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Eika skrev for 3 timer siden: Du får håpe den svarte, er svart nok. Har erfart at de fleste svarte er litt for lyse i forhold til seadoo svart (sjekka pris på original seadoo gelcoat for ett par år siden, fikk ikke kjøpt mindre enn 10gallon, så da måtte jeg leite etter alternativer) Supert, takk. Hvor/hva har du kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Seadoo84 skrev 1 minutt siden: Supert, takk. Hvor/hva har du kjøpt? Det husker jeg ikke, er mange år siden jeg kjøpte det, brukte det kun en sjelden gang når jeg lager noen former, før jeg fant ut dette Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.