olpi Startet 26.September.2005 Link til dette innlegget Startet 26.September.2005 Kom til å tenke på en ting: Rød frostvæske har blitt mer vanlig å bruke, og på Yanmar skal man bruke det. Årsaken til det ble deg meg fortalt var bl.a. bedre korrosjonsbeskyttelse. Spørsmålet er da, er det best å bruke rød variant også når man vinterkonserverer sjøvanndelen på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Spørsmålet er da, er det best å bruke rød variant også når man vinterkonserverer sjøvanndelen på motoren? <{POST_SNAPBACK}> hoppas jag ikke, den er vel mycket dyrare,?? använder röd til Passaten det får räcka! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Årsaken til at enkelte motorer skal ha rød frostvæske er at motoren inneholder aluminiumskomponenter. Så hvis motoren har for eksempel aluminiumstopp så skal den ha rød frostvæske. Ergo, hvis du har aluminiumskomponenter på sjøvannsiden så bør du bruke rød frostvæske under konserveringen. Hvis ikke så er det rett og slett bortkastet, Den vanlige beskytter like godt mot korrosjon så lenge den ikke kommer i kontakt med aluminium. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Jo nyere Yanmar jo viktigere er dette iflg min lokale forhandler. Det blir mer og mer aluminium i disse motorene... Tror ikke jeg ville spart på kronene akkurat her. Det er vel ikke noe forskjell på om motoren brukes eller ikke i denne forbindelse? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hulda Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Det er vel ikke noe forskjell på om motoren brukes eller ikke i denne forbindelse? <{POST_SNAPBACK}> I ugangspunktet er det tiden som er den viktigste faktoren. Dernest kommer temperaturen, jo varmere dess høyere diffusjon. Våtkorrosjon kan man si er diffusjonsbetinget. Kanskje litt kløndig uttrykt. Men Hulda ville ikke firt på krava her. Anbefalingen er på det sterkeste å benytte det som motorfabrikanten spesifiserer. Det viktigste er sannsynligvis den frostvæsken som er på ferskvannsiden i motoren, og at denne blir skiftet på korrekt intervall. Ikke for tidlig og ikke for sent. Frostvæske inneholder inhibitorer som blir brukt opp over tid. Å skifte for ofte blir tankegangen som når man er hos legen og får et glass piller. Tar jeg alle på en gang, blir jeg fortere frisk. Det er som regel en uheldig praksis. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hmmm... Ok da får jeg vel se å få kjøpt en stor dunk med rød. Hvor får jeg den rimligst da? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 (redigert) Det å bruke den dyre røde frostvesken til konservering av sjøvannskjølesystemet synes jeg høres ut om "overkill". Greit nok at motorfabrikanten foreskriver rød frostveske til det lukkede kjølesystemet (ferskvannssystemet) men jeg tviler på om de anbefaler dette også til konservering av sjøvannsdelen. Dette ville jeg i hverfall sjekket opp først var jeg deg. Selv så kjøpte jeg noen 4-5 liters dunker med vanlig frostveske på Felleskjøpet sist jeg hadde båten på land og måtte konservere motoren mot frost. Det er jo det som hovedpoenget med konserveringen - å unngå frostsprenging i motoren. Hva med alle oss som vanligvis har båten på sjøen om vinteren og bruker den en sjelden gang og derfor ikke kjører frostveske gjennom sjøvannssystemet? Å bruke den vanlige frostvesken ved konservering vil jo være "luksus" i forhold til dette. Å bruke den røde ville vært overdrivelse. Redigert 26.September.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hmmm... Ok da får jeg vel se å få kjøpt en stor dunk med rød. Hvor får jeg den rimligst da? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har ikke sett annen frostvæske enn rød Jeg kjøper på biltema og felleskjøpet, alt ettersom hvor nær jeg er en av de to stedene. Det er ikke mye du betaler for de store dunkene (10 liter??). Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Jeg har ikke sett annen frostvæske enn rød Jeg kjøper på biltema og felleskjøpet, alt ettersom hvor nær jeg er en av de to stedene. Det er ikke mye du betaler for de store dunkene (10 liter??). <{POST_SNAPBACK}> Høres pussig ut da det er den grønne som er vanligst og som jeg har kjøpt på Felleskjøpet. Det er kun noen få år siden jeg først hørte snakk om den røde frostvesken. Til sammenligning så koster den røde frostvesken til Audien over 150 kr. pr. liter konsentrat. Boksen hadde riktignok Audistempel så det betyr vel at prisen var i det øvre prisleiet men allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Du kaster perler for svin ved å bruke G30 LongLife Silikatfri såkalt rød frostvæske ved vinterkonservering. Det finnes ikke aluminiums deler i sjøvannskretsen på motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Men hvor stor forskjell er det da mellom rød og grønn frostvæske da ? Det kan jo ikke være så mye, og tross alt går der jo ikke enorme mengder frostvæske i løpet av året på bil/båt ???? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Du kaster perler for svin ved å bruke G30 LongLife Silikatfri såkalt rød frostvæske ved vinterkonservering. Det finnes ikke aluminiums deler i sjøvannskretsen på motoren din. <{POST_SNAPBACK}> OK-du er sikker på det? Da er det jo ikke noen vits, og den gamle grønne kan benyttes. Hadde jo tenkt det i utgangspunktet, men tenkte litt som "Raymond" pleier så si. "Det kan væra fali det" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hva med alle oss som vanligvis har båten på sjøen om vinteren og bruker den en sjelden gang og derfor ikke kjører frostveske gjennom sjøvannssystemet? Å bruke den vanlige frostvesken ved konservering vil jo være "luksus" i forhold til dette. Å bruke den røde ville vært overdrivelse. <{POST_SNAPBACK}> Har du hørt om overspenningskurver? Er det anoder i sjovannskretsen? Jeg ville ikke tatt denne delen av innlegget som et postulat. Ellers så er naturligvis Hulda enig i at om det ikke er alu. i kretsen, så er det heller ingen vits i å beskytte mot korr. i alu. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hva da når man vinterkonserverer en påhenger og kjører frostveske gjennom? På en påhenger er det jo stort sett bare aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Har du hørt om overspenningskurver? Er det anoder i sjovannskretsen? Jeg ville ikke tatt denne delen av innlegget som et postulat. Ellers så er naturligvis Hulda enig i at om det ikke er alu. i kretsen, så er det heller ingen vits i å beskytte mot korr. i alu. <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke helt om jeg oppfattet spørsmålet. Får forsøke å svare uansett. Om jeg har hørt om overspenningskurver? Nei ikke som jeg kan komme på. Anoder i sjøvannskretsen? Ja, hos meg står det en anode i varmeveksleren. Ikke at jeg tror den hjelper så mye når båten ligge stille for sist jeg skulle skifte anoden så forventet jeg at det skulle renne ut mye sjøvann når jeg skrudde den ut og hadde ordnet meg med et dunk for å samle opp det som rant ut. Men nei da, det rant ikke ut en dråpe og vannstanden inne i varmeveksleren lå under anoden. Siden anoden ikke hadde kontakt med sjøvannet så er den vel ikke i funksjon heller? I den delen av innlegget mitt som du siterte så forsøkte jeg bare å vise at det å konservere motoren med vanlig grønn frostveske må være langt bedre enn når motoren ligger ubrukt i lange perioder med sjøvann i kanalene. Å bruke den røde ville kanskje vært enda bedre, men om det er nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Hva da når man vinterkonserverer en påhenger og kjører frostveske gjennom? På en påhenger er det jo stort sett bare aluminium.Mulig det er jeg som ikke henger med, men jeg trodde ikke det var nødvendig å konservere påhengere med frostvæske. Trodde påhengere var slik konstruerte at det ikke var behov for å kjøre frostvæske igjennom de. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Feil og feil ...., vet ikke. Men om du kjører frostveske gjennom den så er det vel mindre sjanse for korosjon og om ikke alt vannet renner ut så er det heller ikke fare for frostsprenging. Men trolig er det mer en nok å kjøre ferskvann gjennom den for å vaske bort saltet (gjelder dog ikke i Mjøsa ). Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Idag kjøpte jeg inn vanlig blå frostvæske for å bruke til konserveringen. Tror nok det har vært brukt hele tiden, og jeg ser i grunnen ikke det store behovet for rød på sjøvannsiden. Alternativet er jo saltvann så jeg tror det er godt nok med blå variant der. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Årsaken til at enkelte motorer skal ha rød frostvæske er at motoren inneholder aluminiumskomponenter. Så hvis motoren har for eksempel aluminiumstopp så skal den ha rød frostvæske. Aluminiumskomponenter har jo vært vanlig siden "tidenes morgen". Topplokk, vannpumpe, manifold etc. Båt-motorer kan også ha varmeveksler i aluminium. Aldri har jeg hørt om noen som har opplevd korrosjonsskader ved bruk av vanlig frostvæske. Er det nye alu-legeringer som gjør at man må benytte silkatfri frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 G30 longlife er snillere mot aluminium. Det er imidlertid ikke hovedgrunnen til at Yanmar anbefaler denne. Hovedgrunnen er avleiringsproblematikken. Rød frostvæske har virkestoffer som ikke avleires i kjølesystemet. Da trenger den heller ikke stoffer i frostvæska som skal hindre slike avleiringer. Avleiringene isolerer og tetter kjølekretsene. Plakk i vannsystemet er ille. Som plakk i blodårene. Drepen. G30 har lengre levetid og den har fremdeles over 90% antikorrosiv virkning etter 4 år. Nytt friskt oksygenrikt vann i indre kjølesløyfe hvert år? Neppe bra. Og arbeidet med årlig bytte? Nei. Rød er nok kommet for å ta hele markedet. Koster den 5 ganger prisen og varer 5 ganger lenger, er jo ikke kostnaden større. Desuten koster den jo bare 2 ganger prisen av blå. Selv bruker jeg blå frostvæske i saltvannsdelen og tror neppe jeg bytter til rød. Frostvæska her blir jo aldri varm. Da antar jeg at problematikken rundt avleiring og korrosjon ikke er et problem, men uten å vite det sikkert. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Jeg har brukt röd frostveske i 5 år nå pga. fordi det sparer tid. Til vinterkonservering på saltvannsiden bruker jeg vanlig frostveske/billig. Om dere synes at det röde er dyr så koster 5 liter kr. 200,- hos Reginol i Oslo. Kan også anbefale deres oljeprodukter. Det meste er det Texaco olje. Mange service verksteder kjöper olje her for å selge den svindyrt videre ved sevice. De selger i 4-5 litere, 10 l 20 l og 200 l fat. http://www.reginol.no/index.shtml Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Jeg kjøpte rød silikatfri long life KONSENTRAT fra Hydro Texaco i 30 liters dunk via firma. Rimelig og drøy i forhold til hva du finner i hyllene på bensinstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Søkte i emneoversikten og der var det en advarsel mot å blande frostvæsker av forskjellig farge, men jeg fant ingen forklaring på hvorfor? Måtte etterfylle litt for en uke siden, og i skyndingen tenkte jeg ikke nærmere over fargen før jeg så den var rød (- mens jeg sto og helte på, ca 1 liter)) I forveien er det grønn (blå?) på maskinen. Lurer nå på om jeg må tømme hele systemet og fylle på nytt (det dreier seg om mange (!?) liter. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
saga Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Da bør du nok snarest tømme og skylle systemet og fylle på ny veske. Rød og grønn frostveske blir kornete og grøtete når de blir blandet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Søkte i emneoversikten og der var det en advarsel mot å blande frostvæsker av forskjellig farge, men jeg fant ingen forklaring på hvorfor? Måtte etterfylle litt for en uke siden, og i skyndingen tenkte jeg ikke nærmere over fargen før jeg så den var rød (- mens jeg sto og helte på, ca 1 liter)) I forveien er det grønn (blå?) på maskinen. Lurer nå på om jeg må tømme hele systemet og fylle på nytt (det dreier seg om mange (!?) liter. <{POST_SNAPBACK}> Det sto også advarsel på frostvæsken jeg kjøpte idag (blå type) at den ikke måtte blandes med rød (long life). Det er sikkert noe i det, men vet ikke helt årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.