Nanja Startet 11.April.2020 Del på Facebook Startet 11.April.2020 Jeg har en suzuki 90hk 2006 mod. Motoren driver og hopper opp og ned (ca 400-500 omd)på turtallet når jeg passerer 4000 omd kun når jeg er på sjøen. Vet noen hva som kan være årsaken/feilen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 øker / minker farta i takt med turtallet da eller? En mulig årsak kan være at gummivulkingen i propellen har begynt å slippe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nanja Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Ja, fart og turtall minker og øker i takt, med ca 10sek mellomrom ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Hvis fart og turtall øker i takt så høres det for meg ikke ut som at det er propellen, vulkingen, som er problemet. Hadde det vært propellen så hadde vel ikke farten økt med økt turtall. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Det er ofte drivstofftilførsel. At den er litt varierende. Men kun når det er større forbruk og strøm av bensin. Kan være noe så enkelt som en knekk/bøy på bensinslangen som ligger å vipper så tilførselen varierer. Har sett det fra filteret som var montert i motorbrønn, og slangen var dreid rundt så den klappet sammen i en knekk. Eller at den trekker inn luft i en kobling/skjøt med en litt slapp slangeklemme? Eller litt løst filter. du kan skru av i begge ender og sette på en pumpe for å se om den lekker luft noe sted. Rusk som ligger å stenger kan du få ut med den pumpe/blåse øvelsen, blås fra motor mot tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nanja Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Takk for gode innspill, skal sjekkes ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Endrer den lyd på annen måte enn å endre turtall? Jeg tenker om den feiltenner/går på færre sylindre - slik at det ikke er bensin... Siden du ikke tok frem noe annet som skjedde samtidig så er det naturlig å tenke drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 drivstofftilførsel er nok mistenkt nr 1 her ja. Om det er eksternt drivstoffilter med utskiftbar innstats så ville jeg byttet denne i samme slengen - min yamaha F115 "varsler" på samme måte når den mener det er på tide å bytte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nanja Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Jeg har skiftet alle drivstoff filtre, prøvd ekstern tank med drivstoff, skiftet alle anoder ? Når jeg har båten på land og kjører turtallet opp på 6200 o/m, så sviver den som en klokke, ingen fjusk/feilslag eller at turtalle går opp eller ned. Men dette skjer bare på skjøen i fart over 4000 o/m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 helt uten belastning så kreves det ikke mye bensin for å klare fullt turtall, mens på sjøen så er belastningen på motoren og dermed forbruket markant høyere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Hm, tennplugger og coiler er også slike komponeneter som kan ha det med å være varierende i ytelse. Og der belastning påvirker ytelse. Jeg ville ha skrudd ut og sjekket pluggene og om de ser like ut. Er det coil per plugg så sjekk coiler og kablene til coiler og til plugger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.