Jump to content

Rød frostvæske ved vinterkonservering??


olpi

Recommended Posts

Får prøve på en liten forklaring på forskjellen på blå og rød frostvæske og hvorfor de ikke må blandes.

 

De blå frostvæskene inneholder fosfater. Fosfatene reagerer med kalk i vann og danner utfellinger. Utfellingene kan avleire seg i kjølekanaler med dårlig vanngjennomstrøming og overoppvarming som resultat. Dette er en generell prblematikk.

 

Hva er så spesielt med blå frostvæske og aluminiumskomponeneter? Jo, fosfatene har en tendens til å forverre korrosjon, som alt har oppstått på aluminiumsdeler i kjølesystemet, ved at aluminiumsfosfat dannes. Aluminiumsfosfat er uløselig i ethylenglykol. Det betyr at aluminiumsfosfat sedimenterer ut i lommer i kjølesystemet med innsnevringer som resultat. Som sagt så kan dette resultere i overoppheting og forverring av en gryende korrosjon.

 

Longlife G-30 er en nitritt-, aminfosfat-, silikat- og boratfri (alle er stygge komponenter som kan danne utfellinger) glykol frostvæske. Derfor er det viktig å spyle ferskvannssløyfen godt for å rense ut blå kjølevæske før enn fortrengning til rød frostvæske nettopp for å fjerne kimen til elendigheten.

 

For vinterkonservering av sjøvannsløyfen er det ikke noen større hensikt å bruke rød frostvæske dersom du ikke har aluminium i sløyfen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Det finns tre typer frostvæske.

 

Blå = billig.

 

Grønn = litt dyrere.

 

Rød = grisedyr.

 

Jeg har en båtmotor i støpegods (V8), men i vannpumpa er det nok litt aluminium likevel. Uansett har jeg aldri hørt om noen som har fått problemer grunnet feil kjølevæske, til tross for at alle jeg vet om bruker blå.

 

I begge bilene våre er det derimot alublokker med foringer, og rene alutopper. I tillegg til vannpumpe, termostathus osv i aluminium. Eller, aluminiumslegering. Nøyaktig forholdstall på hvilke materialer de ulike fabrikantene bruker i sin oppbygging av motoren tror jeg sitter langt inne.

 

Likevel sier min merkeforhandler, og tydeligvis også importøren, at jeg kan bruke blå kjølevæske. Ingen grunn til å fordyre bilholdet. Kan noen bryte ned den røde væska på molekylnivå, så vi får høre hva slags flytende gull som er tilsatt?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Kan noen bryte ned den røde væska på molekylnivå, så vi får høre hva slags flytende gull som er tilsatt?

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget er ikke hva som er tilsatt, men hva som er tatt bort. Det er her forskjellen ligger. Korrosjon av aluminium er mer utsatt ved høy temperatur. Altså den røde reduserer faren for "åreforkalking" og vil dermed opprettholde et sunt og godt sirkulasjonssytem som kjøler ned aluminiumskomponentene og reduserer korrosjon.

 

Prisen på rød kontra blå eller grønn frostvæske er en sak. Kostnadspotensialet ved ikke å ta denne ekstrakostnaden, kan i fall være ny motor. Da er det opp til den enkelte hvilken risiko man vil ta.

 

Dersom jeg om f.eks. et par års tid skal kjøpe en båt med fire år gammel motor, så blir alle som har gått på alt annet enn rød frostvæske enkelt og greit sortert bort.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Dersom jeg om f.eks. et par års tid skal kjøpe en båt med fire år gammel motor, så blir alle som har gått på alt annet enn rød frostvæske enkelt og greit sortert bort.

<{POST_SNAPBACK}>

Det synes jeg er å overdramatisere.

 

Vi har som sagt en 10 år gammel bil, og en 13 år gammel bil. En Nissan og en Honda. Begge med aluminiumsmotorer. Og disse er kjørt siden de var nye med blå frostvæske.

 

Altså må det være forskjeller på hva de ulike fabrikantene legerer aluminiumen med. Hvilke merker leveres originalt med rød frostvæske?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Det synes jeg er å overdramatisere.

 

Vi har som sagt en 10 år gammel bil, og en 13 år gammel bil. En Nissan og en Honda. Begge med aluminiumsmotorer. Og disse er kjørt siden de var nye med blå frostvæske.

 

Altså må det være forskjeller på hva de ulike fabrikantene legerer aluminiumen med. Hvilke merker leveres originalt med rød frostvæske?

<{POST_SNAPBACK}>

I prinsippet skal det være likt for en bil- og båtmotor. Forskjellen er likevel at en båtmotor går under helt andre arbeidsbetingelser enn en bilmotor. Rød frostvæske i fritidsbåter kom for fullt i 2002/2003.

 

Jeg skal ikke påstå dette, men tar du en kikk på diverse bilsider, så tror jeg du vil finne emnet omtalt der også.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Både VW og Audi bruker rød frostveske på sine biler. I instruksjonsboken til min Audi A4 (97-mod) står det i tillegg at frostvesken ikke skal skiftes men kun etterfylles ved behov.

 

Hvis det å bruke rød frostveske betyr at man slipper å skifte eller kan ha lengre intervall for skifte av frostveske så tjener man jo raskt inn den høyere prisen på den røde, både i kroner og arbeid.

Link to post

Da bør du nok snarest tømme og skylle systemet og fylle på ny veske. Rød og grønn frostveske blir kornete og grøtete når de blir blandet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det sto også advarsel på frostvæsken jeg kjøpte idag (blå type) at den ikke måtte blandes med rød (long life). Det er sikkert noe i det, men vet ikke helt årsaken.

<{POST_SNAPBACK}>

Da må jeg vel i gang med tømming og skylling og ny frostvæske.

Men siden den gamle har stått på maskinen i over 10 år, får jeg vel bare se på det som nødvendig vedlikehold.

Regner med at jeg kan fylle på med blå og at det er godt nok for en 40 år gammel Bolinder?

Link to post

Rød og blå frostvæske kan blandes uten at frostbeskyttelsen blir dårligere av den grunn. Rustbeskyttelsen blir det derimot verre med. Rød og blå frostvæske benytter seg av to helt forskjellige prinsipper å rustbeskytte på. Blander man litt blå frostvæske i den røde, kortslutter man rustbeskyttelsen til den røde. Frostbeskyttelsen er imidlertid fortsatt like god. Grensen for innblanding går ved kun noen få prosent innblanding av blå.

 

 

Hva hvis man blander rød forstvæske inn i den blå da? Det er ikke så kritisk, men heller ikke å anbefale. Frostegenskapene påvirkes ikke, men rustbeskyttelsen påvirkes, om enn litt annerledes enn motsatt innblanding:

 

Rustbeskyttelsen til den røde man blander inn kortsluttes øyeblikkelig. Den blå virker fortsatt, men siden det nå er mindre av den totalt, virker den dårligere enn før. Ikke nok med det. Den blå frostvæska har tilsettingsstoffer som gjør at de rusthemmende midlene holder seg flytende, ikke korner seg og ikke avleires inne i kjølesystemet. Nå skjer avleiring i en viss grad uansett, men hvis man tynner den blå ut med rød frostvæske, kan virkestoffene i den blå væska lettere felles ut og avleires.

 

 

Når man bytter fra blå frostvæske til rød frostvæske på hele kjølesystemet, gjelder de samme forhold. Noe av de antikorrosive virkestoffene i blå frostvæske har over tid blitt avleiret. Så erstattet man blå med rød frostvæske. Rød har ingen tilsetninger for å hindre avleiringer, siden dette ikke skjer. Derav har den heller inngen stoffer som hindrer avleiringer i å klumpe seg sammen. Med andre ord ingen ting som som løser opp en eventuell klump. Bytter man til rød frostvæske i en motor som i mange år har gått med blå frostvæske, kan man derfor risikere problemer med at noe tetter seg. Det anbefales derfor en kjølesystemrens ved bytte til ny rød type.

 

 

Hva så med å bruke rød på den indre kjølesløyfa og blå i den ytre når man vinterkonserverer? Jeg ser fortsatt ikke noe problem med det. Dette er jo 2 adskilte systemer. Likevel er rød frostvæske snillere mot aluminium enn den blå. På den annen side er saltvann ikke spesielt snill mot aluminium og det er jo denne blandinga som kjøres gjennom den ytre kjølesløyfa hele tiden. Er det slik at kjølesløyfa tåler saltvann hele sommeren, tåler den sikker blå frostvæske med antikkorosiv beskyttelse hele vinteren. Jeg tror nå i alle fall det og vinterkonserverer med blå.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Har sjekket alle koblinger, men så langt ikke funnet noe mistenkelig. 

<{POST_SNAPBACK}>

Har nok ingenting med frostvæsken å gjøre.

 

Tips: Smør alle koplinger med Zalo-vann. Ta en avkuttet slangeløs ventil med ventilnål. Tre denne inn på en slangebit trekk til med slangeklemme. Gå inn et eller annet sted i dieselsystemet med den andre enden av slangen, skru fast med slangeklemme. Gi et forsiktig pump med håndpumpe. Jeg formoder det sitter en stengeventil på tanken slik at overtrykket ikke bobler ut der. Det har ingen hensikt å trykksette systemet mellom fødepumpe og høytrykkpumpe.

 

Det kan være veldig vanskelig å finne lekkasje på sugesiden hvis man ikke benytter denne metoden. Lekkasjen din ligger 99% sikkert mellom tank og fødepumpe. Det kan også være selve fødepumpen som er problemet.

Link to post

Etter at jeg sitter og leser om klargjøring av båt/motor for vinteren,du skal ha den og det og ikke det for da går motor istykker . Du skal bytte impeller på motor når du tar opp båten om høsten , veldig viktig sier fagmannen .Jeg syntes det er litt merkelig at båtane gikk i det heletatt før jeg ,for da var det ikke snakk om halvparten av alt det som må gjøres idag . Og det må gjøres på di gammle båtene også ,som gikk som ei klokke før . Nei jeg gjør som jeg altid har gjort ,bytter det som må byttes og ikke alt det som iorden og kansje går lenge enda så meg tjener båthaiane ikkenoe ekstra på .

 

Helt klart at noe av det nymoderne greiene trenger div ekstra ,men at du plutselig må starte med det på gammle båter også trur jeg er bare tull. Er for og tjene masse mere penger .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Enig i at vi kanskje gjør litt mer enn nødvendig på bakgrunn av råd fra fagmannen (som selger oss filtere, olje, kjølevæske impellere osv).

 

I håndboken på min Yanmer står det at jeg skal bytte impeller hvert år og kjølevæske hvert år.

Nå kan jeg vel la det gå lenger tid da kjølevssken er rød?

Impelleren trengs etter mitt skjønn ikke å byttes hvert år. Kanskje hvert tredje år er passe for å være sikker. Tar da i betraktning vår bruk (antall timer).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Nå vet jeg ikke hva slags Yanmar du har. Her er hva jeg gjør og hvorfor.

 

Jeg bruker rød frostvæske fordi:

1. Det står i instruksjonsboken.

2. Rød varer 5 år og sparer meg for en betydelig mengde jobb hvert år på å slippe å bytte.

3. På 5 år har jeg spart nesten 1000 kroner i blå frostvæske, mens den røde har kostet meg 400 kroner. (7 liter konsentrat)

4. Rød har bedre rustbeskyttende effekt og beskyttelsen blir bare redusert med 10% i løpet av de 4 første årene.

5. Rød avleirer seg ikke i kjølesystemet og tetter dermed intet.

6. Jeg slipper å gi kjølesystemet friskt og oksygenrikt vann hvert år.

 

Det var 6 gode grunner for. Ingen grunner mot. Da gir det gir seg selv.

 

Forøvrig varer min impeller 2000 timer og skal inspiseres etter 1000 timer eller hvert 4. år. (Yanmar 4LHA-motor)

 

Kan ikke skjønne at noen skal ha behov for bytte hvert år.

 

Lotus

Link to post

Da er vi jo enige. Jeg skal dobbeltsjekke med han jeg kjøpte av, men mener at frostvsæken ble byttet i våres. Da venter jeg 5 år til neste gang. Står ingeting om rød i min bok (for gammel?)

Jeg har en 165 Hk fra -98 (4LH-DTE?), og mener det også sto at impeller skulle byttes hvert år i håndboken. Den tenkte jeg å la gå i 3 år før jeg sjekker. Forrige eier har tydeligvis byttet ofte. Fikk med en ny og en brukt som så nesten ut som ny (ingen sprekker e.l.). Han har vel fulgt "boka".

Det er ingen sinkanoder på motor.

 

Byttet olje og filter for et par dager siden. Dieselfilter bytter jeg til våren. Sannsynligvis begge, og fra neste år bare forfilter hvert år og filter på motor annenhvert.

 

Brukte Pela pumpe, og fikk opp mer olje enn jeg har gjort på noen annen motor (10l). Ble så godt som 100% tom. Fylte på ny (10l) og staret opp. Peilet og oljen var helt klar på peilepinnen. Vanligvis har den vært rimelig svart bare etter en oppstart f.eks på vår gamle TAMD 40B (pga en del olje som jeg ikke fikk opp).

Link to post

For din 4LH-DTE skal impelleren i følge instruksjonsboken jeg sitter med akkurat nå, byttes etter 600 timer. På glykolsiden sier den samme manualen bytte hvert år (men det er for blå glykol). Med andre ord kan du trygt la det gå 3 år før du bytter impelleren. Og 5 år for kjølevæsken hvis du bytter - og det burde du absolutt gjøre. På denne motoren er det svært viktig at du bytter til rød frostvæske. Her er det mye aluminium.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Det er rød kjølevæske på den.

 

Hvis det står 600 timer for impellerbytte må jeg ha blingset når jeg leste i min manual. Uansett, jeg sjekker etter 3 år. Frostvæske lar jeg stå i 5 (hvis jeg får bekreftet at den ble byttet i år).

 

Takk for info!

 

Har fått Hammerdown flasken som skal testes til neste vår. Mulig jeg våger å teste den på bilen først :rolleyes:

Link to post

Nei nettopp. Ingen ting med frostvæske å gjøre. Likevel avsporer du tråden om frostvæske og kjølesystem for å prate om drivstoffsystem og lekkeasje. Er ikke det litt dårlig gjort?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, det var ikke ment som et direkte spørsmål om drivstoffsystemet, bare en slengbemerkning om at kjølinga ikke er det største problemet mitt akkurat nå.

Enig i streng justis mht avsporing. Skal aldri gjøre det mer, beklager :yesnod:

Link to post

Jepp. Hvert år. Ikke det at den blå frostvæska blir noe dårligere til å frostbeskytte, men de rusthemmende kompomnentene er kun 25% av hva de var når et år er gått. I tillegg har Yanmar hatt problemer med avleiringer i kjølesystemet i 4LH-serien. En stund anbefalte de bare 30% blanding. Med rød frostvæske unngår man hele problemstillingen.

 

Lotus

 

I bilen bruker jeg blå. Ser ikke ut til at blå er noe problem. Ikke gidder jeg å bytte den annet enn en gang hvert skuddår. Radiatoren er ikke av aluminium. Ikke toppen heller.

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...