Jump to content

Trim sender/limit kabling Marcruser Alpa one drev

pannelars

Recommended Posts

Driver å skal bytte Trim sender og limit på Alpa One drevet mitt. (Står på Uttern D68). 

Link til de nye:

https://www.maritim.no/sierra-trim-sender-limit-kit-mercruiser-#tabDescription

De gamle så var kun Sender i bruk (3 kabler som vist på bilde), mens limit ikke var koblet til i hele tatt.

Noen som vet om disse 3 skal fordeles mellom Sender og limiter? At 1 og 2 skal til sender og 3 skal til limit? Totalt har sender og limit 4 stk så noe må kobles sammen eller så har ikke båten min støtte for limit kanskje?

kobling.png

IMG_0976.jpg

Trim sender og Trim limit switch er uavhengige av hverandre og ikke koblet i samme krets. Trim sender gir en variabel motstand mellom jord/negativ terminal og trim instrumentets signal terminal. Trim limit switch kobles inn i kretsen for trim/tilt ut/opp.

Når drevet trimmes ut/opp går strømmen fra bryter via limit switch til «opp» relé. Når drevet når satt trim grense brytes strømmen i kretsen. Dette skal hindre at drevet trimmes for mye opp under drift. For å tilte drevet lenger opp ved feks opptak/utsett av båten, omgås Trim limit switch med en egen bryter.

Kablene i denne kretsen (trim/tilt ut/opp) er lilla/hvit og blå/hvit originalt. 

Om du kun har én bryter til å trimme/tilte drevet helt opp, går + fra bryter rett på blå/hvit kabel. Alternativt er blå/hvit og lilla/hvit kabel koblet sammen et sted. Trim limit switch skal kobles inn mellom disse.0830775F-F4A2-4B97-BA10-098F121729C4.jpeg.f963383da0ca1a0d4327033f6ce57bf9.jpeg

Redigert av Lucky7s (see edit history)
Lucky7s skrev for 7 timer siden:

Trim sender og Trim limit switch er uavhengige av hverandre og ikke koblet i samme krets. Trim sender gir en variabel motstand mellom jord/negativ terminal og trim instrumentets signal terminal. Trim limit switch kobles inn i kretsen for trim/tilt ut/opp.

Når drevet trimmes ut/opp går strømmen fra bryter via limit switch til «opp» relé. Når drevet når satt trim grense brytes strømmen i kretsen. Dette skal hindre at drevet trimmes for mye opp under drift. For å tilte drevet lenger opp ved feks opptak/utsett av båten, omgås Trim limit switch med en egen bryter.

Kablene i denne kretsen (trim/tilt ut/opp) er lilla/hvit og blå/hvit originalt. 

Om du kun har én bryter til å trimme/tilte drevet helt opp, går + fra bryter rett på blå/hvit kabel. Alternativt er blå/hvit og lilla/hvit kabel koblet sammen et sted. Trim limit switch skal kobles inn mellom disse.0830775F-F4A2-4B97-BA10-098F121729C4.jpeg.f963383da0ca1a0d4327033f6ce57bf9.jpeg

Som bildene mine viser er alle mine kabler sorte og det som har med trim sensor å gjøre er merket med a,b,c. Tror derfor at jeg ikke har trim limit i heletatt. Men fremdeles 3 kabeler til sender som kun har 2 

Vet du om denne kontakten med a,b,c er originalt fra båtbygger? Da finnes kanskje et skjema eller tabell med oversikt over hvilken kabel som går til hva. Om du/noen har manualen til båten liggende. Hvis ikke, ender man fort med å måtte finne ut hvor kablene går ved å måle seg frem eller følge kabelstrekk så langt det lar seg gjøre.

Er det ikke mulig å se hvor de to kablene fra gammel sender er koblet inn? Og så bytte med kabler fra ny sender her.

For å vite om limit switch er koblet inn, kommer det an på om du har en eller to brytere for å få tiltet drevet helt opp. Er trimbryter på et panel eller på gass/gir spaken?

Farger på kabling om bord avhenger av om båtbygger eller tidligere eiere har benytte Mercruiser's prefabrikerte standard kabelstokk eller om de har valgt å legge sine egne ledninger med egne farger og merking. 

Trim "Limit Switch" sitter på babord side av drevet. Denne inngår i styring og skal hindre at du trimmer for langt ut ved normal drift eller kjører drevet for langt opp når vil ha drevet helt opp. Denne inngår i styringen som er på skjema @Lucky7s har lagt ut. 

Tegningen til @monicaliereng@ho er meget oversiktelig. :thumbsup:

Trim posisjon sender sitter på styrbord side av drevet. Denne er ikke endel av styringen for trim, kun visning av posisjon. Skjema under viser hvordan dette kobles. Fargene angitt i skjema er ikke standard, kun et forslag.

1361471226_Trimposwiring.JPG.ea7317c57d108aa6531108b6872a6cdb.JPG

Bildene under er klippet fra manual for Alpha One Gen 2.

Som det fremgår er giverne tydelig merket med hva de er og på hvilken side av drevet de skal monteres.

539984544_Trimtransmittermontering.jpg.feb58a31e94597218db00c5acb0e768d.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har nok konkludert med at min båt ikke er utstyrt med limit da jeg ikke har noe Buypass knapp på gir hendel eller ved styrekonsoll. 

ift merking med a,b,c er nok dette originalt. Fått sjekket kablene videre og fått frem noen farger. Også målt de opp mot jord. 

a: rød/hvit (3,4v)

b: lilla/hvit (0,4v)

c: gul (0v)

Den gamle trim sender hadde 3 kabler ut og ikke 2 som den nye. Ift kobling som er gjort tipper jeg den er uoriginal og at forrige eier har fikset selv. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...