Jump to content

Volvo penta md17. Hvordan er den motoren

Vikingen is

Recommended Posts

Joda, det finnes både original og ettermontert ferskvannskjøling for MD17. Gode motorer men gamle og ikke lett å finne nye deler. Har den gått lenge før det eventuelt ble ettermontert ferskvannskjøling så kan det være problemer med rustflak som løsner og tetter.
Gode motorer men tilårskomne. Kjøper du båt med en slik må du sette motorens verdi til 0 og forvente å bytte motor innen ikke så mange år. Men har du flaks og steller den godt kan den jo også gå i mange år enda.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
seilfred skrev for 1 time siden:

Hvor mange timer har den gått da? Ikke fordi det har alt å si, men det kan jo gi en indikasjon på hvor slitt den er.

Tror det tvert i mot er en fordel om timetallet er høyt. Da er sjansene større for at den ikke har stått i lange perioder uten bruk. Ting korroderer når det står lenge, ventiler og stempelfjærer setter seg og rives løs når den startes en sjelden gang. Men disse motorene ble vel levert uten timeteller så det forblir vel en hemmelighet. 

Så gammel motor er jo en liten gamble uansett, men siden det er original ferskvannskjøling er jo forutsetningene de beste.

Jeg hadde en md17c i en båt fra 05-17 og de tingene jeg trengte fant jeg enten originalt fra Volvo eller brukt på nettet. 

Kan funke i mange år til, eller være kaputt etter kort tid. Det er sjansen man tar med gamle motorer.

Men alternativet er kanskje ikke en båt med ny motor ifht budsjett? Da er ikke det noe alternativ, så jeg sier kjør på! Og håp på det beste ??

kk

• 3 uker senere...

Jeg har nettopp overhalt en slik = enkelt og billig
Den ble også bygd om til ferskvannkjøling, med deler fra en motor som kun har gått med ferskvannkjøling
Har også noen deler liggende... .. Enklest å ringe
Ragnar 9009 7202
Vedlegg... Gammelt bilde

73076839_403296883685480_6663646621646979072_n.jpg

NB 870 Touring Simrad NSS12 evo3S, Simrad HALO20+-radar, Simrad Autopilot, Furuno VHF +++
Westbas 29 -1988, T4.205 EVO2 200 HK  400 timer -Til Salgs våren 2025" Furuno GP7000F, Furuno Navpilot 500, Furuno 1623 Radar, Simrad VHF +++
Viksund 900 Futura "Solgt 2024", 17 Skjergårdsjeep, 25hk"Solgt 2024"  
2008 Harley Davidson Softail Custom 105th Anv. 120R, 2010 BMW G450X "Til Salgs våren 2025", 2009 BMW G450X"Til Salgs våren 2025", 2022 Byd Han, 2012 Opel Insignia

Man brukar säga om dessa motorer att de inte går att slita ut, de rostar bort. Det är en sanning med modifikation, naturligtvis är det helt beroende på hur välskött den är. Om motorn har varit hos samma ägare mycket länge och den är noga omhändertagen så kan nog en md17 tuffa på i 40 år till. Otroligt robusta motorer. Reservdelar är ganska dyrt men på marineparteurope finns "allt". 

Jag hade nog kunnat chansa men räkna med att ersätta den inom några år med exempelvis en solé mini 33 eller liknande. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...