Jump to content

Å bruke tilrettelagte "anker bøyer" til å fortøye til land?

Knallipadden

Recommended Posts

Var ute med båten båten min i dag på Buarøy/Visterøy fort. Side folk ikke kan reise på hytten var det mye båter på tur. Når jeg var på plassen i sommer var det anlagt noen blå bøyer som man kan fortøye i og ligge på svai. Når vi kom ut dit i dag var det fullt på kaien, og alle bøyene var opptatt siden en del av båtene som lå med fronten mot land hadde fortøyd akterut i bøyene. Det så også ut som at bøyene var dradd lengre inn mot land. 

Er det greit å bruke bøyer som egentlig er tenkt for båter å ligge på svai til å fortøye mot land? Da opptar man egentlig flere plasser. Hadde man i stedet brukt ankeret sitt hadde også folk kunnet fortøye i bøyene og ligge på svai som tiltenkt. Hvis noen kjenner dette stedet, er det riktig at bøyene er tiltenkt at båter skal ligge på svai? Jeg syns bøyene lå mye lengre mot land nå enn i sommer. Derfor ble jeg litt usikker. 

Jeg ser også generelt i en del populære uthavn er at folk kommer med båtene sine tidlig på dagen og legger seg til, også stikker de avgårde resten av dagen med lettbåt og lar båten sin ligge for å holde av plassen til kvelden. 

Sjøvind skrev 5 minutter siden:

Det er nok meningen å fortøye i bøyene akterut og kaia forut slik du så. Bøyene ligger for nære kaia til å ligge på svai, i hvert fall hvis det er båter fortøyd til kaia.

Var i området selv og la merke til ansamlingen av båter på kaia der.

Når jeg var der i sommer lå bøyene så langt ute at det ikke var noe problem å ligge der på svai. Jeg gjorde det selv. Båtene som lå til kai hadde ankeret ute og det var også en seilbåt som lå på svai. Derfor jeg ble litt usikker. Men det kan godt være at det er tenkt at man skal fortøye i de med tanke på å fortøye mot land. Men hvis de ikke er tenkt til det er det innenfor å bruke dem til andre ting? 

Disse bøyene er tiltenkt til og bruke for å fortøye med baugen til land. Er Bergen friluftsråd som har lagt de ut, og hengt opp skisse av dette på bryggen. Dette er en populær plass og tanken er vel at det blir plass til flere når man fortøyer på denne måten. Ser mange ligger på svai på andre siden av fjorden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...