Jump to content

Vårklargjøring etter 2 år på land


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Jeg har ramla litt av lasset så jeg spør dere litt til råds ... Jeg kjøpe en ny Norkapp med Evinrud G2 motor i 2018, altså 2018 modell, da jeg tok den opp på høsten hadde motoren gått ca. 18 timer på telleren. Kjørte de siste turene i 2018 med 2+4 bensin konserveringsmiddel i bensinen. 2019 sesongen gikk i vasken pga noe sykdom, men motoren ble startet 1 gang og vinterklargjort. Båten står tørt og fint inne. Bensintanken er ca 3/4 full.

 

Spørsmålet er om jeg skal tappe av bensinen og fylle på ny samt bytte begge bensinfiltrene?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bytt bensin og tøm bensinfilterene. G2'ne er kjent for å skjære seg over en lav sko og brp sier somregel det er pga gammel bensin (båt som har stått 6mnd i opplag) når det blir krangling med selger/verksted ang garanti (men Frydenbø er somregel ganske lette og ha med og gjøre, men de har unnskyldningene klare)

 

Men det som også har blitt en bekymring, er at det er 10% etanol i bensina nå, da tærer aluminium og slangene kan sprekke osv. Så da kan tæringa kødde med injektorene og slangene kan få sprekker sånn at det suges falskluft

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vipp opp setet bak, skru løs de 2 platene i bunnen baki der, napp av slangen på påfyllingsrøret, stikk en slange nedi og bruk vanlig hevert 

 

Edit: Ser du har rs, da er vel tanken flytta litt fremover, da er det vel lettest og koble av bensinslangen på motoren, ta en annen slange å skjøte bensinslangen, så bruke dette i ett vanlig hevert prinsipp 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, dette er en RS som tanken er flyttet noe fremover, kanskje bedre plass å komme til. Skal forsøke dette, bra forslag og tips. Prøve å får tak i meg en lang slange som er beregnet for bensin og prøver hevertprinsippet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Trur det er værre og komme til når tanken er flytta fremover. De med tanken baki krevde jo akrobatiske kunnskaper, ser for meg at man må være slangemenneske på de med tanken lenger frem. 

 

Jeg trur jeg bare hadde tatt en vanlig hageslange utpå bensinslangen som er kobla til motor (skru til med slangeklemmer for å forhindre falskluft) hvis ikke du har ett sånt skjøtestykke på slangen (ligger somregel rett på innsiden/utsiden av dekselet) og da ville jeg bare kobla meg rett på dette skjøtestykke, så stilt meg litt høyt og sugd til man så mannen med ljåen, så er det bare å slippe slangen ned. Tar lang tid å tømme tanken i den orginale 3/8 bensinslangen, men ta tiden til hjelp. Det er maks 15min jobb, men det kan jo ta ett par timer før de 100literne har rent ut 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser hva som dukker opp når jeg skrur av luka baki brønnen ... Får høre med verkstedet/ Leverandøren hva de også anbefaler av tømmemetode, regner med de er enige i å bytte bensin, høres fornuftig ut, blir gjort uansett. Tømmer begge filtrene slik at ny bensin kommer helt fremme.

 

Det som er positivt, det blir mye bensin til plenklipperen :-)

 

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fant en artikkel på DinSide, her sies det at Bensin kan oppbevares i svært mange år uten at den forringes vesentlig, i tillegg er min bensin tilsatt konserveringsmiddel (Evinrude 2+4). Det er vist heller ikke kommet noen "warning" fra BRP om at gammel bensin må man være ops på.

 

https://www.dinside.no/motor/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel/61738129

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 11.4.2020 at 15.03:

Bytt bensin og tøm bensinfilterene. G2'ne er kjent for å skjære seg over en lav sko og brp sier somregel det er pga gammel bensin (båt som har stått 6mnd i opplag) når det blir krangling med selger/verksted ang garanti (men Frydenbø er somregel ganske lette og ha med og gjøre, men de har unnskyldningene klare)

 

Men det som også har blitt en bekymring, er at det er 10% etanol i bensina nå, da tærer aluminium og slangene kan sprekke osv. Så da kan tæringa kødde med injektorene og slangene kan få sprekker sånn at det suges falskluft

 

Du skriver her at BRP påstår at en del av dere motorhavarier skyldes gammel bensin, finnes det noe stoff/ tekst/ dokumentasjon på dette? Blir bare litt forbauset da DinSide skriver at man kan lagre bensin i mange år dersom den ikke blir utsatt for stor varme.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev Just now:

 

Du skriver her at BRP påstår at en del av dere motorhavarier skyldes gammel bensin, finnes det noe stoff/ tekst/ dokumentasjon på dette? Blir bare litt forbauset da DinSide skriver at man kan lagre bensin i mange år dersom den ikke blir utsatt for stor varme.

 

Jeg har bare hørt hva dagelig leder forteller meg etter at noen av de har skjært seg i løpet av de første timene på våren. 

Link to post
Share on other sites

Har sjekket opp om Importør eller BRP har sendt ut noe "warning" på dårlig bensin, så langt finner jeg ut at det ikke er gitt ut noe rundt dette, men muligheten er jo tilstede alikevell. Derfor spurte jeg om det finnes noe stoff rundt dette ... Er dårlig bensin grunnen til motorhavari så regner jeg med at det har kommet noe rundt dette.

 

Jeg vet heller ikke rutinene rundt en motor som havarerer, regner med at motoren går tilbake til Importør og eventuelt produsent. Jeg regner med at båtleverandører rundt om i landet ikke har tilstrekkelig kapasitet og kanskje kunnskap til å etterforke et havari.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vi har sendt noen av motorene til Frydenbø, da har de sagt i ettertid at det var pga dårlig bensin. (Den korteste hadde gått 5timer totalt) MEN det jeg trur, er at det bare er enda en bullshit unnskyldning fra importør for og gjemme seg bak noe. De fikser de opp uansett, bare klager til oss. Vi skal vist tømme alle 350 båtene for bensin på høsten og fylle på ny på våren. 

 

Hvorfor skjærer ikke alle motorene seg som har stått i opplag en stund? Men må jo innrømme at jeg blir litt betenkt og tømte 100literen i speedbåten og fylte på ny bensin, når jeg bytta motor for noen uker siden og båten/bensin hadde stått fra i fjor. 

 

Better safe than sorry

Link to post
Share on other sites

Injektorer og div annet i alu, er ikke kjempe glad i den etanolen de tilsetter om dagen da :/ så kan være at injektorer tetter seg, gir for lite

 

Dagens motorer er laget for og bruke så lite som muligt, injektorene som forstøver bensina er meget ømfintlige greier. Skal ikke nye til for at det blir katastrofe da 

 

Edit: da hører du på leverandøren din. Med tanke på hvor du bor, er det Kansje playmarine ? 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...