Jump to content

Skade i gelcoat

Mageil

Recommended Posts

Hei,

Det er ikke alvorlig men det må gjøres noe med det. 
Slip vekk alt som er skadet med en sliperondell og bruk polyestersparkel til å bygge opp igjen det du har slipt vekk. 
Du kan ganske gode beskrivelser on hvordan du skal gå frem på YouTube. 
Pass på at du IKKE bruker Aceton til å vaske med. Støvsug eller bruk Trykkluft til å blåse vekk støv med. Du kan bruke klebeklut å tørke vekk de siste støvpartikler med. Puss vekk et større område enn det som er skadet slik at det blir en gradvis stigning til uskadet skrog. Du trenger ikke bruke gelcoat under vannlinjen. Når du har slipt ferdig forseglet du området med epoxyprimer i minimum tre strøk før du legger nytt bunnstoff på. Lykke til. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Erikda skrev for 10 timer siden:

bruk polyestersparkel til å bygge opp igjen det du har slipt vekk. 
Du kan ganske gode beskrivelser on hvordan du skal gå frem på YouTube. 
Pass på at du IKKE bruker Aceton til å vaske med.

Kaster meg på denne ettersom jeg skal reparere tilsvarende skade. Hva er forskjellen på polyestersparkel og gelcoatsparkel? Og når bruker man epoxy? Jeg fikk anbefalt gelcoatsparkel. 

Også har jeg fått anbefalt Aceton... men hva er best å bruke? 

Her ser du skaden hos meg:

Redigert av Seadoo84 (see edit history)
Seadoo84 skrev 17 minutter siden:

Kaster meg på denne ettersom jeg skal reparere tilsvarende skade. Hva er forskjellen på polyestersparkel og gelcoatsparkel? Og når bruker man epoxy? Jeg fikk anbefalt gelcoatsparkel. 

Også har jeg fått anbefalt Aceton... men hva er best å bruke? 

Her ser du skaden hos meg:

Det som er under vann og ikke utsettes for sollys trenger ikke gelcoat. 
Mannskal ikke bruke Aceton firdi den løser opp voksen i laminatet og lager dårligere vedheft for det du skal legge oppå. Jeg brukte Aceton før jeg arrangerte kurs sammen med @Knude i hvordan reparere glassfiber og gelcoatskader (vi skal arrangere fler når koronakrisen gir seg). 
Det er forsåvidt ikke noe i veien for å bruke gelcoatsparkel men polyestersparkel (glassfibersparkel) bygger styrke det gjør ikke gelcoatsparkel. Den lager utseende. Polyester må dekkes til fordi det brytes ned av uv-strålene i fra sola ( det tar jo lang tid...). 
Men nok en gang! Hold dere unna Aceton!???

Mvh

Chilli Solbris

Erikda skrev for 11 timer siden:

Du trenger ikke bruke gelcoat under vannlinjen. Når du har slipt ferdig forseglet du området med epoxyprimer i minimum tre strøk før du legger nytt bunnstoff på. Lykke til. 

Erikda skrev 35 minutter siden:

Det som er under vann og ikke utsettes for sollys trenger ikke gelcoat. 
...
Det er forsåvidt ikke noe i veien for å bruke gelcoatsparkel men polyestersparkel (glassfibersparkel) bygger styrke det gjør ikke gelcoatsparkel. 

Det er sikkert mange meninger om dette, og flere veier til Rom. Som du sier så trenger man ikke gelcoatfinish under vannlinja, men da ville jeg heller valgt å sparkle med epoxysparkel. Da slipper man også å male over med epoxyprimer etterpå. En god epoxysparkel gir også enda bedre heft til underlaget enn en polyesterbasert sparkel. Og bare for å presisere (siden det ble spurt lenger opp); gelcoatsparkel er polyesterbasert. 

Når det gjelder styrke i sparkelmassen så er egentlig ikke det noe tema på slike skader. Styrken ligger i skroget, og så lenge det kun er kosmetiske skader, ikke strukturelle, så er det jo bare snakk om å pynte på brura, samt hindre at laminatet blir eksponert for å suge vann. Dersom det skulle være strukturelle skader i skroget må man slipe ned og bygge opp med glassfiber og polyester/epoxy, det blir en helt annen sak. 

Komodo skrev 18 minutter siden:

Det er sikkert mange meninger om dette, og flere veier til Rom. Som du sier så trenger man ikke gelcoatfinish under vannlinja, men da ville jeg heller valgt å sparkle med epoxysparkel. Da slipper man også å male over med epoxyprimer etterpå. En god epoxysparkel gir også enda bedre heft til underlaget enn en polyesterbasert sparkel. Og bare for å presisere (siden det ble spurt lenger opp); gelcoatsparkel er polyesterbasert. 

Når det gjelder styrke i sparkelmassen så er egentlig ikke det noe tema på slike skader. Styrken ligger i skroget, og så lenge det kun er kosmetiske skader, ikke strukturelle, så er det jo bare snakk om å pynte på brura, samt hindre at laminatet blir eksponert for å suge vann. Dersom det skulle være strukturelle skader i skroget må man slipe ned og bygge opp med glassfiber og polyester/epoxy, det blir en helt annen sak. 

Du har selvfølgelig rett i det du skriver her. Men det jeg tenker på med styrke i dette tilfellet er plasseringen på skaden. Hvis stedet lugger utsatt til i forhold til kontakt med bunn tenkte jeg at det ikke krakelerer så lett. Når det gjelder styrke på epoxy kontra polyester har jeg også tenkt det samme som deg. Men etter kursene med Knude har jeg blitt litt mer i tvil. 
Uansett er det du beskriver helt riktig vei å gå!??

Mvh

Chilli Solbris

Hva med nødvendig temperatur for herding av epoxy kontra polyester.

Jeg har aldri brukt epoxy til slikt som dette, men bruker polyestersparkel (med fiber) og gelcoatsparkel til slutt.

Grunnen til at jeg gjør det slik er at hele båten jo er bygd i gassfiberarmert polyester med gelcoat ytterst, og jeg ser ingen grunn til å blande inn et lappverk med epoxyfelter. Jeg har aldri opplevd trøbbel med reparasjoner, hverken små eller store, hvor jeg har benyttet glassfibersparkel og gelcoatsparel. Dette gjelsder både over og under vannlinjen.

Dessuten krever, så vdt jeg har forstått, epoxy ca. 20 grader+ for å herde.

Som sagt, jeg har ingen ærfaring med epoxy.

Jannmar skrev 52 minutter siden:

Hva med nødvendig temperatur for herding av epoxy kontra polyester.

Jeg har aldri brukt epoxy til slikt som dette, men bruker polyestersparkel (med fiber) og gelcoatsparkel til slutt.

Grunnen til at jeg gjør det slik er at hele båten jo er bygd i gassfiberarmert polyester med gelcoat ytterst, og jeg ser ingen grunn til å blande inn et lappverk med epoxyfelter. Jeg har aldri opplevd trøbbel med reparasjoner, hverken små eller store, hvor jeg har benyttet glassfibersparkel og gelcoatsparel. Dette gjelsder både over og under vannlinjen.

Dessuten krever, så vdt jeg har forstått, epoxy ca. 20 grader+ for å herde.

Som sagt, jeg har ingen ærfaring med epoxy.

Det er derfor jeg har kuttet ut bruk av epoxy. Og med vedheftsprøver på kursene til Knude er det absolutt med på å gjøre sitt til at jeg holder med til polyester på polyester båt. 

Mvh

Chilli Solbris

Blir mye spørsmål, men er helt ny på dette. Hvor mye av gammelt bunnstoff kan fjernes før man må i gang med antipest, primer ect. Ect. ..... Trodde det i utganskpunketet bare var å legge nytt bunnstoff, men etter å lese litt rundt blir man ganske forvirret. Legger med bilde av hvordan det ser ut etter latt skap og en runde med høytrykk. 

Takk for all hjelp :)

4C9C6C1C-040E-4A0D-BE15-8161729C2232.png

BE0E2F9A-CBB6-4FE7-BC6A-2D626E7BD5C7.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...