Goodspeed Startet 12.April.2020 Link til dette innlegget Startet 12.April.2020 Har de tidligere år stort sett hatt drevbåter og har da tatt av propeller hvert år for lakkering og rengjort aksling og smurt opp med fett. Spesielt på duoprop. Har nå aksling med messingpropell som bare skal pusses. Tenker at den jobben like lett kan gjøres med propell på akslingen. Men ble da litt usikker på om man uansett bør ta av propellen og rense/smøre opp med grease hvert år. Evt er det et anbefalt intervall for det? Har ikke sett noe spesifikt i instruksjonsbok om dette. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Haba Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Har aldri hørt om det. Propellen tas ikke av uten for skifte eller reparasjoner. Slapp helt av. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Ser ingen grunn til å ta av propell hverken på aksling eller drev om det ikke er noe arbeid som krever at propellen må av. Så nei, ingen grunn til å ta den av. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Takk for svar. Da skal den få stå pent i ro. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Lars H. Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hvor var det egentlig du hadde tenkt å smøre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tkb Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Sikkert aksel under propell, slik at den lettere kan tas av. Slik er det med drev og påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Bortkastet energi. Om propell og aksling er korrekt maskinert og tiltrukkket, blir fettet klemt ut. Og hvis det blir liggende igjen fett i forbindelsen, kan du risikere at propellen begynner å slarke på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Goodspeed skrev 1 time siden: Takk for svar. Da skal den få stå pent i ro. :) Ja, det er det enkleste...det er stor forskjell på propell feste på vanlig aksling og hekkaggregat... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Lars H. skrev 1 time siden: Hvor var det egentlig du hadde tenkt å smøre? For å sitere RS: Ta av propellen Det er viktig å sjekke regelmessig at fiskesener eller tynt tauverk ikke har satt seg fast rundt propellakselen. Sener kan gnage seg inn på simringene og videre inn i girhuset. Sett en kloss eller en bordbit mellom propell og kavitasjonsplate for å unngå at propellen går rundt når du skrur løs mutteren. Tørk av gammelt fett og smør på nytt. Og Watski: Kontroller at det ikke er skader på propellen, er det skader kan det medføre ubalanse og det kan trenge inn vann i girhuset / undervannshuset på påhengsmotoren. Kontroller at akselen er fri for fiskeliner tang mm. Smør deretter propellakselen grundig med vanntett fett og sett propellen på igjen. Og Båtliv/Båtmagasinet: Skru av propellen, ta et bilde av delerekkefølgen, og sjekk propell og aksling for skader, saltavleiringer, korrosjon og ikke minst rester av fiskesnører. Snører kan skade tetningen mellom aksel og girhus, og krever en nøye sjekk av oljen (se punkt 11) supplert med trykktesting av girhuset om du er i tvil. Rengjør delene og smør akslingen, men vent med å sette på propellen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Mouche skrev 10 minutter siden: For å sitere RS: Ta av propellen Det er viktig å sjekke regelmessig at fiskesener eller tynt tauverk ikke har satt seg fast rundt propellakselen. Sener kan gnage seg inn på simringene og videre inn i girhuset. Sett en kloss eller en bordbit mellom propell og kavitasjonsplate for å unngå at propellen går rundt når du skrur løs mutteren. Tørk av gammelt fett og smør på nytt. Og Watski: Kontroller at det ikke er skader på propellen, er det skader kan det medføre ubalanse og det kan trenge inn vann i girhuset / undervannshuset på påhengsmotoren. Kontroller at akselen er fri for fiskeliner tang mm. Smør deretter propellakselen grundig med vanntett fett og sett propellen på igjen. Og Båtliv/Båtmagasinet: Skru av propellen, ta et bilde av delerekkefølgen, og sjekk propell og aksling for skader, saltavleiringer, korrosjon og ikke minst rester av fiskesnører. Snører kan skade tetningen mellom aksel og girhus, og krever en nøye sjekk av oljen (se punkt 11) supplert med trykktesting av girhuset om du er i tvil. Rengjør delene og smør akslingen, men vent med å sette på propellen. Dette gjelder jo for påhengsmotor. Her er det jo snakk om fast aksel/propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: Hvor var det egentlig du hadde tenkt å smøre? tkb skrev for 1 time siden: Sikkert aksel under propell, slik at den lettere kan tas av. Slik er det med drev og påhenger. Stemmer, som tkb skriver, tenkte på selve akslingen under propell. Men skjønner av tilbakemeldingene at det ikke er noe must. På drevet så hadde jeg av propellene for lakkering og rens av rur, og smurte da akslingene i samme slengen med tanke om at ingenting skulle «sette seg» (uten å ha gjort noe stor research på om den tanken var korrekt eller ei :)). Så det var bare litt samme tanken jeg tok med meg her da jeg stilte spørsmålet. Redigert 12.April.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Faxen Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 (redigert) Det er nok rett på drev og påhenger, men ikke på fast aksel. Redigert 12.April.2020 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jens_P Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Beste er å følge produsentens beskrivelse. Hva du skal gjøre varierer sikkert med produsent og type drev. Mercruiser foreskriver avmontering og oppsmøring hver andre mnd, hver fjerde dersom båt bare går i ferskavnn. Jeg praktiserer en gang i året, har ikke anledning til å løfte båt midt på sommeren for dette. Bak propellen sitter det anode på dette drevet, den bør inspiseres en gang i året. Om nødvendig skiftes. Under er vedlikeholdsskjema for Merc med drev. Følger det ikke så veldig nøye, sjekker punktene men med mine egne intervaller. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
skyhawk Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Tar av begge propellene på Bravo 3X drevet hvert år før vinterlagring. Propellene tas hjem og rengjøres/poleres grundig (sjekkes for skade). Anoden som sitter ytterst på akslingen skiftes (sammen med alle andre anoder) før båten blir satt på sjøen igjen. Pleier å tørke av aksling før den smøres opp igjen med fett. Tenker å rengjøre skikkelig for gammelt akselfett. Hva er best å benytte da? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 12.November.2020 Link til dette innlegget Svart 12.November.2020 Nå ble det avsporing igjen. Det lønner seg å lese TS sitt innlegg først. Egentlig burde det vært spesifisert at det var aksling med innenbordsmotor...dette for at de som bruker søkemotor på dette utmerkede forum får frem reell informasjon. Hold tunga rett i munnen folkens. Det som er fordel med innenbords motor med aksling er jo minimalt med vedlikehold. Kun puss av propell og UTEN å ta den av. Ble dette riktig da mon tro.... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.November.2020 Link til dette innlegget Svart 12.November.2020 Det er jo nettop det som er fordelen med fast aksling...mye mindre jobb/vedlikehold enn drev?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.