Jump to content

Hovedstrøms rele Princess 45 virker bare av og til


Kjelli

Recommended Posts

Skal hjelpe en kammerat med et hovedstrøms rele som ikke vil slå seg på hver gang. Båten er fra 2003. Releet slår inn, men detter tilbake til av posisjon, må slå det på flere ganger før det står på. 

 

20200409_103056.jpg.2e8ef0b58b953bac62d17300436b3ac4.jpg

 

20200409_103039.jpg.077a9269f379c83b0b694753454ee05d.jpg

 

Noen som kjenner oppbyggingen på disse? Er det noe som kan fikses? 

Eventuelt, hvor kan en få fatt i nytt? Er jo ikke hylle vare hos Maritim. 

 

Link to post

For meg ser det ut til at det er brukt en kombinasjon av en aktuator og en sikring. 
Første steg bør derfor være å koble aktuatorarmen fra sikringen og operere hver komponent for seg manuelt. Dette for å avdekke om feilen ligger i aktuatoren eller i sikringen. 
Dersom det er sikringen som tripper bør dere gjøre noe mer utstrakt feilsøking før denne byttes, for å avdekke om det er sikringen som har en feil eller om feilen ligger ett annet sted i kretsen. 

Link to post

Dette er svindyre saker som det i hvert fall lønner seg å prøve å reparere på. Jeg har liknende oppsett i min P50 fra 2007.

De produseres av konsernet Kendrion (tidligere Thoma Magnettechnik). Princess bruker disse på mange av sine modeller. Tror akkurat den modellen du har nå er gått ut av produksjon.

 

https://www.kendrion.com/industrial/ims/en/

 

Ut fra beskrivelsen av feil så vil jeg gjette på begynnende korrosjon og derved litt dårlig forbindelse. Koble fra batteriet og skru ut og åpne de delene som kan åpnes. Prøv å pusse bort evt irr og korrosjon og sprøyte inn rikelig med elektrospray, type CRC 2-26 e.l. I tillegg til å teste separat som nevnt over. Dette er som beskrevet over et relè eller sikring som drives elektrisk inn/ut (av/på) ved hjelp av en elektromagnetisk aktuator (solenoid).Jeg hadde et liknende problem ifjor med styring av vinsjen i baugen. Den ville ikke reagere på signalet fra bryteren på dashbordet og jeg fikk da ikke ut ankeret. Etter litt feilsøking fant jeg frem til denne aktuatoren i et skap akter:

+328337374_2019-09-0814_43_01.jpg.7aaf95237cee886cd47d5f19df4b7701.jpg

Jeg flyttet aktuatoren manuelt i "på"-stilling. Sprøytet rikelig med CRC og slo deretter bryter inn og ut mange ganger. Etter det fungerte den perfekt resten av sesongen. Planlegger å teste funksjonalitet på de tre ulike aktuatorene igjen nå ved sesongstart på samme måte. De står i to el-skap i lasterommet akter slik bildene nedenfor viser. Ser ut til at din kamerat har nokså likt oppsett. 

 

 

Bilde_08_09.2019,_14_43_00.jpg

 

 

Bilde_08_09.2019,_14_43_09.jpg

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...