Arnstein Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Får prøve på en liten forklaring på forskjellen på blå og rød frostvæske og hvorfor de ikke må blandes. De blå frostvæskene inneholder fosfater. Fosfatene reagerer med kalk i vann og danner utfellinger. Utfellingene kan avleire seg i kjølekanaler med dårlig vanngjennomstrøming og overoppvarming som resultat. Dette er en generell prblematikk. Hva er så spesielt med blå frostvæske og aluminiumskomponeneter? Jo, fosfatene har en tendens til å forverre korrosjon, som alt har oppstått på aluminiumsdeler i kjølesystemet, ved at aluminiumsfosfat dannes. Aluminiumsfosfat er uløselig i ethylenglykol. Det betyr at aluminiumsfosfat sedimenterer ut i lommer i kjølesystemet med innsnevringer som resultat. Som sagt så kan dette resultere i overoppheting og forverring av en gryende korrosjon. Longlife G-30 er en nitritt-, aminfosfat-, silikat- og boratfri (alle er stygge komponenter som kan danne utfellinger) glykol frostvæske. Derfor er det viktig å spyle ferskvannssløyfen godt for å rense ut blå kjølevæske før enn fortrengning til rød frostvæske nettopp for å fjerne kimen til elendigheten. For vinterkonservering av sjøvannsløyfen er det ikke noen større hensikt å bruke rød frostvæske dersom du ikke har aluminium i sløyfen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
MT. Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Det finns tre typer frostvæske. Blå = billig. Grønn = litt dyrere. Rød = grisedyr. Jeg har en båtmotor i støpegods (V8), men i vannpumpa er det nok litt aluminium likevel. Uansett har jeg aldri hørt om noen som har fått problemer grunnet feil kjølevæske, til tross for at alle jeg vet om bruker blå. I begge bilene våre er det derimot alublokker med foringer, og rene alutopper. I tillegg til vannpumpe, termostathus osv i aluminium. Eller, aluminiumslegering. Nøyaktig forholdstall på hvilke materialer de ulike fabrikantene bruker i sin oppbygging av motoren tror jeg sitter langt inne. Likevel sier min merkeforhandler, og tydeligvis også importøren, at jeg kan bruke blå kjølevæske. Ingen grunn til å fordyre bilholdet. Kan noen bryte ned den røde væska på molekylnivå, så vi får høre hva slags flytende gull som er tilsatt? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Arnstein Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Kan noen bryte ned den røde væska på molekylnivå, så vi får høre hva slags flytende gull som er tilsatt? <{POST_SNAPBACK}> Poenget er ikke hva som er tilsatt, men hva som er tatt bort. Det er her forskjellen ligger. Korrosjon av aluminium er mer utsatt ved høy temperatur. Altså den røde reduserer faren for "åreforkalking" og vil dermed opprettholde et sunt og godt sirkulasjonssytem som kjøler ned aluminiumskomponentene og reduserer korrosjon. Prisen på rød kontra blå eller grønn frostvæske er en sak. Kostnadspotensialet ved ikke å ta denne ekstrakostnaden, kan i fall være ny motor. Da er det opp til den enkelte hvilken risiko man vil ta. Dersom jeg om f.eks. et par års tid skal kjøpe en båt med fire år gammel motor, så blir alle som har gått på alt annet enn rød frostvæske enkelt og greit sortert bort. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
MT. Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Dersom jeg om f.eks. et par års tid skal kjøpe en båt med fire år gammel motor, så blir alle som har gått på alt annet enn rød frostvæske enkelt og greit sortert bort. <{POST_SNAPBACK}> Det synes jeg er å overdramatisere. Vi har som sagt en 10 år gammel bil, og en 13 år gammel bil. En Nissan og en Honda. Begge med aluminiumsmotorer. Og disse er kjørt siden de var nye med blå frostvæske. Altså må det være forskjeller på hva de ulike fabrikantene legerer aluminiumen med. Hvilke merker leveres originalt med rød frostvæske? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Arnstein Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Det synes jeg er å overdramatisere. Vi har som sagt en 10 år gammel bil, og en 13 år gammel bil. En Nissan og en Honda. Begge med aluminiumsmotorer. Og disse er kjørt siden de var nye med blå frostvæske. Altså må det være forskjeller på hva de ulike fabrikantene legerer aluminiumen med. Hvilke merker leveres originalt med rød frostvæske? <{POST_SNAPBACK}> I prinsippet skal det være likt for en bil- og båtmotor. Forskjellen er likevel at en båtmotor går under helt andre arbeidsbetingelser enn en bilmotor. Rød frostvæske i fritidsbåter kom for fullt i 2002/2003. Jeg skal ikke påstå dette, men tar du en kikk på diverse bilsider, så tror jeg du vil finne emnet omtalt der også. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
saga Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Både VW og Audi bruker rød frostveske på sine biler. I instruksjonsboken til min Audi A4 (97-mod) står det i tillegg at frostvesken ikke skal skiftes men kun etterfylles ved behov. Hvis det å bruke rød frostveske betyr at man slipper å skifte eller kan ha lengre intervall for skifte av frostveske så tjener man jo raskt inn den høyere prisen på den røde, både i kroner og arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 29.September.2005 Link til dette innlegget Svart 29.September.2005 Da bør du nok snarest tømme og skylle systemet og fylle på ny veske. Rød og grønn frostveske blir kornete og grøtete når de blir blandet. <{POST_SNAPBACK}> Det sto også advarsel på frostvæsken jeg kjøpte idag (blå type) at den ikke måtte blandes med rød (long life). Det er sikkert noe i det, men vet ikke helt årsaken. <{POST_SNAPBACK}> Da må jeg vel i gang med tømming og skylling og ny frostvæske. Men siden den gamle har stått på maskinen i over 10 år, får jeg vel bare se på det som nødvendig vedlikehold. Regner med at jeg kan fylle på med blå og at det er godt nok for en 40 år gammel Bolinder? Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Hulda Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Da må jeg vel i gang med tømming og skylling og ny frostvæske. Men siden den gamle har stått på maskinen i over 10 år, får jeg vel bare se på det som nødvendig vedlikehold. Regner med at jeg kan fylle på med blå og at det er godt nok for en 40 år gammel Bolinder? <{POST_SNAPBACK}> Den kommer vel til å få kultursjokk. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Den kommer vel til å få kultursjokk. <{POST_SNAPBACK}> Har ingenting imot å sjokkere gamle damer, men det må være med en viss eleganse....Verre er det at Bolinderen har fått luft i drivstoffsystemet, men det kan da ikke ha noe med en skvett rød frostvæske å gjøre? Har sjekket alle koblinger, men så langt ikke funnet noe mistenkelig. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Lotus Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Rød og blå frostvæske kan blandes uten at frostbeskyttelsen blir dårligere av den grunn. Rustbeskyttelsen blir det derimot verre med. Rød og blå frostvæske benytter seg av to helt forskjellige prinsipper å rustbeskytte på. Blander man litt blå frostvæske i den røde, kortslutter man rustbeskyttelsen til den røde. Frostbeskyttelsen er imidlertid fortsatt like god. Grensen for innblanding går ved kun noen få prosent innblanding av blå. Hva hvis man blander rød forstvæske inn i den blå da? Det er ikke så kritisk, men heller ikke å anbefale. Frostegenskapene påvirkes ikke, men rustbeskyttelsen påvirkes, om enn litt annerledes enn motsatt innblanding: Rustbeskyttelsen til den røde man blander inn kortsluttes øyeblikkelig. Den blå virker fortsatt, men siden det nå er mindre av den totalt, virker den dårligere enn før. Ikke nok med det. Den blå frostvæska har tilsettingsstoffer som gjør at de rusthemmende midlene holder seg flytende, ikke korner seg og ikke avleires inne i kjølesystemet. Nå skjer avleiring i en viss grad uansett, men hvis man tynner den blå ut med rød frostvæske, kan virkestoffene i den blå væska lettere felles ut og avleires. Når man bytter fra blå frostvæske til rød frostvæske på hele kjølesystemet, gjelder de samme forhold. Noe av de antikorrosive virkestoffene i blå frostvæske har over tid blitt avleiret. Så erstattet man blå med rød frostvæske. Rød har ingen tilsetninger for å hindre avleiringer, siden dette ikke skjer. Derav har den heller inngen stoffer som hindrer avleiringer i å klumpe seg sammen. Med andre ord ingen ting som som løser opp en eventuell klump. Bytter man til rød frostvæske i en motor som i mange år har gått med blå frostvæske, kan man derfor risikere problemer med at noe tetter seg. Det anbefales derfor en kjølesystemrens ved bytte til ny rød type. Hva så med å bruke rød på den indre kjølesløyfa og blå i den ytre når man vinterkonserverer? Jeg ser fortsatt ikke noe problem med det. Dette er jo 2 adskilte systemer. Likevel er rød frostvæske snillere mot aluminium enn den blå. På den annen side er saltvann ikke spesielt snill mot aluminium og det er jo denne blandinga som kjøres gjennom den ytre kjølesløyfa hele tiden. Er det slik at kjølesløyfa tåler saltvann hele sommeren, tåler den sikker blå frostvæske med antikkorosiv beskyttelse hele vinteren. Jeg tror nå i alle fall det og vinterkonserverer med blå. Lotus Redigert 1.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Har sjekket alle koblinger, men så langt ikke funnet noe mistenkelig. <{POST_SNAPBACK}> Har nok ingenting med frostvæsken å gjøre. Tips: Smør alle koplinger med Zalo-vann. Ta en avkuttet slangeløs ventil med ventilnål. Tre denne inn på en slangebit trekk til med slangeklemme. Gå inn et eller annet sted i dieselsystemet med den andre enden av slangen, skru fast med slangeklemme. Gi et forsiktig pump med håndpumpe. Jeg formoder det sitter en stengeventil på tanken slik at overtrykket ikke bobler ut der. Det har ingen hensikt å trykksette systemet mellom fødepumpe og høytrykkpumpe. Det kan være veldig vanskelig å finne lekkasje på sugesiden hvis man ikke benytter denne metoden. Lekkasjen din ligger 99% sikkert mellom tank og fødepumpe. Det kan også være selve fødepumpen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Verre er det at Bolinderen har fått luft i drivstoffsystemet, men det kan da ikke ha noe med en skvett rød frostvæske å gjøre? <{POST_SNAPBACK}> Nei nettopp. Ingen ting med frostvæske å gjøre. Likevel avsporer du tråden om frostvæske og kjølesystem for å prate om drivstoffsystem og lekkeasje. Er ikke det litt dårlig gjort? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Etter at jeg sitter og leser om klargjøring av båt/motor for vinteren,du skal ha den og det og ikke det for da går motor istykker . Du skal bytte impeller på motor når du tar opp båten om høsten , veldig viktig sier fagmannen .Jeg syntes det er litt merkelig at båtane gikk i det heletatt før jeg ,for da var det ikke snakk om halvparten av alt det som må gjøres idag . Og det må gjøres på di gammle båtene også ,som gikk som ei klokke før . Nei jeg gjør som jeg altid har gjort ,bytter det som må byttes og ikke alt det som iorden og kansje går lenge enda så meg tjener båthaiane ikkenoe ekstra på . Helt klart at noe av det nymoderne greiene trenger div ekstra ,men at du plutselig må starte med det på gammle båter også trur jeg er bare tull. Er for og tjene masse mere penger . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 (redigert) Enig i at vi kanskje gjør litt mer enn nødvendig på bakgrunn av råd fra fagmannen (som selger oss filtere, olje, kjølevæske impellere osv). I håndboken på min Yanmer står det at jeg skal bytte impeller hvert år og kjølevæske hvert år. Nå kan jeg vel la det gå lenger tid da kjølevssken er rød? Impelleren trengs etter mitt skjønn ikke å byttes hvert år. Kanskje hvert tredje år er passe for å være sikker. Tar da i betraktning vår bruk (antall timer). Redigert 1.Oktober.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Nå vet jeg ikke hva slags Yanmar du har. Her er hva jeg gjør og hvorfor. Jeg bruker rød frostvæske fordi: 1. Det står i instruksjonsboken. 2. Rød varer 5 år og sparer meg for en betydelig mengde jobb hvert år på å slippe å bytte. 3. På 5 år har jeg spart nesten 1000 kroner i blå frostvæske, mens den røde har kostet meg 400 kroner. (7 liter konsentrat) 4. Rød har bedre rustbeskyttende effekt og beskyttelsen blir bare redusert med 10% i løpet av de 4 første årene. 5. Rød avleirer seg ikke i kjølesystemet og tetter dermed intet. 6. Jeg slipper å gi kjølesystemet friskt og oksygenrikt vann hvert år. Det var 6 gode grunner for. Ingen grunner mot. Da gir det gir seg selv. Forøvrig varer min impeller 2000 timer og skal inspiseres etter 1000 timer eller hvert 4. år. (Yanmar 4LHA-motor) Kan ikke skjønne at noen skal ha behov for bytte hvert år. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Da er vi jo enige. Jeg skal dobbeltsjekke med han jeg kjøpte av, men mener at frostvsæken ble byttet i våres. Da venter jeg 5 år til neste gang. Står ingeting om rød i min bok (for gammel?) Jeg har en 165 Hk fra -98 (4LH-DTE?), og mener det også sto at impeller skulle byttes hvert år i håndboken. Den tenkte jeg å la gå i 3 år før jeg sjekker. Forrige eier har tydeligvis byttet ofte. Fikk med en ny og en brukt som så nesten ut som ny (ingen sprekker e.l.). Han har vel fulgt "boka". Det er ingen sinkanoder på motor. Byttet olje og filter for et par dager siden. Dieselfilter bytter jeg til våren. Sannsynligvis begge, og fra neste år bare forfilter hvert år og filter på motor annenhvert. Brukte Pela pumpe, og fikk opp mer olje enn jeg har gjort på noen annen motor (10l). Ble så godt som 100% tom. Fylte på ny (10l) og staret opp. Peilet og oljen var helt klar på peilepinnen. Vanligvis har den vært rimelig svart bare etter en oppstart f.eks på vår gamle TAMD 40B (pga en del olje som jeg ikke fikk opp). Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 (redigert) For din 4LH-DTE skal impelleren i følge instruksjonsboken jeg sitter med akkurat nå, byttes etter 600 timer. På glykolsiden sier den samme manualen bytte hvert år (men det er for blå glykol). Med andre ord kan du trygt la det gå 3 år før du bytter impelleren. Og 5 år for kjølevæsken hvis du bytter - og det burde du absolutt gjøre. På denne motoren er det svært viktig at du bytter til rød frostvæske. Her er det mye aluminium. Lotus Redigert 1.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Det er rød kjølevæske på den. Hvis det står 600 timer for impellerbytte må jeg ha blingset når jeg leste i min manual. Uansett, jeg sjekker etter 3 år. Frostvæske lar jeg stå i 5 (hvis jeg får bekreftet at den ble byttet i år). Takk for info! Har fått Hammerdown flasken som skal testes til neste vår. Mulig jeg våger å teste den på bilen først Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 Nei nettopp. Ingen ting med frostvæske å gjøre. Likevel avsporer du tråden om frostvæske og kjølesystem for å prate om drivstoffsystem og lekkeasje. Er ikke det litt dårlig gjort? Lotus <{POST_SNAPBACK}> Sorry, det var ikke ment som et direkte spørsmål om drivstoffsystemet, bare en slengbemerkning om at kjølinga ikke er det største problemet mitt akkurat nå.Enig i streng justis mht avsporing. Skal aldri gjøre det mer, beklager Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 For mitt vedkommende ingen problem. Jeg har fått bra svar på det tråden opprinnelig ble startet med og vel så det. Takker for alle innlegg.. Kan vel ikke ha det så strengt at "båtpraten" og bittelitt OT ikke kan få plass? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 2. Rød varer 5 år og sparer meg for en betydelig mengde jobb hvert år på å slippe å bytte. Kan ikke skjønne at noen skal ha behov for bytte hvert år. <{POST_SNAPBACK}> Jøss,dette leser jeg som om på Yanmar motoren din må det byttes frostvæske hvert år hvis du bruker den blå Annenhvert år anbefales iht instruksjonsboka til VP jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 Jepp. Hvert år. Ikke det at den blå frostvæska blir noe dårligere til å frostbeskytte, men de rusthemmende kompomnentene er kun 25% av hva de var når et år er gått. I tillegg har Yanmar hatt problemer med avleiringer i kjølesystemet i 4LH-serien. En stund anbefalte de bare 30% blanding. Med rød frostvæske unngår man hele problemstillingen. Lotus I bilen bruker jeg blå. Ser ikke ut til at blå er noe problem. Ikke gidder jeg å bytte den annet enn en gang hvert skuddår. Radiatoren er ikke av aluminium. Ikke toppen heller. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Ang.blanding av frostvesker må ikke rød og blå blandes da den kan levre seg iflg.lastebilverkstedet vi bruker .. De sier at fyller en rød i blå må hele systemet tømmes/spyles og etterfylles med det som som fabrikanten anbefaler ...sjekk instruksjonboken for din motor Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bearded Beast Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 svarte mannen på en 5 år gammel tråd Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Tråden er jo fremdeles aktuell som oppslagsverk, svaret hans og... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.