Kjelli Startet 11.April.2020 Link til dette innlegget Startet 11.April.2020 Skal hjelpe en kammerat med et hovedstrøms rele som ikke vil slå seg på hver gang. Båten er fra 2003. Releet slår inn, men detter tilbake til av posisjon, må slå det på flere ganger før det står på. Noen som kjenner oppbyggingen på disse? Er det noe som kan fikses? Eventuelt, hvor kan en få fatt i nytt? Er jo ikke hylle vare hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 For meg ser det ut til at det er brukt en kombinasjon av en aktuator og en sikring. Første steg bør derfor være å koble aktuatorarmen fra sikringen og operere hver komponent for seg manuelt. Dette for å avdekke om feilen ligger i aktuatoren eller i sikringen. Dersom det er sikringen som tripper bør dere gjøre noe mer utstrakt feilsøking før denne byttes, for å avdekke om det er sikringen som har en feil eller om feilen ligger ett annet sted i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) Dette er svindyre saker som det i hvert fall lønner seg å prøve å reparere på. Jeg har liknende oppsett i min P50 fra 2007. De produseres av konsernet Kendrion (tidligere Thoma Magnettechnik). Princess bruker disse på mange av sine modeller. Tror akkurat den modellen du har nå er gått ut av produksjon. https://www.kendrion.com/industrial/ims/en/ Ut fra beskrivelsen av feil så vil jeg gjette på begynnende korrosjon og derved litt dårlig forbindelse. Koble fra batteriet og skru ut og åpne de delene som kan åpnes. Prøv å pusse bort evt irr og korrosjon og sprøyte inn rikelig med elektrospray, type CRC 2-26 e.l. I tillegg til å teste separat som nevnt over. Dette er som beskrevet over et relè eller sikring som drives elektrisk inn/ut (av/på) ved hjelp av en elektromagnetisk aktuator (solenoid).Jeg hadde et liknende problem ifjor med styring av vinsjen i baugen. Den ville ikke reagere på signalet fra bryteren på dashbordet og jeg fikk da ikke ut ankeret. Etter litt feilsøking fant jeg frem til denne aktuatoren i et skap akter: + Jeg flyttet aktuatoren manuelt i "på"-stilling. Sprøytet rikelig med CRC og slo deretter bryter inn og ut mange ganger. Etter det fungerte den perfekt resten av sesongen. Planlegger å teste funksjonalitet på de tre ulike aktuatorene igjen nå ved sesongstart på samme måte. De står i to el-skap i lasterommet akter slik bildene nedenfor viser. Ser ut til at din kamerat har nokså likt oppsett. Redigert 11.April.2020 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Ok, takk for tilbakemeldinger, vi får ta en sjekk neste helg hvis vi ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.