Morten1989 Startet 11.April.2020 Del på Facebook Startet 11.April.2020 (redigert) Heisann! Jeg har bytta motor i båten og gikk fra 127hk til 212hk, motoren har samme turtall register, så bytta girkasse for å kompansere da jeg måtte det uansett pga hk. Dermed får jeg ikke top turtall på motoren som er en Ford 2704et. Den har oppgitt maks turtall på 2450, jeg får bare 1700rpm. Girkassa har utveksling 1.5:1 Propellen er en 4blads 20x19 LH, har 40mm aksling. Båten er en halvplaner, Nordan Summer Family 27. Har testet å gjøre reint skroget, det ga ikke noe mer rpm desverre men økte farten med 2 knop opp til 17.3 knop på 1700rpm. Kan noen hjelpe meg med å finne ny propell? :-) Og hvis noen har en liggende så hyl ut. Redigert 11.April.2020 av Morten1989 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 Er du sikker på at motoren yter det den skal? Synes det er rart at du ikke får mere turtall ut av det oppsettet du har. Jeg må ta litt ut av husken nå, for det er ganske lenge siden jeg hadde maken båt. Den hadde en Ford 2704 den også, men kun med turbo, og da på ca 155 hk. Din motor har vel intercooler i tillegg? Oppsettet med gearkasse på 1,5:1 var likt, og propell på 20x17 såvidt jeg husker. 4 bladers Skew back. Det var akkurat innenfor på max turtall, og fart rundt 16-17 knop. Dog ble fart på tomgang i overkant fort, ca 4 knop. Men det er bare en vanesak. Derfor synes jeg det er rart at du ikke får mere turtall med over 50 hk mere. 1 tomme stigning på propell, utgjør grovt regnet ca 200 rpm, hvis jeg ikke husker helt feil. Og du mangler ca 700 omdreininger. Så her det noe som skurrer. At båten ikke er noe særlig egnet for fart over 17-18 knop er en annen sak, men det er jo greit å ha litt krefter i reserve også. Er du sikker på at turtall vises riktig? Så det ikke er noe feil der? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Min motor har intercooler og ja :-) Jeg har verifisert turtallet og stilt måleren for ett år siden da jeg satte inn "ny" motor med ny dynamo, da stilte jeg inn turtelleren etter turtall på 650rpm og 1200rpm og det stemte. Har kontakt med en på melding her inne og, han synes og dette høres rart ut. Så jeg får vel stikke ned å dobbeltsjekke turtallet igjen. Måten jeg har gjort det på er og sette på reflex på løpehjulet som sitter på veiva, og måle med biltema turtall måler. Min tomgangsfart er på 5.5 knop på ca 600-650rpm. Går det ann å justere propellen begge veier på stigningen eller bare nedover? Kan det være at propellen har blitt stilt en gang uten å merke den om? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 (redigert) Morten1989 skrev 1 time siden: Går det ann å justere propellen begge veier på stigningen eller bare nedover? Kan det være at propellen har blitt stilt en gang uten å merke den om? Mye mulig det lar seg gjøre. WINRACE i Arendal justerte for meg en gang. Det ble bra. Redigert 11.April.2020 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Har du sjekket at du får fullt pådrag nede på dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 12.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2020 Jeg må beklage folkens, sist gang jeg har målt turtall på maskin har jeg tydeligvis fått feil måling på ett eller annet vis, målte igjen nå og fikk stilt inn turteller. Maks målt rpm på motor er 2150 rpm. Da har jeg altså 17.3 knop. Så propellen er enda litt for stor, men ikke så mye som antatt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 3 minutes ago, Morten1989 said: Jeg må beklage folkens, sist gang jeg har målt turtall på maskin har jeg tydeligvis fått feil måling på ett eller annet vis, målte igjen nå og fikk stilt inn turteller. Maks målt rpm på motor er 2150 rpm. Da har jeg altså 17.3 knop. Så propellen er enda litt for stor, men ikke så mye som antatt :-) Teoretisk skulle du kunne oppnå 22 knop med den motoren, så den propellen skal ikke være for tung. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 12.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2020 Ja det kan godt være hehe, jeg får fullt pådrag forresten. Men vil ikke en litt lettere propell, som gir økt turtall også kunne gi mer fart? Eller er det så lite forskjell at det ikke vil ha noe å si? Mangler jo 300rpm på maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Motoren vil nok gå lettere hvis du går ned 1 tomme eller 2 i stigning, tror ikke farten vil vil bli noe høyere.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.