Jump to content

Problemer med gearskifte


Geir

Recommended Posts

Har en kad42 med ett 290 drev. (i en Bayliner 2755)

Gass/gearhendelen er en standard volvo toppmontert type.

Problemet mitt er at når jeg skal sette crevet i fri, hopper den liksom over fri og går i gear igjen. (var det noen som skjønte denne?)

Det er værst når jeg tar den fra fremover, og skal sette den i fri, da hopper den nesten hver gang over fristillingen, og går i revers. (Litt upraktisk ved finmanøvrering)  :cool:

Har tatt av waierene (skrives det slik?) og da virker det som om kontrollboksen "klikker" i riktig posisjon.

Er det noen som har vært borti noe lignende?

Finnes det noe justering nede på drevet jeg bør se på (håper egentlig ikke det, for da må båten løftes opp igjen...)

 

Takker (på forhånd) for alle tips.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe justering nede på drevet jeg bør se på (håper egentlig ikke det, for da må båten løftes opp igjen...)

 

Ja, kabelen må justeres mot gearsjalteren på drevet. Prosedyren står beskrevet i Pentamanualen din. Justeringen kan foretas ved å heve drevet og ta av dekselet bak.  Kan være litt trælete hvis du har en badeplatform som dekker drevet. Mer behagelig å ta justeringen på land selvfølgelig.

 

Forøvrig bør du sjekke wiren din nøye. Jeg hadde et tilsvarende problem som viste seg å stamme fra en slitt wire. På min båt var det vanskelig å kjenne på gearspaken om drevet var i fri eller forover/bakover. Hele dette området var deigete med dårlig respons. Ny kabel og sjaltingen gikk som en drøm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe justering nede på drevet jeg bør se på (håper egentlig ikke det, for da må båten løftes opp igjen...)

 

Geir

Et par praktiske tips når det gjelder adkomsten:

 

Avhengig av båtens størrelse kan det gjøre "underverker" med 2-3 oljefat på baugen. Disse kan du fylle med vann og dermed "trimme" akterenden godt opp  -  slik at du kan komme til drevet fra en jolle eller lignende.

Når du er ferdig tømmes fatene med hevert  -  og dett var dett som Wesenlund ville ha sagt.

 

Alternativet hvis du er i et område med ordentlig forskjell på flo og fjære kan være å "gristjore" baugen i en kai på fjære sjø  -  og så vente på at akterenden skal løftes når det flør....

 

Jeg håper du finner utav det og får sakene iorden igjen.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Prosedyren står beskrevet i Pentamanualen din. Justeringen kan foretas ved å heve drevet og ta av dekselet bak.  

 

Forøvrig bør du sjekke wiren din nøye. Jeg hadde et tilsvarende problem som viste seg å stamme fra en slitt wire.

Angående Pentamanualen, så fikk jeg ikke med den når jeg kjøpte båten, men jeg skal ta en tur innom en forhandler i løpet av uka å kjøpe en.

Når jeg hever drevet, står fremdeles dekselet under vann.

Skal prøve forslaget til Poseidon, men bytter ut oljefatet med: Admiralinnen, mor, svigermor og ett par til...

Den delen av wiren jeg kan se, ser ikke slitt ut, men det er mulig at den er slitt nede ved drevet.

 

Takk for tips.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...