Jump to content

Turtallsfall suzuki 90 hk


Nanja

Recommended Posts

øker / minker farta i takt med turtallet da eller? 

En mulig årsak kan være at gummivulkingen i propellen har begynt å slippe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er ofte drivstofftilførsel. 

 

At den er litt varierende. Men kun når det er større forbruk og strøm av bensin. Kan være noe så enkelt som en knekk/bøy på bensinslangen som ligger å vipper så tilførselen varierer. Har sett det fra filteret som var montert i motorbrønn, og slangen var dreid rundt så den klappet sammen i en knekk.

Eller at den trekker inn luft i en kobling/skjøt med en litt slapp slangeklemme? Eller litt løst filter. 
 

du kan skru av i begge ender og sette på en pumpe for å se om den lekker luft noe sted.

 

Rusk som ligger å stenger kan du få ut med den pumpe/blåse øvelsen, blås fra motor mot tank. 

Link to post
Share on other sites

drivstofftilførsel er nok mistenkt nr 1 her ja.   

Om det er eksternt drivstoffilter med utskiftbar innstats så ville jeg byttet denne i samme slengen - min yamaha F115 "varsler" på samme måte når den mener det er på tide å bytte 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet alle drivstoff filtre, prøvd ekstern tank med drivstoff, skiftet alle anoder ? Når jeg har båten på land og kjører turtallet opp på 6200 o/m, så sviver den som en klokke, ingen fjusk/feilslag eller at turtalle går opp eller ned. 

Men dette skjer bare på skjøen i fart over 4000 o/m.

Link to post
Share on other sites

helt uten belastning så kreves det ikke mye bensin for å klare fullt turtall, mens på sjøen så er belastningen på motoren og dermed forbruket markant høyere 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hm, tennplugger og coiler er også slike komponeneter som kan ha det med å være varierende i ytelse. Og der belastning påvirker ytelse. Jeg ville ha skrudd ut og sjekket pluggene og om de ser like ut. Er det coil per plugg så sjekk coiler og kablene til coiler og til plugger...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...