Jump to content

Mercury 2T, 90 hk 3 sylindret, impellerbytte.

tom Cognac

Recommended Posts

Hvor vanskelig kan det være å bytte impeller på en Mercury 2T, 90 hk 3 sylindret påhenger fra 1993? Har sett noen videoklipp på youtube og det virker da ganske enkelt (også for en med 10 tommeltotter og 0 motorpeiling). Er det "saker og ting" jeg bør tenke på / huske på? 

Mercury påhenger.jpg

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Bør være ganske så rett frem om du har skrudd litt før. 

På gamle motorer kan det sitte litt når du skal ha det fra hverandre om det er lenge siden det har vært fra hverandre. 

Være ekstra nøye med å kontrollere at alt er der det skal være når du sitter sammen. 

Bruker selv youtube de gangene jeg står fast, og kommer langt med det. 
Riktig verktøy er halve jobben. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Det er relativt enkelt og rett frem. Pass på å ikke knekk bolter og skruer. Ikke rør girvelger på motor og undervannshuset når du har tatt det av, så du ikke risikerer å få det på rett spline igjen. Om det er lenge siden undervannshuset har vært av, så kan det hende drivakslingen henger i motorblokken, men riggler du på undervannshuset når du drar det ned, så kommer det som regel greit. Pass på at utløpet på vannpumpen entrer kjølerøret inne i stammen. 

S/Y Vega skrev 2 minutter siden:

Riktig verktøy er halve jobben. 

Har dårlig skruerfaring, men kunne tenke meg å forsøke å bytte selv. Du skriver at "Riktig verktøy er halve jobben" og det er jeg helt enig i, men en forutsetning er at du vet hvordan verktøyet skal brukes, og den forutsetningen har jeg nok ikke! :nonod:

Da kan "Tjenester ønskes" her på forumet være ett godt alternativ, sikkert mange med litt ekstra fritid nå for tiden som kan hjelpe deg mot en krone eller to :)  Er du med på jobben, så er det en fin måte å få litt innsikt og lære seg på uten at det skal gå gale :)

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

S/Y Vega skrev for 5 timer siden:

Da kan "Tjenester ønskes" her på forumet være ett godt alternativ, sikkert mange med litt ekstra fritid nå for tiden som kan hjelpe deg mot en krone eller to :)  Er du med på jobben, så er det en fin måte å få litt innsikt og lære seg på uten at det skal gå gale :)

Det var et kjempegodt tips, skal benyttes :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...